Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 20:56
  #1
Medlem
Epimetheuss avatar
Vad är Boden för typ av stad?
Vad är Boden känt för, förutom det militära?
Vad bor det för människor där?
Vilka uteställen finns det som är värda att besöka?
Hur är nöjeslivet?
Vad är det för politik som styr staden?
Är staden drabbad av kriminalitet och droger?
Har staden drabbats hårt av invandringen?
Vilken nationalitet har dom flesta invandrarna?
Är det lugnt i staden eller finns det en massa hem för ensamkommande som förpestar staden?
Är Boden en stad man vill att sina barn ska växa upp i?

Många frågor, men jag hoppas på många svar!
Tack på förhand.
Citera
2018-05-22, 21:28
  #2
Medlem
ace_secs avatar
Boden har tagit emot mängder av asylsökanden och ensamkommande.
Citera
2018-05-22, 22:02
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Vad är Boden för typ av stad?
Vad är Boden känt för, förutom det militära?
Vad bor det för människor där?
Vilka uteställen finns det som är värda att besöka?
Hur är nöjeslivet?
Vad är det för politik som styr staden?
Är staden drabbad av kriminalitet och droger?
Har staden drabbats hårt av invandringen?
Vilken nationalitet har dom flesta invandrarna?
Är det lugnt i staden eller finns det en massa hem för ensamkommande som förpestar staden?
Är Boden en stad man vill att sina barn ska växa upp i?

Många frågor, men jag hoppas på många svar!
Tack på förhand.

(FB) Bostadsorter och områden
Citera
2018-05-22, 22:08
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(FB) Bostadsorter och områden
Jag tror att tråden passar bättre där.

Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2018-05-22, 22:10
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Boden "lider" av närheten till Luleå kan man lugnt säga.

Folk åker till Luleå för att shoppa och festa till exempel. Utbudet av klädshopping är katastrofal.

För några år sedan hade kommunen en alkoholhandläggare som var någon typ av Maoist/Stalinist motsvarande. (Vederbörande kanske är kvar, vad vet jag?!)

Uteställen motverkades stenhårt. Som exempel kan nämnas att man inte får gå till baren och beställa två öl för att bjuda en kompis efter 20.00 på kvällen, för då kan inte bartendern bedöma om kompisen har överkonsumerat

Det finns ett uteställe som heter MS Bränna som är fantastiskt bra på många sätt, men de får inte spela musik efter 22.00 för att inte störa närboende

Sist jag var i stan fanns det inte ett enda uteställe som är öppet årets alla helger, MS bränna är mest öppet på sommaren och Western Farm mest kring jul och på sommaren.
Citera
2018-05-22, 22:47
  #6
Medlem
..FAN..s avatar
Finns bara militärer och bosnier i Boden. Kom inte hit.
__________________
Senast redigerad av ..FAN.. 2018-05-22 kl. 23:03.
Citera
2018-05-23, 07:50
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..
Finns bara militärer och bosnier i Boden. Kom inte hit.

Där solen aldrig ler
Citera
2018-05-23, 10:24
  #8
Medlem
Epimetheuss avatar
Hur är det med kommunikationer till Luleå?
Antar att det är buss som gäller?
Där vi bor nu går det två bussar om dagen till stan. -Under skolsäsong.
På helger och lov går det inga alls.

Arbetsmarknaden då?
Vad jobbar man med i Boden?
Finns det någon chans att få jobb inom transportbranschen där?
Går väl mycket gods till och från Luleå, och sedan går det väl mycket till gruvorna också?

Hur är folket?
Lätt att få vänner i stan, eller är folk misstänksamma, snobbiga, missunnsamma, eller liknande?

Vad gör man annars i Boden?
På fritiden tänkte jag.

Där jag bor nu har vi skogen alldeles inpå husknuten, och brukar ta fyrhjuling eller skoter ut i naturen.
Hur är det i Boden? Kan man röra sig i skogarna där utan att bli vådaskjuten av artilleri?
Hur är det med skoterleder?

Ännu mera frågor. 😀
Citera
2018-05-25, 12:26
  #9
Medlem
Jag är uppväxt i Boden och trivdes inte där men jag ska försöka vara så objektiv jag kan.

Det är en typisk norrbottnisk småstad. Accepterar man detta från början går det bättre att bo där än om man förväntar sig något större och mer spännande. Folk varierar mycket, vissa är riktigt inavlade bonntölpar och andra är trevliga nyfikna och roliga människor. Humor tycker jag faktiskt är en positiv grej i Boden, många människor är genuint roliga och gillar att prata och umgås, jämför jag med Umeå där jag bor nu tycker jag folk är mer tillbakadragna här och lite mer seriösa. Folk umgås gärna och kommer på spontanbesök och sådär vilket jag saknar så himla mycket mot här där man ska boka tid och hålla på. Man är inte snobbiga och om du som nyinflyttad visar minsta snobbighet blir du nog paria. Försöker du åtminstone låtsas vara positiv till staden och människorna kan du få vänner ganska snabbt men om du är från södra Sverige så var väldigt försiktig med att jämföra din gamla stad med Boden negativt. Många är extremt stolta över staden och kan lätt börja hata någon som gör så. Var tyst eller positiv så löser sig det nog. Folk är som sagt ganska trevliga för det mesta, håll dig borta från idioterna bara men de visar sig ganska snart.

Bussar till Luleå finns ganska många, under mitten av dagen går det med jämna mellanrum, kvällar är det mer sparsamt. Det är fullt möjligt att busspendla till ett jobb i Luleå från Boden och jag har även hört enskilda som pendlar med buss till Piteå men det måste vara rätt jobbigt.

Arbetsmarknaden är bättre nu än när jag flyttade men fortfarande inte extremt bra. Försök ha ett jobb innan du flyttar.

Man kan köra skoter och röra sig i skogen utan större fara för militären, gör de något brukar det varnas innan. Folk älskar skoter så det lär du trivas med i Boden. Välj bostad nära någon bra led.

Uteställen är ofta lite småstökiga och mycket fylla innan osv. Jag hoppas detta har blivit bättre sedan jag flyttade men på den tiden så var det slagsmål i princip på alla krogar minst en gång per kväll. Det var en stor skillnad mot Umeå som jag märkte gällande utelivet.

Det finns invandrare förstås, mycket flyktingar som kommit ganska nyligen. Det verkar vara många av dem som flyttar så fort de kan vilket är lite synd för jag tror Boden skulle må bra av en mer stabil utländsk befolkning som hinner integreras för jag upplever att folk sällan möter folk som bott i Sverige ett tag och att de därför är mer avvaktande mot utländska personer, sällan hatiska, men lite avvaktande och rädda. Det är helt klart att det är stor skillnad på hur lätt det är för någon att passa in som bott i Sverige en kortare tid eller bott här i 5-6 år. Många av mina släktingar har just anmärkt på detta i Umeå, att invandrare kan svenska och klär sig "mer som oss" vilket jag tolkar som de inte är så vana detta. Nationaliteter är väl de vanliga, mellanösternländer, Somalia, Afghanistan osv, en del är ensamkommande men det är inte enbart denna grupp.

Det finns en del droger i staden och har funnits under lång tid och jag upplever inte detta kopplat till etnicitet. Två personer som är släkt med släkten har drabbats rejält av detta, en dog av en överdos och en har kämpat med att ta sig ur missbruket. Finns många som gör småsaker som röker hasch också. Kriminalitet är mycket småstadsskit som buskörningar osv. Mycket löses internt om det är ungdomar utan att polisen inblandas typ att man ringer föräldrarna direkt hellre än drar in myndigheter så jag vet inte hur mycket som syns i statistiken. Det är gärna ganska skrikigt på stan på utekvällsdagarna och jag tycker inte det är trevligt att vistas utomhus där kvällstid men det är min personliga upplevelse. Däremot är det ovanligt med allvarliga brott.

Helt ärligt tycker jag Boden är ganska hillbilly white trash, på gott och ont. Jag gillar att det är inte så jävla allvarligt och fisförnämt och ganska jordnära och folk är oftast roliga. Däremot känns det som utvecklingen rullar sakta och det ibland blir alltför inskränkt. Det är inte oförväntat som jag ser det att många som är HBTQ flyttar eller lever i garderoben. Folk som är lite annorlunda har det defintivt svårt om de kommer som inflyttade utan koppling till bygden men en "annorlunda" som har god koppling till orten och är från en respekterad familj har det nog lättare där. Man är ganska duktig på att vara accepterande av folk med utvecklingsstörning eller autism upplever jag, man har nog en större tolerans för kufighet än i många större städer om man säger så. Däremot att vara någon som klär sig eller beter sig annorlunda kan vara svårare speciellt som man. Det är ganska typisk norrbottnisk machokultur i många avseenden. Kvinnor kan ofta ha lite mer frihet när det gäller uttryck. Gillar man skogen, naturen, jakt, fiske, skoter, bilar osv hittar man fort kompisar oavsett kön men är man man och ogillar detta så är det nog helt klart inte rätt ort.

Folk är ganska raka, på gott och ont, jag har fått lära mig att hålla tillbaka lite faktiskt för jag är visst "negativ" och "frispråkig" medan jag är mer normal i Boden. Folk älskar att gnälla och svallra om andra så det finns en klar kultur av social kontroll. Gör du något idiotiskt kommer alla veta det men hälften dömer dig och hälften stöder dig men förvänta dig inget som helst privatliv om du även vill bli accepterad, den som försöker ha ett eget liv anses som osällskaplig och trist. Detta är nog nummer 1 varför jag flyttade men accepterar man detta så funkar det rätt bra att bo där.

Jag har försökt skriva så schysst jag kan och jag har varit tydlig med att jag inte gillade att bo i Boden men jag hoppas du kan få en bild av staden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback