Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-06-27, 17:36
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Lite nyfiken.. är det ens nån som KAN svarvning och fräsning i stål och cnc-maskiner, som är arbetslös idag?
Svårt att hitta folk med erfarenhet och kompetens som accepterar skitkass lön .. Importerar folk från balkan som cnc-operatörer/ på mitt jobb. .. Väldigt motiverade och drygt hög arbetsmoral. Blir trött bara av att titta på dom.. Fattar inte hur dom orkar se så engagerade ut hela tiden.. Dom "lyser" med ögonen och ser nästan maniska ut..
__________________
Senast redigerad av humantoilet 2019-06-27 kl. 17:41.
Citera
2019-06-27, 18:02
  #26
Medlem
Jag har jobbat nästan 20 år som cnc-operatör .. Jag va positivt inställd från början och gillade lära mig nya saker.
Nu är jag kronskt deprimerad, livet känns piss .. är precis så jag lyckas ta mig upp ur sängen .. Hatar verkligen mitt jobb. Omotiverad pga tråkiga arbetsuppgifter och kass lön .. Gör inte mer än jag är tvungen till och pratar inte med någon längre .
När lönen kommer den 25:e är en hel vecka extra förstörd, då påminns jag om hur mycket jag gör för småpengar..
Svårt att fokusera pga ångest över att jag slösat bort mitt liv.
Det värsta är att man inte orkar ha ett liv på fritiden. Somna framför internet med kuken i handen .. titta lite på netflix .. huvudvärk, tinnitus och svår allergi från giftig rök.
Extremt och plågsamt varma lokaler på sommaren.
Svart plåthus utan luftkonditionering och undermålig ventilation. Används som tortyrmetod i vissa länder. Kommer nog svimma och ramla in i maskinen när den går .. Plockat bort säkerhetstrams för det är en extra böld i arslet och gör allt ännu drygare.
För gammal för att kunna söka andra jobb. Kommer stanna tills någon inser hur värdelös jag är och sparkar ut mig. Får inte sluta själv då a-kassan har väl 90 eller 120 dagar karens . Omöjligt att spara pengar som inte finns. Bilen gick sönder. Kommer inte köpa en ny. Får åka buss med alkisar och hostande somalier i fortsättningen. Lungsot?, hurraa.

Nej, du vill inte bli cncoperatör!
Citera
2019-06-30, 09:53
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag har jobbat nästan 20 år som cnc-operatör .. Jag va positivt inställd från början och gillade lära mig nya saker.
Nu är jag kronskt deprimerad, livet känns piss .. är precis så jag lyckas ta mig upp ur sängen .. Hatar verkligen mitt jobb. Omotiverad pga tråkiga arbetsuppgifter och kass lön .. Gör inte mer än jag är tvungen till och pratar inte med någon längre .
När lönen kommer den 25:e är en hel vecka extra förstörd, då påminns jag om hur mycket jag gör för småpengar..
Svårt att fokusera pga ångest över att jag slösat bort mitt liv.
Det värsta är att man inte orkar ha ett liv på fritiden. Somna framför internet med kuken i handen .. titta lite på netflix .. huvudvärk, tinnitus och svår allergi från giftig rök.
Extremt och plågsamt varma lokaler på sommaren.
Svart plåthus utan luftkonditionering och undermålig ventilation. Används som tortyrmetod i vissa länder. Kommer nog svimma och ramla in i maskinen när den går .. Plockat bort säkerhetstrams för det är en extra böld i arslet och gör allt ännu drygare.
För gammal för att kunna söka andra jobb. Kommer stanna tills någon inser hur värdelös jag är och sparkar ut mig. Får inte sluta själv då a-kassan har väl 90 eller 120 dagar karens . Omöjligt att spara pengar som inte finns. Bilen gick sönder. Kommer inte köpa en ny. Får åka buss med alkisar och hostande somalier i fortsättningen. Lungsot?, hurraa.

Nej, du vill inte bli cncoperatör!

Vilken stad jobbar du om jag får fråga? Det är inte riktigt så i den staden jag bor i. Är snart färdigutbildad med ett antal cert och ingångslönen för oss på skolan är relativt hög.
Citera
2019-06-30, 13:55
  #28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag har jobbat nästan 20 år som cnc-operatör .. Jag va positivt inställd från början och gillade lära mig nya saker.
Nu är jag kronskt deprimerad, livet känns piss .. är precis så jag lyckas ta mig upp ur sängen .. Hatar verkligen mitt jobb. Omotiverad pga tråkiga arbetsuppgifter och kass lön .. Gör inte mer än jag är tvungen till och pratar inte med någon längre .
När lönen kommer den 25:e är en hel vecka extra förstörd, då påminns jag om hur mycket jag gör för småpengar..
Svårt att fokusera pga ångest över att jag slösat bort mitt liv.
Det värsta är att man inte orkar ha ett liv på fritiden. Somna framför internet med kuken i handen .. titta lite på netflix .. huvudvärk, tinnitus och svår allergi från giftig rök.
Extremt och plågsamt varma lokaler på sommaren.
Svart plåthus utan luftkonditionering och undermålig ventilation. Används som tortyrmetod i vissa länder. Kommer nog svimma och ramla in i maskinen när den går .. Plockat bort säkerhetstrams för det är en extra böld i arslet och gör allt ännu drygare.
För gammal för att kunna söka andra jobb. Kommer stanna tills någon inser hur värdelös jag är och sparkar ut mig. Får inte sluta själv då a-kassan har väl 90 eller 120 dagar karens . Omöjligt att spara pengar som inte finns. Bilen gick sönder. Kommer inte köpa en ny. Får åka buss med alkisar och hostande somalier i fortsättningen. Lungsot?, hurraa.

Nej, du vill inte bli cncoperatör!

Finns en del skitställen, ja. Men det du beskriver angående arbetsmiljö är inte "standard". Dom flesta ställen har bra ventilation och temperaturkontrollerade lokaler blir allt vanligare i takt med att kraven på precision ökar.
En del ställen är verkligt rena och städade, med betydligt bättre luft än du har på ett vanligt kontor. Lea efter ställen som tillverkar produkter för medecinteknik eller flyg.
Citera
2019-09-27, 21:34
  #29
Medlem
mimmitigers avatar
Har gått industriteknisk linje på gymnasiet med yrkes utgång "cnc-operatör".

CNC-operatör kan betyda olika saker verkar det som, allt ifrån att "byta bit" till köra/programmera avancerade 5axliga fräsar..

Jag har nu jobbat lite mer än 1 år efter gymn. som verktygsmakare och kör/bereder cnc-fräsar och trådgnistar. Får 26 innan skatt.
Citera
2019-09-29, 18:05
  #30
Medlem
CompressorVanes avatar
Bra jobb. Jag har dock hållit på med svarv och fräsning genom mekaniker jobb innan och kom in på detta på ett bananskal.

På vissa arbetsplatser har de ställare, så du byter bit och kanske använder tolk, ökar och minskar toleranser, byter plattor osv, medans som jag fick börja ställa på en gång.


Man måste vara fokuserad, annars kan det bli dyra krascher.
Hade en kille från utbildningen som kraschade en Okuma.
Han körde en stor bom rakt in i stycket så det small. Allt blev snett och vint. Jag höll på i två dagar att rikta upp den.
Citera
2019-10-16, 06:23
  #31
Medlem
mimmitigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Lite nyfiken.. är det ens nån som KAN svarvning och fräsning i stål och cnc-maskiner, som är arbetslös idag?

Väldigt osannolikt
Citera
2019-10-16, 20:50
  #32
Medlem
Musik.mannens avatar
Är det ett måste att en som ska jobba som CNC operatör måste fixa programmeringen med alla G och M koder helt själv manuellt eller går det att få in en fot ändå?
Vissa företag har ju anställda programmerare!

Tänkte på att det finns ju oftast rätt så många arbetsstationer på arbetsplatser som har tillverkning med CNC maskiner i form av efterslipning kontroll av toleranskrav eller fylla på material.
Citera
2019-10-18, 06:46
  #33
Medlem
mimmitigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Är det ett måste att en som ska jobba som CNC operatör måste fixa programmeringen med alla G och M koder helt själv manuellt eller går det att få in en fot ändå?
Vissa företag har ju anställda programmerare!

Tänkte på att det finns ju oftast rätt så många arbetsstationer på arbetsplatser som har tillverkning med CNC maskiner i form av efterslipning kontroll av toleranskrav eller fylla på material.

Finns ställen som har beredare och nc-operatörerna lastar in rätt verktyg och nollar in allt å bara trycker på start, beror helt på vilken bransch du ger dig in på.. Serietillverkningen är väldigt lätt att komma in på utan förkunskaper då det oftast blir att "byta bit" och göra hyfsat simpla verktygskompenseringar för att hålla sig inom toleranser, men om du vill ge dig in på enstyckstillverkning såsom prototyp/verktyg så bereder oftast alla sitt egna.

Programmeringen sker väldigt sällan manuellt nu för tiden, CAM-programmen har tagit över helt.
Citera
2019-10-19, 17:11
  #34
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Finns ställen som har beredare och nc-operatörerna lastar in rätt verktyg och nollar in allt å bara trycker på start, beror helt på vilken bransch du ger dig in på.. Serietillverkningen är väldigt lätt att komma in på utan förkunskaper då det oftast blir att "byta bit" och göra hyfsat simpla verktygskompenseringar för att hålla sig inom toleranser, men om du vill ge dig in på enstyckstillverkning såsom prototyp/verktyg så bereder oftast alla sitt egna.

Programmeringen sker väldigt sällan manuellt nu för tiden, CAM-programmen har tagit över helt.

Det låter bra då jag har gått en CNC utbildning men som det var väldigt mycket brister på då läraren hoppade över en hel del grejer samt att AF avbröt min utbildning i förtid pga besparingar!

Jag skickades till ex aldrig ut på någon praktik då min lärare bara ville att vi skulle sitta vid böckerna hela tiden men jag har diplom på kurserna både CNC grönt och verkstadsteknisk bas samt skärande bearbetningskursen från Sandvik.

Då är det alltså CAM programen som jag borde öva lite mer på?
Kan du rekommendera någon bra CAM simulator som jag kan ladda ner och öva på lite hemma för att förbättra datorkunskaperna?
__________________
Senast redigerad av Musik.mannen 2019-10-19 kl. 17:22.
Citera
2019-10-22, 06:41
  #35
Medlem
mimmitigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Det låter bra då jag har gått en CNC utbildning men som det var väldigt mycket brister på då läraren hoppade över en hel del grejer samt att AF avbröt min utbildning i förtid pga besparingar!

Jag skickades till ex aldrig ut på någon praktik då min lärare bara ville att vi skulle sitta vid böckerna hela tiden men jag har diplom på kurserna både CNC grönt och verkstadsteknisk bas samt skärande bearbetningskursen från Sandvik.

Då är det alltså CAM programen som jag borde öva lite mer på?
Kan du rekommendera någon bra CAM simulator som jag kan ladda ner och öva på lite hemma för att förbättra datorkunskaperna?

MasterCAM är ett utav det vanligaste ska finnas en "home learning edition", googla runt lite.. Annars finns Fusion360, där har du både CAD och CAM i ett program! Finns gratisversion om man säger man är student på Autodesks hemsida

Med dina cert. kommer du väldigt långt, själv har jag bara CNC grönt.
Citera
2019-10-28, 23:05
  #36
Medlem
Jag jobbar som CNC operatör i större arborrverk, fräsar mm. Är väl ingen bitbytare då vi kör mest styckbitar och programmerar själva, beställer verktyg, ritar i Solidworks, EgdeCam osv.

Ingångslönen hos oss ligger runt 27 000 netto om man har intresse och visar framfötterna. Själv ligger jag strax över 30 000 och med OB och övertid så gav förra året 432 kkr. I år så är det mindre övertid så året slutar gissningsvis på 400-410kkr.

Lönen som CNC är väldigt beroende på vart i landet man bor och jobbar. Vi ligger mitt i "industribältet" där försvarsindustrin tidigare lagt ribban för lönerna. Vårt företag har släpat lite mot andra liknande i regionen som ligger 2-3 tusen högre än oss. Jag vet att på vissa håll i landet så är lönen usel.

Att påstå att det jobbet inte kräver något är väldigt okunnigt om branschen. Vi har styckbitar upp till 10 ton åt ex marina sidan och toleranser ner på någon hundradel och värdet kan vara miljonklass på 1 detalj. Kostnaderna för en felkörning på en detalj med ett fartyg som ligger isärplockad i torrdocka och 5månader leveranstid på nytt material kan vara leveransbot på över 100 mille för våran kund som vi kör åt. Det krävs typ minst 10 års erfarenhet av självständig programmering och körning för att ens få titta på en sådan detalj.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback