Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 13:31
  #1
Medlem
Vid en planfräsningsoperation fräses en aluminiumplatta med utgångsmåtten 450x150x10 så att halva plattans bredd har en höjd av 7mm. Detta görs med en planfräs med en diameter på 100mm som har 10 st eggar. Fräsen är en hörnfräs (k=90grader).

Min fråga till er: Hur räknar man ut ingreppsvinkeln w i fräsen?
Fattar inte riktigt..
Citera
2018-05-23, 14:52
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Det går inte att räkna ut med de uppgifter du ger och flera av uppgifterna är överflödiga för att räkna ut det. Det är alltså både för mycket och för lite uppgifter eller rättare sagt fel uppgifter för att lösa problemet.

Är du säker på att detta inte är en skoluppgift? Sådana ska inte vara i den här avdelningen.
Citera
2018-05-23, 15:21
  #3
Medlem
Om du har tillgång till "Verkstadshandboken" så kanske det finns någon tabell eller diagram på det om du har tur.
Citera
2018-05-23, 16:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selice
Vid en planfräsningsoperation fräses en aluminiumplatta med utgångsmåtten 450x150x10 så att halva plattans bredd har en höjd av 7mm. Detta görs med en planfräs med en diameter på 100mm som har 10 st eggar. Fräsen är en hörnfräs (k=90grader).

Min fråga till er: Hur räknar man ut ingreppsvinkeln w i fräsen?
Fattar inte riktigt..

Varför vill du räkna på det? Gjorde aldrig jag när jag jobbade på verkstad. Det vi räknade på var matning och varvtal. Fick lära mig av verktygsmakarn att hålla spåntjocklek på 0,1-0,3 mm. Så det var bara att räkna.
Citera
2018-05-23, 19:14
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt ——-> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback