Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2019-10-18, 13:50
  #73
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
Det är snarare rummet som får partiklarna att slitas sönder isåfall. Dessutom kallas det för big church vilket är motsasten till Big bang, vilke eń del anseer kommer händra
Den stora kyrkan?
Autocorrect verkade inte gilla när du skrev "crunch". Idag är det inte så många som anser att det scenariot är troligt. Universums expansion verkar ju snarare accelerera.

Dessutom finns det faktiskt ett annat tänkbart slut på universum som kallas just för The Big Rip. Enl detta scenario ökar accelerationen till oändligt och detta inom en ändlig tid.


Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
alla upplever rummet på olika sätt. beronde på hastighet. Det gäller även rörelse. Därför kan det inte slitas sönder. Rummet är inget objekt. Rummet är vad som gör gravtion etc möjligt, dvs det som hade sligit sönder partiklarna. Därför går det inte
Det där är faktiskt inte korrekt, iaf inte enl den allmänna relativitetsteorin. Enl denna är själva rumtidens just ett dynamiskt objekt, vars egenskaper hänger ihop med rumtidens innehåll genom Einsteins fältekvationer.

I just The Big Rip har man iofs ett väldigt speciellt sorts innehåll, en "mörk energi" med egenskapen att det får rumtidens accelererande expansion att öka ju snabbare rumtiden expanderar.
Citera
2020-02-17, 01:36
  #74
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Den stora kyrkan?
Autocorrect verkade inte gilla när du skrev "crunch". Idag är det inte så många som anser att det scenariot är troligt. Universums expansion verkar ju snarare accelerera.

Dessutom finns det faktiskt ett annat tänkbart slut på universum som kallas just för The Big Rip. Enl detta scenario ökar accelerationen till oändligt och detta inom en ändlig tid.



Det där är faktiskt inte korrekt, iaf inte enl den allmänna relativitetsteorin. Enl denna är själva rumtidens just ett dynamiskt objekt, vars egenskaper hänger ihop med rumtidens innehåll genom Einsteins fältekvationer.

I just The Big Rip har man iofs ett väldigt speciellt sorts innehåll, en "mörk energi" med egenskapen att det får rumtidens accelererande expansion att öka ju snabbare rumtiden expanderar.


1. (: hahaha
2. Jag vet inte om jag tror på den teorin eller inte, svåra frågor är det här
3. Okej, tack för informationen opch förlåt att jag "rättade" dig när jag egentligen hade fel
4. Jag tror jag formulerade mig lite konsitgt jag menade snarare att rummet är på ett sätt ingenting, färför kan det inte förstöras enligt mig
5. Jag vet men tack ändå för information
MVH
Citera
2020-02-17, 09:39
  #75
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
1. (: hahaha
2. Jag vet inte om jag tror på den teorin eller inte, svåra frågor är det här
3. Okej, tack för informationen opch förlåt att jag "rättade" dig när jag egentligen hade fel
4. Jag tror jag formulerade mig lite konsitgt jag menade snarare att rummet är på ett sätt ingenting, färför kan det inte förstöras enligt mig
5. Jag vet men tack ändå för information
MVH
Lite oklart vad din numrering syftar på, men det väsentliga är nog iaf att forskarna tror på den allmänna relativitetsteorin, pga alla experiment och observationer man gjort som den stämmer med. Detta är inte "bara" filosofi. Det finns ton med kunskaper om detta. Naturligtvis nöjer man sig inte heller bara med detta, utan kommer hela tiden på nya sätt att testa teorin, t ex när man mäter gravitationsvågor från kolliderande svarta hål.

En konsekvens från den allmänna relativitetsteorin är att hela rummet KAN förstöras, t ex i en Big Crunch.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback