Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 03:19
  #1
Avstängd
Läste förut. Funkar det?

Salpetter socker och kol allt finmalt var för sig. Blandat och ner i kastrullen så det blir en deg och ner med tomte bloss? Funkar det? =)
Citera
2018-05-23, 03:37
  #2
Medlem
Tända eld på en pingisboll var ju en favorit när jag var barn. Jävligt giftig rök dock.
Citera
2018-05-23, 04:57
  #3
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Pingisbollar ryker en del, ja. Annars tar du ett tvåliters glasspaket i plast och fyller med salpeter samt socker. Blanda det väl, detta ryker något så in i helvete när det väl tar sig.
Citera
2018-05-23, 06:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badbulla
Läste förut. Funkar det?

Salpetter socker och kol allt finmalt var för sig. Blandat och ner i kastrullen så det blir en deg och ner med tomte bloss? Funkar det? =)

Det du beskriver kallas vanligtvis för "rocket candy" och man kan göra mindre raketmotorer för hobbybruk av det. Sök på YouTube så finns det massa instruktionsvideos. Men om du ska göra det var noggrann med att få bort luftfickor, har du otur blir det en riktig bomb istället för en rökbomb. Som alla explosiva material så måste man vara försiktig och veta att fingrar mm. kan ryka om man gör ett misstag.
Citera
2018-05-23, 10:28
  #5
Avstängd
Roligare med stinkbomb, finns två blekmedel "Remol" och "superväteoxid" man kan köpa i vanliga affärer, lägg pulvret på marken framför ett luftintag och spruta på vätskan, en häftig reaktion uppstår och en fruktansvärt kraftig doft av ruttet ägg/bajs sprider sig genast...
Citera
2018-05-23, 10:57
  #6
Medlem
Redoxreaktions avatar
Om de fortfarande har oblandad salpeter, så är det natriumnitrat, men det fungerar ändå. Man tar 60% salpeter och 40% socker till en rökbomb - viktprocent.
Citera
2018-05-23, 11:30
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om de fortfarande har oblandad salpeter, så är det natriumnitrat, men det fungerar ändå. Man tar 60% salpeter och 40% socker till en rökbomb - viktprocent.
Jag testa det nyss. Jag har gjorde en gul deg som hälldes ner i en kopp och satte ner ett tomtebloss i ska testa den snart
Citera
2018-05-23, 13:33
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbulla
Jag testa det nyss. Jag har gjorde en gul deg som hälldes ner i en kopp och satte ner ett tomtebloss i ska testa den snart
Hur gör du det till en deg? Natriumnitrat och socker funkar ju, jag blandade väl 50/50 när jag byggde rökbomber, men det var pulver. Jag har för mig att zinkklorid används i rökbomber, men har själv aldrig använt mig av det.

Fosfor är ju det bästa, jag byggde rökbomber av vit fosfor, det la sig ett giftigt rökmoln över hela kvarteret... Men du kan köpa röd fosfor här: http://www.pyroshop.org/product.asp?product=746 Det ryker rätt bra också. Men var försiktig med det, röd fosfor självantänder inte själv, som vit, men är lömskt ändå o kan ge svåra brännskador.
Citera
2018-05-23, 13:36
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur gör du det till en deg? Natriumnitrat och socker funkar ju, jag blandade väl 50/50 när jag byggde rökbomber, men det var pulver. Jag har för mig att zinkklorid används i rökbomber, men har själv aldrig använt mig av det.

Fosfor är ju det bästa, jag byggde rökbomber av vit fosfor, det la sig ett giftigt rökmoln över hela kvarteret... Men du kan köpa röd fosfor här: http://www.pyroshop.org/product.asp?product=746 Det ryker rätt bra också. Men var försiktig med det, röd fosfor självantänder inte själv, som vit, men är lömskt ändå o kan ge svåra brännskador.
Jag la den i en stekpanna som jag hade värmt upp jag testade rökbomben den rök riktigt fint och den höll länge också. Fick det några konsekvenser när du gjorde giftiga rökbomber med fosfor?
__________________
Senast redigerad av Badbulla 2018-05-23 kl. 13:44.
Citera
2018-05-23, 13:43
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Badbulla
Jag la den i en stekpanna som jag hade värmt upp jag testade rökbomben den rök riktigt fint och den höll länge också. Fick det några konsekvenser när du gjorde giftiga rökbomber med fosfor?
Man värmen en kastrull en stund sen tar man bort den från spisen och smälter sockret sen häller man i salpettern
Citera
2018-05-23, 13:46
  #11
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbulla
Jag la den i en stekpanna som jag hade värmt upp jag testade rökbomben den rök riktigt fint och den höll länge också. Fick det några konsekvenser när du gjorde giftiga rökbomber med fosfor?
Ahaa... Coolt!

Nä, som tur var fick det inte några konsekvenser. Det var väl inte direkt lämpligt att jag som 14-åring fick tillgång så att jag kunde beställa hem vit fosfor, rent natrium o rent brom o andra festligheter. Grannarna kallade mig "Den lille Saddam", så dom var väl rätt vana...

Sen när jag flyttade till lägenhet så gav jag bort fosforn till en skola, brom hade de inte tillstånd att ha så det hällde jag ut i naturen... Natriumet slängde jag i havet.

Men hade jag hållit på med sånt nu, så hade de säkert stormat in med skyddsdräkter igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback