Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 08:06
  #1
Medlem
Hej
Är sjukskriven 100% men tänkte prova att jobba lite igen. Så jag drog ner sjukskrivningen till 75%. Det funkade inte så bra alls. Jag var där en heldag dvs 8 timmar men det gick inte. Så jag tog tillbaka det på 100%.

Vad jag förståt är att man kan bestämma själv på det sättet om man vill jobba. Det är ju jättebra. Men inte om man kanske gör det för impulsivt och försöker när man kanske inte borde. För man vill så mycket.

Men jag ser det som att det iaf var bra jag försökte. Men jag vet inte alla vad försäkringskassan och arbetsförmedlingen tycker om sånt. Ni som jobbar under 25% , kan man jobba en heldag så då? Eller är det att man måste jobba några timmar per dag då. Kan de bli arga för sånt här? Så de drar hela sjukskrivningen. Är så orolig för det nu istället. Kan inget om sånt.
Citera
2018-05-23, 08:09
  #2
Medlem
Banangurkazzs avatar
Vad arbetar du med och varför fungerade det ej?
Du tycker att du har minsann försökt, du testade jobba 8h men det gick inte så nu har du försökt?
Citera
2018-05-23, 09:11
  #3
Medlem
Bluebeast72s avatar
Du har påvisat arbetsförmåga så räkna med att dom framöver gör allt som går för du endast skall ha 75%, sedan blir det 50 osv tills du trots sjukdom, inte har ngn ersättning o för ont för o gå till jobbet.

Tror dom flesta delar upp timmarna, har man varit 100% sjuk är det knappast optimalt o köra på 100% direkt?

Men är du såpass frisk du kan jobba så kämpa för o komma tillbaka. Rehab, stöd, anpassad arbetsplats mm.
__________________
Senast redigerad av Bluebeast72 2018-05-23 kl. 09:15.
Citera
2018-05-23, 09:26
  #4
Medlem
Milldues avatar
Undvik att arbeta en 8 timmars dag.. klarar du det så anser F-Kassan att du kan arbeta flera.
Det alternativ som kan fungera är att man ex arbetar 2-timmar per dag istället för 8 timmar.

När jag "rehabiliterades" fick jag börja med 2 timmar och sedan öka på med 2 timmar per dag tills jag kom upp i heltid. Tyvärr gjorde jag som du.. ändå och sista månaden så körde jag fullt då jag kände det om om det skulle fungera.

Tyvärr slutade det med en totalhavererad rygg och numera kan jag knappt vara uppesittande/gående mer än 1-2 timmar i taget trots hård medicinering. Jag skadade helt enkelt ryggen av mina försök och den arbetsförmåga jag trodde fanns kvar är ett minne blott sedan några år..

Så var försiktig du vill INTE hamna i en situation där du tappar arbetsförmågan helt. Det är ingen dans på rosor att ha svår värk 24/7 och känna att man hamnar utanför arbetslivet, mister arbetskamrater och liknande. Enbart fuskare tycker det är skönt att vara sjukskriva..
Citera
2018-05-23, 09:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hej
Är sjukskriven 100% men tänkte prova att jobba lite igen. Så jag drog ner sjukskrivningen till 75%. Det funkade inte så bra alls. Jag var där en heldag dvs 8 timmar men det gick inte. Så jag tog tillbaka det på 100%.

Vad jag förståt är att man kan bestämma själv på det sättet om man vill jobba. Det är ju jättebra. Men inte om man kanske gör det för impulsivt och försöker när man kanske inte borde. För man vill så mycket.

Men jag ser det som att det iaf var bra jag försökte. Men jag vet inte alla vad försäkringskassan och arbetsförmedlingen tycker om sånt. Ni som jobbar under 25% , kan man jobba en heldag så då? Eller är det att man måste jobba några timmar per dag då. Kan de bli arga för sånt här? Så de drar hela sjukskrivningen. Är så orolig för det nu istället. Kan inget om sånt.

Har du ett jobb att gå tillbaka till eller var det bara en tillfällig arbetsplats du försökte jobba på?

Hur som, så brukar man väl knappast jobba full tid första dagen, är du sjukskriven 75% så brukar det vara 8-12 eller 13-17 som gäller till att börja med, någon dag i veckan, tills du provat av arbetsförmågan. Och det brukar inte vara någon man själv kan bestämma, om FK är inblandad
Citera
2018-05-23, 16:11
  #6
Medlem
Bucketshops avatar
Ekonomi: övrigt ---> A&A

//Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback