Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 23:54
  #1
Medlem
Hade först fastnat och gick ej att vrida nyckeln, efter några försök blev det hellt slappt i låset och nyckeln gick att vrida men dock helt löst. Ingenting händer när jag vrider nyckeln, prövat med lite olika metoder men ingen reaktion.

Vet inte om det har något med kabel att göra eller om det är låscylindern i sig det är fel på, eller själva modulen som cylindern sitter i. Bogserat bilen till verkstad, får se vad dom säger imorgon men fått prisuppg på 3k på en annan verkstad.

Det är en saab 900 87-93


Någon som varit med om samma problem och vet vad felet är?
Citera
2018-05-23, 00:07
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Om låscylindern nu är lös, kan du inte bara stoppa ner en skruvmejsel till kontaktstycket och starta motorn så?
Citera
2018-05-23, 00:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om låscylindern nu är lös, kan du inte bara stoppa ner en skruvmejsel till kontaktstycket och starta motorn så?
Jag överdrev när jag skrev helt lös för cylindern sitter fortfarande kvar men känns löst när man vrider, men det är isf om man avmonterar låscylindern och provar, jag kom inte så långt för fick inte ut cylindern. Tack för tipset iaf, får se vad verkstan säger imorgon.
Citera
2018-05-23, 03:24
  #4
Medlem
killawifes avatar
Det är ett jättevanligt fel på Saab. Du får googla på hur man gör men i princip plockar man ur låscylindern och smörjer upp den bara så brukar det funka sen. Ej värt 3000:-, kanske 300:-

Låscylindern sitter bara med en spärr i bakkant som man trycker in med en valfri pinne. Det kan vara bra att veta att nyckeln måste sitta i och i ett speciellt läge när man gör det annars får man inte ur den.
Citera
2018-05-23, 07:58
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Hade först fastnat och gick ej att vrida nyckeln, efter några försök blev det hellt slappt i låset och nyckeln gick att vrida men dock helt löst. Ingenting händer när jag vrider nyckeln, prövat med lite olika metoder men ingen reaktion.

Vet inte om det har något med kabel att göra eller om det är låscylindern i sig det är fel på, eller själva modulen som cylindern sitter i. Bogserat bilen till verkstad, får se vad dom säger imorgon men fått prisuppg på 3k på en annan verkstad.

Det är en saab 900 87-93


Någon som varit med om samma problem och vet vad felet är?
Nu har du bilen på verkstaden o då kan vi spekulera hur mycket vi vill. Lösningen på problemet kommer de ändå fixa åt dig.
Det där har hänt mig en gång o det var på medeltiden. Det i kombination av demens gör att jag inte kommer ihåg mer än att det blev dyrt. Så 3000kr låter inte orimligt.

Nu var inte jag mkt till hjälp.
Det var inte heller tanken utan jag vill bemdig att uppdatera tråden när du fått svar. Både för min nyfikenhet samt att tråden kommer vara sökbar till kommande generationer.
Hoppas bara jag har fel om priset. Men tyvärr så är låsdetaljer dyrt.
Citera
2018-05-23, 15:03
  #6
Medlem
2560ps avatar
3000 är väl baserat på att de byter hela spakstället antar jag. Det är lite pyssligt om inte backen går att få ur, vill jag minnas.
Citera
2018-05-27, 03:33
  #7
Medlem
Uppdatering - Fått prisupg på 2400 för del + arbete. 1000 kronor billigare än den andra verkstan. Hoppas det blir bra och jag kan hämta den snart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback