Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-06-27, 23:34
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Känns som det var igår jag startade denna tråd

https://marcusoscarsson.se/apple-och...r-smartphones/

Är det tillåtet att använda smarta glasögon när man kör bli? Då skulle nog många se nyttan med dem.
Citera
2023-06-30, 12:08
  #50
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Känns som det var igår jag startade denna tråd

https://marcusoscarsson.se/apple-och...r-smartphones/

Enligt Ericssons forskningschef Magnus Frodigh så är mobiltelefonens tid över om 3-5 år och sedan går alla omkring med smarta glasögon.

Fy fan vilket jäkla drönarsamhälle vi kommer att få med alla stollar som köper det här konceptet med smarta glasögon.
Citera
2023-06-30, 12:19
  #51
Medlem
Ghastens avatar
Nej mobilen är fortfarande ett perfekt verktyg till det mesta.
Vet inte riktigt vad som skulle ersätta.

Som någon annan med skrev glasögon tror jag inte går att få till så det blir perfekt.
Citera
2023-06-30, 12:26
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Nej mobilen är fortfarande ett perfekt verktyg till det mesta.
Vet inte riktigt vad som skulle ersätta.

Som någon annan med skrev glasögon tror jag inte går att få till så det blir perfekt.

Snart går alla runt med glasögon och pekar och skrattar åt dig när du bara har smartphone. Du kommer inte få vara med.
Citera
2023-06-30, 12:30
  #53
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Snart går alla runt med glasögon och pekar och skrattar åt dig när du bara har smartphone. Du kommer inte få vara med.

Det gör inget. Men som sagt kommer perfekt glasögon så är jag sjäkvklart på den trenden. Men jag tror det kommer dröja innan mobilen kan ersättas. Glasögon för vissa saker spel titta på film mm skulle funka.
Citera
2023-06-30, 12:33
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Det gör inget. Men som sagt kommer perfekt glasögon så är jag sjäkvklart på den trenden. Men jag tror det kommer dröja innan mobilen kan ersättas. Glasögon för vissa saker spel titta på film mm skulle funka.

Ja det dröjer. Jag tycker det går för långsamt.
Citera
2023-06-30, 12:37
  #55
Medlem
krautbrains avatar
Är det modernt att helt försvinna in i tekniken via smarta glasögon eller är det ett pundarbeteende och en återvändsgränd?
Flykt kan aldrig bli en hållbar grund för utveckling.

T ex cigaretter och rökning var också modernt en gång i tiden. Idag är det modernt att inte röka. Utveckling är inte spikrak.
__________________
Senast redigerad av krautbrain 2023-06-30 kl. 12:45.
Citera
2023-06-30, 12:50
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
2007 släpptes iPhone, som blev något av den stora starten för hur dagens smartphones ser ut och hur de ska används. Nu har det gått 10 år. På ett sätt är det inte så lång tid. Å andra sidan känns det som en evighet.
Jag kan inte släppa tanken. Men sättet vi använder smartphones känns väldigt förlegat. Visst har de blivit väldigt mycket smartare under 10 år... men se hur det ser ut idag. Se hur de används. Kraven på stora skärman har resulterat i att alla går runt med, stora otympliga klumpar, i fickorna. Ofta läggs telefonerna fram på bordet istället för fickan. De är så häftigt designade att man måste ha tjocka skydd för att de inte ska gå sönder. Jo jag vet att de både är slimmade och rätt lätta, men kom igen! Kom inte och säg att det känns som framtiden...
Det finns så mycket nyttigt i lurarna att luren att var och varannan person helst skulle vilja ha den svävande framför sig jämt. Vi vill pilla med den precis överallt. Nu kommer fler och fler funktioner som går ut på att vi ska använda mobilen som ett fönster, för att få all AI information i vår omgivning. osv osv Kraven att ha mobilen tillgänglig, det vill säga framför ögonen, ökar.
Håll med... detta börjar kännas rätt omodernt, samtidigt som att det är det modernaste vi har. Sättet vi använder telefonerna passar inte det faktum att det är en klump i fickan som vi måste ta upp gång på gång och hålla framför oss.

Jag börjar tänka på smarta glasögon av diverse slag. Helt klart ett steg i rätt riktning. Även om det inte känns 100% det heller. Smarta linser? Kanske det! Något måste hända hur som helst. Nu kanske någon invänder att han/hon inte vill gå runt med glasögon på sig. Nej visst... men det känns mer modernt och framtidslovande än smartphone.

Håller ni med?

Om 20 år är vi nog bara uppkopplade genom neuralink. Kanske att vi använder något liknande dagens telefoner att uppdatera oss själv med?

https://neuralink.com/
Citera
2023-06-30, 14:18
  #57
Avstängd
53280s avatar
Såna där visioner bör nog ta med nypa salt. Särskilt när kommer LM Ericsson, som hade en protyp av en surfplatta på tidig 2000 tal men som dom aldrig släppte.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Enligt Ericssons forskningschef Magnus Frodigh så är mobiltelefonens tid över om 3-5 år och sedan går alla omkring med smarta glasögon.

Fy fan vilket jäkla drönarsamhälle vi kommer att få med alla stollar som köper det här konceptet med smarta glasögon.
Citera
2023-06-30, 14:44
  #58
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Såna där visioner bör nog ta med nypa salt. Särskilt när kommer LM Ericsson, som hade en protyp av en surfplatta på tidig 2000 tal men som dom aldrig släppte.

Jag tror inte så mycket på att smarta glasögon kommer att helt ersätta mobiltelefonen. Jag tror mer på ett komplement till mobiltelefonen. Att styra allt i glasögonen med rösten kommer aldrig att fungera och då återstår det att styra den med tankekraft.

All teknik som krävs för detta blir inte lika slimmad som ett par glasögon. Det kommer att se groteskt ut när folk har den på huvudet.
Citera
2023-07-02, 16:17
  #59
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Innebär smarta glasögon att man kan se på film och köra bil samtidigt?

Eller kanske se på barnporr under föräldramöten?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback