Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 21:29
  #1
Medlem
Legionariis avatar
Hejsan,

Tyvärr kom jag just på att jag kan ha fyllt i mitt API fel. Om mitt namn är t.ex "Robert Berg Olofsson"(vilket är påhittat) så skrev jag "Robert Berg" som förstanamn och "Olofsson" som andra i API. Vad jag kommer ihåg, skulle jag skriva in det *exakt* som det står i mitt pass.

Dock står det bara "Robert Olofsson" på min biljett. Kan detta orsaka något problem? Kommer så klart ringa upp flygbolaget imorgon när dom öppnar och bekräfta.
__________________
Senast redigerad av Legionarii 2018-05-22 kl. 21:55.
Citera
2018-05-22, 23:20
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Advance Passenger Information är inget unikt för flyg till UK.

Flyg: allmänt --> Storbritannien, Irland och brittiska öarna
/Moderator
Citera
2018-05-22, 23:22
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Tvivlar på det, men det kan säkert bero på flygbolag. SAS skällde ut mig vid gaten när jag hade glömt det, sedan drog de passet innan jag släpptes ombord.
Citera
2018-05-22, 23:29
  #4
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tvivlar på det, men det kan säkert bero på flygbolag. SAS skällde ut mig vid gaten när jag hade glömt det, sedan drog de passet innan jag släpptes ombord.

Åker med SAS, CPH > BHX. Om det skulle bli som så att jag ej kan checka in online, ber jag bara flygvärdinnan dra mitt pass när jag står i kön för att borda? Lite väl dum fråga kanske, men har aldrig behövt göra det manuellt under mellanlandning, och har rätt dåligt med tid.
Citera
2018-05-22, 23:44
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Åker med SAS, CPH > BHX. Om det skulle bli som så att jag ej kan checka in online, ber jag bara flygvärdinnan dra mitt pass när jag står i kön för att borda? Lite väl dum fråga kanske, men har aldrig behövt göra det manuellt under mellanlandning, och har rätt dåligt med tid.
Kommer du så långt som till gaten utan att fixa det (säkerhetskontrollen skiter i det) så behöver du inte säga något; de kommer att se att du inte får gå ombord innan det är fixat. Jag vet inte om det kommer att hjälpa dig, men i mitt fall drogs bara passet i en läsare. Har du SAS app så kan du ange info i den. Tror även att man kan lösa det vid incheckning.
Citera
2018-05-22, 23:47
  #6
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kommer du så långt som till gaten utan att fixa det (säkerhetskontrollen skiter i det) så behöver du inte säga något; de kommer att se att du inte får gå ombord innan det är fixat. Jag vet inte om det kommer att hjälpa dig, men i mitt fall drogs bara passet i en läsare. Har du SAS app så kan du ange info i den. Tror även att man kan lösa det vid incheckning.

API har jag som sagt lagt in, det stämmer med mitt pass, dock så har biljetten bara mitt för- och efternamn. Detta verkar ha gjort så att jag inte kan checka in online när jag ska flyga CPH > BHX. Men då borde det gå att lösa på flygplatsen när det är bordning? Eller bör jag leta upp en SAS desk?
Citera
2018-05-23, 05:28
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
API har jag som sagt lagt in, det stämmer med mitt pass, dock så har biljetten bara mitt för- och efternamn. Detta verkar ha gjort så att jag inte kan checka in online när jag ska flyga CPH > BHX. Men då borde det gå att lösa på flygplatsen när det är bordning? Eller bör jag leta upp en SAS desk?
Osäker på om jag fattat rätt, men...
Britterna bryr sig inte om namnet på biljetten.
Om du inte checkar in så kommer du inte förbi säkerhetskontrollen och kommer alltså aldrig till momentet boarding.
Mellanlanda?
Citera
2018-05-23, 07:41
  #8
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Osäker på om jag fattat rätt, men...
Britterna bryr sig inte om namnet på biljetten.
Om du inte checkar in så kommer du inte förbi säkerhetskontrollen och kommer alltså aldrig till momentet boarding.
Mellanlanda?

Ber om ursäkt, jag tar det ifrån början;

ARN > CPH > BHX, API ifyllt. API överensstämmer med mitt pass. Om vi säger att mitt namn är "Robert Berg Olofsson" (som sagt, påhittat) står det precis så i både mitt pass samt API, men på biljetten står det "Robert Olofsson".

Kan detta orsaka något problem om mitt namn på biljetten inte överensstämmer med API informationen? Eller finns det någon annan anledning till att jag ej kan checka in biten CPH > BHX?

Ringde kundtjänst men dom kunde inte se någon anledning och bad mig se mig om personalen på ARN kunde checka in mig hela vägen, och om dem inte kunde det, åtminstone försöka få bagage att gå hela vägen till BHX på en gång, medans jag själv får checka in manuellt på CPH.
Citera
2018-05-23, 20:51
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Den stora frågan i tråden verkar beröra ett flygbolag (SAS).

Storbritannien, Irland och brittiska öarna --> Flyg: allmänt
/Moderator
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2944143

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback