Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 17:00
  #1
Medlem
yodos avatar
Jag har tänkt att göra en aktieutdelning från mitt företag och har ganska stort belopp sparat sen år tillbaka.
Något jag inte riktigt förstår är hu mycket pengar försvinner från firman och hur mycket får jag kvar på privata kontot? Söker man på aktieutdelning ska det vara 20% i skatt. Blir det verkligen så?
Om vi tar ett enkelt exempel. Jag plockar 100.000kr från företaget i aktieutdelning och sedan betalar 20% skatt, alltså 80.000kr kvar på mitt privata konto i slutändan?

Om jag har tolkat det rätt så beskattas utdelningen privat med 2/3-delar av beloppet med 30%, alltså 20%?

För mig låter det för bra för att vara sant..
Citera
2018-05-23, 19:20
  #2
Medlem
År 1: Vid positivt resultat (vinst) betalar företaget bolagsskatt.
År 2: Bolagsstämman beslutar om ev. utdelning och beloppet förs över till ditt privata konto.
År 3: I privat deklaration betalas 2/3 av 30 = 20% skatt på år 2 utdelning.

https://www.foretagande.se/sa-berakn...3-12-reglerna/

http://www.driva-eget.se/nyheter/ska...-din-utdelning
Citera
2018-05-23, 19:49
  #3
Moderator
HelgeBuks avatar
Det låter för bra för att vara sant men det är faktiskt sant. Men som ByggaNytt säger har du ju redan betalat bolagsskatt på pengarna som ligger kvar i bolaget från tidigare år, så om man räknar från "pengar in på företagskontot" till "skattade pengar på privata kontot" blir det förstås betydligt högre total skatt.
Citera
2018-05-24, 00:29
  #4
Medlem
Du har skrivit i ett tidigare inlägg att du har egen firma. För att göra utdelning krävs att du har aktiebolag. Egen firma har ingen vinst sparad från föregående år, allt överskott beskattas som lön.
Citera
2018-05-24, 07:22
  #5
Medlem
yodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det låter för bra för att vara sant men det är faktiskt sant. Men som ByggaNytt säger har du ju redan betalat bolagsskatt på pengarna som ligger kvar i bolaget från tidigare år, så om man räknar från "pengar in på företagskontot" till "skattade pengar på privata kontot" blir det förstås betydligt högre total skatt.

Bolagsskatt, hänger det ihop med preliminär skatten och slutskatten som jag aldrig har förstått varför jag betalar?

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Du har skrivit i ett tidigare inlägg att du har egen firma. För att göra utdelning krävs att du har aktiebolag. Egen firma har ingen vinst sparad från föregående år, allt överskott beskattas som lön.
Enskild firma vet jag inte får utdelning. Egen företagare, egen firma är enligt mig något som specificerar vilken bolagsform man har.
Citera
2018-05-24, 14:04
  #6
Medlem
Ovanstående (aktieutdelning) gäller naturligtvis bara om du driver ditt företag som ett AB, gör du det?
Citera
2018-05-24, 14:42
  #7
Medlem
yodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByggaNytt
Ovanstående (aktieutdelning) gäller naturligtvis bara om du driver ditt företag som ett AB, gör du det?
Ja självklart, har ett svenskt AB sen ett antal år tillbaka.
Citera
2018-05-24, 15:35
  #8
Medlem
fums avatar
Hur mycket du kan ta i aktieutdelning med 20% i skatt regleras i 3:12-reglerna. Du kan alltså inte ta hur mycket som helst.

Antingen kan du ta utdelning enligt förenklingsregeln, vilket innebär ~157 000 kr om året.

Eller så använder du dig av löneunderlagsregeln, som innebär att du får dela ut halva beloppet av de kontanta löneutgifter du har haft i bolaget, både för dig själv och anställda. Här finns vissa grundkrav på eget löneuttag som du kan fördjupa dig i.

Du får lov att använda utdelningsutrymme som du inte använt från tidigare år. Detta ackumuleras på din K10-blankett.
Citera
2018-05-24, 17:54
  #9
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yodo
Bolagsskatt, hänger det ihop med preliminär skatten och slutskatten som jag aldrig har förstått varför jag betalar?

Det ÄR preliminär+slutskatten.

Preliminärskatt betalar du under hela året för att det ska bli ett jämnt flöde av pengar in i statskassan istället för att nästan alla betalar i en klump när slutskattebeskedet kommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback