Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-22, 20:04
  #1
Avstängd
Som ni kan se på mitt 24 timmars blodtryck

http://www.bilddump.se/bilder/201805...224.34.210.png

Övertrycket första mätningarna på 100 är tillfälligt, Har aldrig så högt

Så är det inte jätte bra, Jag fick någon medicin av läkaren men trycket har inte gått ner.

Och inte nog med det, Jag är ofta stressad/har ångest/panikångest dagligen.

Åkte in när jag hade en panikattack och då låg trycket på 220/120, Gick sedan ner till 150/80


Hemma ligger trycket på 140-150/ 60-75

Hur farligt är det att trycket nästa varje dag sticker upp och pumpar på 220 i övertryck i 20 minuter? Blir mer uppstressad att jag redan har högt blodtryck. Och när jag får ångest vet jag att det stiger väldigt mycket mer, Och jag är inne i en ond cirkel.

Röker ej, Dricker ej, aldrig droger, 29 år, Man, båda föräldrarna har högt tryck. Äter som vanliga människor.
Citera
2018-05-22, 20:15
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Att långsiktigt hantera blodtrycket genom medicin är skit och dyrt. Med bättre kost (minska salt, ät grönt), viktminskning, sömn och avslappning kan du hantera ditt blodtryck utan ett enda piller.

Eminenta NutritionFacts.org sammanfattar hur du ska göra:

* https://nutritionfacts.org/video/how...lood-pressure/

* https://nutritionfacts.org/2017/07/0...lood-pressure/

* https://nutritionfacts.org/video/how...ure-with-diet/

Givetvis måste du också göra något åt din stress/oroskälla. Får du något hjälp kring detta?
Citera
2018-05-22, 20:25
  #3
Medlem
kanske på tiden att sluta oroa sig över saker detgör saker och ting bättre,
Citera
2018-05-22, 20:39
  #4
Avstängd
Gör mätningar en gång i veckan.. Övertrycket säger inte då mycket förövrigt då det varierar kraftigt kring sinnestillstånd, undertrycket är det vettiga att hålla koll på.
Citera
2018-05-22, 20:44
  #5
Medlem
har du testat att meditera någon gång brukar funka bra
Citera
2018-05-22, 20:45
  #6
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Som ni kan se på mitt 24 timmars blodtryck

http://www.bilddump.se/bilder/201805...224.34.210.png

Övertrycket första mätningarna på 100 är tillfälligt, Har aldrig så högt

Så är det inte jätte bra, Jag fick någon medicin av läkaren men trycket har inte gått ner.

Och inte nog med det, Jag är ofta stressad/har ångest/panikångest dagligen.

Åkte in när jag hade en panikattack och då låg trycket på 220/120, Gick sedan ner till 150/80


Hemma ligger trycket på 140-150/ 60-75

Hur farligt är det att trycket nästa varje dag sticker upp och pumpar på 220 i övertryck i 20 minuter? Blir mer uppstressad att jag redan har högt blodtryck. Och när jag får ångest vet jag att det stiger väldigt mycket mer, Och jag är inne i en ond cirkel.

Röker ej, Dricker ej, aldrig droger, 29 år, Man, båda föräldrarna har högt tryck. Äter som vanliga människor.
Finns vissa tillfällen (sjukdomar) en del har riktigt högt tryck och under längre tid än vad du haft, inte bra men inte livshotande. Så boven i dramat för dig är inte direkt trycket utan problemet med stress ångest panikattacker, där borde läkaren hjälpa dig med nån typ av medicinering.
Bäst vore så klart om du själv fick kontroll på problemen, har du inte så kanske du skulle prova meditation yoga eller liknade såna terapier som lugnar ner en, men även vanlig träning kan väl påverka dig i positiv riktning och det sänker också trycket. Prova lite olika och se vad som passar dig.

Lycka till.
~B
Citera
2018-05-22, 21:04
  #7
Avstängd
Ekonomistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Som ni kan se på mitt 24 timmars blodtryck

http://www.bilddump.se/bilder/201805...224.34.210.png

Övertrycket första mätningarna på 100 är tillfälligt, Har aldrig så högt

Så är det inte jätte bra, Jag fick någon medicin av läkaren men trycket har inte gått ner.

Och inte nog med det, Jag är ofta stressad/har ångest/panikångest dagligen.

Åkte in när jag hade en panikattack och då låg trycket på 220/120, Gick sedan ner till 150/80


Hemma ligger trycket på 140-150/ 60-75

Hur farligt är det att trycket nästa varje dag sticker upp och pumpar på 220 i övertryck i 20 minuter? Blir mer uppstressad att jag redan har högt blodtryck. Och när jag får ångest vet jag att det stiger väldigt mycket mer, Och jag är inne i en ond cirkel.

Röker ej, Dricker ej, aldrig droger, 29 år, Man, båda föräldrarna har högt tryck. Äter som vanliga människor.

Dina panikattacker gör att din blodtryck stiger. Gör en utredning och se om det kanske finns bakomliggande sjukdomar som orsakar den höga trycket.

Annars träna och ät mindre salt samt mindre mat. Testa dash diet. Jag har också skit hög blodtryck kolla i min tråd. Det är inte bra att ha hög blodtryck länge du kan få hjärtsvikt och alla dina organ kan svikta. Du är en tickande bomb i längden.

Om du har haft länge högt blodtryck de till att få blodtryckssänkande medicin. Och testa ej din blodtryck för många gånger då din rädsla och stress kan manopulera resultatet.
Citera
2018-05-23, 10:54
  #8
Medlem
Redoxreaktions avatar
När min mormor var yngre hade hon ofta ett övertryck på 160 eller 180. Hon dog för några år sedan, 93 år gammal.

Därmed inte sagt att det är ofarligt just i ditt fall, men stressen skapar en ond cirkel.
Citera
2018-05-23, 12:10
  #9
Medlem
Missplacedgunks avatar
Att gå med ett högt blodtryck en kortare tid är inte farligt. Sedan beror det självklart hur högt då det i längden kan leda till allvarliga komplikationer.

Livsstilsförändringar är prio 1.
Citera
2018-05-24, 08:23
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Dina panikattacker gör att din blodtryck stiger. Gör en utredning och se om det kanske finns bakomliggande sjukdomar som orsakar den höga trycket.

Annars träna och ät mindre salt samt mindre mat. Testa dash diet. Jag har också skit hög blodtryck kolla i min tråd. Det är inte bra att ha hög blodtryck länge du kan få hjärtsvikt och alla dina organ kan svikta. Du är en tickande bomb i längden.

Om du har haft länge högt blodtryck de till att få blodtryckssänkande medicin. Och testa ej din blodtryck för många gånger då din rädsla och stress kan manopulera resultatet.

Jag vet känner mig som en tickande bomb, Men 148/80 kanske inte kan klassas som en tickande bomb kanske

Dash diet har jag läst om och ska faktiskt pröva dieten. Dock kan jag inte äta den resten av mitt liv det är helt omöjligt. Men ska se om det gör någon skillnad. Och har gjort utredningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Att gå med ett högt blodtryck en kortare tid är inte farligt. Sedan beror det självklart hur högt då det i längden kan leda till allvarliga komplikationer.

Livsstilsförändringar är prio 1.

Det är sen jag testade första gången för 10+ år sen, är 29 nu. Har slutat röka för 5 år sen, Slutat med alkohol för 6 år sedan.
Citera
2018-05-24, 18:37
  #11
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Det är sen jag testade första gången för 10+ år sen, är 29 nu. Har slutat röka för 5 år sen, Slutat med alkohol för 6 år sedan.

Har du blodtrycksmedicin? Har du haft högt övertryck sedan första mätningarna?

Hur ser det ut med jobb? Hemmasituation? Kost? Motion?

Diabetes i släkten?
Citera
2018-05-25, 09:51
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Har du blodtrycksmedicin? Har du haft högt övertryck sedan första mätningarna?

Hur ser det ut med jobb? Hemmasituation? Kost? Motion?

Diabetes i släkten?

Diabetes 2 fick mamma sent, Men det har hon fått pga av sin livsstil.

Kosten är väl inte jätte bra, Och inte jätte dålig.

Motion kunde varit bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback