Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-24, 20:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jlbcredit
T = (0,-1)x(1,0)
∫_-1^0∫_0^1 xe^(xy) dxdy =
∫_0^1 [e^(xy)]_y=-1^0 dx =
∫_0^1 [e^(xy)]_y=-1^0 dx =
∫_0^1 1-e^(-x) dx =
[x-(-e^(-x))]_x=0^1 =
1-(-e^-1)-(0-(-e^0) =
1/e

Mjo nu förstår jag ung. hur dubbelintegraler med trianglar, rektanglar och parallellogram funkar men med cirklar blir det jätteknasigt.

Börja öva 20 dubbelintegraler med valfria rektangulära områden (parallella med koordinataxlarna) och valfria integrander.

Du kan "hitta" på vilka integrander som helst, gör dem dock inte för svåra. Håll dig till polynom till att börja med, t.ex. x^2y^2. Till detta lägger du ett valfritt kvadratiskt område i koordinatsystemet, t.ex. [-1,1]x[-2,2]

Dina uträkningar kan du kontrollera på symbolab.com, t.ex. så HÄR

När du gjort dessa 20 är du "varm i kläderna" och kan gå vidare till mer komplexa områden. Återkom då.
Citera
2018-05-24, 20:27
  #14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Ja ovanstående räkningar är helt rätt för en _kvadrat [0,1]x[0,1]_

Nail:s triangel är dock en helt annan sak... Nail, var du inte lite "elak" nu? Det där blir en tämligen svår integral du gav jbcredit! Jag såg det inte själv först.

jbcredit, glöm Nail:s uppgift med triangel, den är för svår (för grundnivå)

Svaret är:

-1 + e^(1/4) sqrt(π) Erf[1/2]

inget för grundnivå...

Ja, det var kanske inte så lyckat. Den inre integralen ger e^(x-x²), vilket sedan skall integreras map x:

∫{x=0...1} e^(x-x²) dx.

Nytt förslag: ∫∫_T xe^y dxdy;
T som ovan men modifierad integrand.

Eller har du något bättre på lut?
Citera
2018-05-24, 21:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Ja, det var kanske inte så lyckat. Den inre integralen ger e^(x-x²), vilket sedan skall integreras map x:

∫{x=0...1} e^(x-x²) dx.

Nytt förslag: ∫∫_T xe^y dxdy;
T som ovan men modifierad integrand.

Eller har du något bättre på lut?

Den blir nog bra för jbcredit. Så fort man får e^(-x^2) så blir det lurigt (om man inte är van).

Mitt förslag är att han rabblar triviala integrander/integraler över kvadratiska områden först så han får en känsla för förfarandet. Sedan roterar man områdena 45 grader och låter gränserna vara linjära uttryck varpå val av polynom i integranden ger åter igen trevliga polynom som kan hanteras lätt.
20 av den sorten och sedan är man redo för cirklarna som kräver trigonometrisk variabelsubstitution som är ett extra moment. Dock tror jag själva känslan för dubbelintegralen måste komma före man stångar sig blodig på en halvsvår enkelintegral.

Finns det inga bra läroböcker i detta längre? Vad var det för "blått häfte" från SU som omnämndes med föga smickrande ord tidigare?
Citera
2018-06-07, 11:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Den blir nog bra för jbcredit. Så fort man får e^(-x^2) så blir det lurigt (om man inte är van).

Mitt förslag är att han rabblar triviala integrander/integraler över kvadratiska områden först så han får en känsla för förfarandet. Sedan roterar man områdena 45 grader och låter gränserna vara linjära uttryck varpå val av polynom i integranden ger åter igen trevliga polynom som kan hanteras lätt.
20 av den sorten och sedan är man redo för cirklarna som kräver trigonometrisk variabelsubstitution som är ett extra moment. Dock tror jag själva känslan för dubbelintegralen måste komma före man stångar sig blodig på en halvsvår enkelintegral.

Finns det inga bra läroböcker i detta längre? Vad var det för "blått häfte" från SU som omnämndes med föga smickrande ord tidigare?
Ja alltså häftet heter "Inledning till flervariabelanalys" som delas ut till elever som går Matematik I på SU. Mao har vi flervariabelanalys i kursen som i andra lärosäten oftast heter envariabelanalys. 6p av 30p på tentan kommer bestå av dubbelintegraler och extremvärden i två variabler och det här med dubbelintegraler har varit det svåraste jag läst.
Citera
2018-06-07, 15:10
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jlbcredit
Ja alltså häftet heter "Inledning till flervariabelanalys" som delas ut till elever som går Matematik I på SU. Mao har vi flervariabelanalys i kursen som i andra lärosäten oftast heter envariabelanalys. 6p av 30p på tentan kommer bestå av dubbelintegraler och extremvärden i två variabler och det här med dubbelintegraler har varit det svåraste jag läst.

Det är bara till att öva och öva och öva. De följer alla ett "enkelt" mönster och när du kan det är det lätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback