Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-18, 14:00
  #37
Medlem
”bättre och modernt” blir väl lite fel?

Alla olika tekniker har väl varit moderna när de var nya under sin storhetstid, säger inget om hur optimala de varit?


Förutsatt att man inte har behov av hörapparat, glasögon och andra hjälpmedel så känns det för mig smidigt med mobilen.


Förstår att de som redan släpar på glasögon och hörapparat skulle välkomna att inte behöva ytterligare saker.


Men jag ser inte att behovet finns för någon vidareutveckling.

Med detta inte sagt att marknade kommer att ha packat på oss något annat som vi övertygats om är underbart om tjugo år.


Personligen hade jag inte haft några problem med att allt efter kasettbandet inte hade hänt.
Citera
2018-08-18, 15:21
  #38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Jämför mobilerna med t.ex. filmer. För bara några år sedan så köptes film endast på DVD/BR. Alla behövde en DVD/BR-spelare hemma och en separat skiva för varje film.

Därefter kom de nedladdningsbara filmerna. Nu behövde man bara några mb/gb diskutrymme på datorn.

Därefter kom de streamade filmerna. Nu behövde man inte ens något mer än en skärm och en app.

Detta är utveckling. Här har det hänt saker. Hårdvara har rensats bort och allt är otroligt mycket enklare och smidigare.

Telefonerna lider av att de behöver en skärm. Helst stor sådan. Här måste något annat ta över. Det är omodernt att alla, precis som att alla behövde en egen DVD-spelare under TVn, måste ha en egen skärm i fickan. Telefonen i sig behöver ju inte vara större än en klocka. Det är skärmen som är problemet.
Skärmen skulle behöva ersättas av något annat. Jag tror på AR-glasögon med HUD. Men jag är inte främmande för att projektorlösningar av olika slag eller att skärmar (i städerna?) blir något som blir mer och mer tillgängligt runt om. Något av att "man behöver inte egen skärm för det finns ju ändå överallt" eller "man kan ju själv skapa/rita upp en skärm var man än är".


Tyvärr är ju sidorna för streaming för röriga, hade räckt med search sen kom det upp det du sökte på mycket bättre att veta innan man vet
Citera
2018-08-19, 18:37
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qesmer
”bättre och modernt” blir väl lite fel?

Alla olika tekniker har väl varit moderna när de var nya under sin storhetstid, säger inget om hur optimala de varit?


Förutsatt att man inte har behov av hörapparat, glasögon och andra hjälpmedel så känns det för mig smidigt med mobilen.


Förstår att de som redan släpar på glasögon och hörapparat skulle välkomna att inte behöva ytterligare saker.


Men jag ser inte att behovet finns för någon vidareutveckling.

Med detta inte sagt att marknade kommer att ha packat på oss något annat som vi övertygats om är underbart om tjugo år.


Personligen hade jag inte haft några problem med att allt efter kasettbandet inte hade hänt.

Själv kan jag gå en hel sommar med solglasögon hela dagarna utan att känna att det känns besvärligt att ha med sig.
Citera
2018-09-02, 20:08
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
2007 släpptes iPhone, som blev något av den stora starten för hur dagens smartphones ser ut och hur de ska används. Nu har det gått 10 år. På ett sätt är det inte så lång tid. Å andra sidan känns det som en evighet.
Jag kan inte släppa tanken. Men sättet vi använder smartphones känns väldigt förlegat. Visst har de blivit väldigt mycket smartare under 10 år... men se hur det ser ut idag. Se hur de används. Kraven på stora skärman har resulterat i att alla går runt med, stora otympliga klumpar, i fickorna. Ofta läggs telefonerna fram på bordet istället för fickan. De är så häftigt designade att man måste ha tjocka skydd för att de inte ska gå sönder. Jo jag vet att de både är slimmade och rätt lätta, men kom igen! Kom inte och säg att det känns som framtiden...
Det finns så mycket nyttigt i lurarna att luren att var och varannan person helst skulle vilja ha den svävande framför sig jämt. Vi vill pilla med den precis överallt. Nu kommer fler och fler funktioner som går ut på att vi ska använda mobilen som ett fönster, för att få all AI information i vår omgivning. osv osv Kraven att ha mobilen tillgänglig, det vill säga framför ögonen, ökar.
Håll med... detta börjar kännas rätt omodernt, samtidigt som att det är det modernaste vi har. Sättet vi använder telefonerna passar inte det faktum att det är en klump i fickan som vi måste ta upp gång på gång och hålla framför oss.

Jag börjar tänka på smarta glasögon av diverse slag. Helt klart ett steg i rätt riktning. Även om det inte känns 100% det heller. Smarta linser? Kanske det! Något måste hända hur som helst. Nu kanske någon invänder att han/hon inte vill gå runt med glasögon på sig. Nej visst... men det känns mer modernt och framtidslovande än smartphone.

Håller ni med?

Inget jag känner igen då smartphones är framtiden i många år till. Glasögon är inte skönt för ett öre, nej tack. Mina ögon är där inga fel på. Du är den första som tagit upp det här med att mobiler är fula både på skrivbordet och i fickan. Hur jobbigt är det att ta upp luren från fickan. Är man så lat ? Vad blir nästa problem ?
Citera
2018-09-02, 20:29
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Inget jag känner igen då smartphones är framtiden i många år till. Glasögon är inte skönt för ett öre, nej tack. Mina ögon är där inga fel på. Du är den första som tagit upp det här med att mobiler är fula både på skrivbordet och i fickan. Hur jobbigt är det att ta upp luren från fickan. Är man så lat ? Vad blir nästa problem ?

Håller med dig helt, men smartphones blir ju till stor del även vad man gör det till. Många skulle säkert överleva utan smartphone, men för många andra så är det trots allt ett viktigt ”verktyg” i vardagen, även om man inte har nåt maniskt behöv av att hänga på sociala medier.
Citera
2021-03-08, 12:48
  #42
Medlem
Smartphones lär fortfarande bli en trend men vad tror nu om 2025-2030 gällande smartphones? Kommer den att bli en form av laptop? Min känsla är att det kommer att bli en mix av surfplatta,laptop och smartphone på något vis, att man kan använda smartphone som en laptop och bara koppla in den direkt vid en tangentbort. På så vis kommer vi inte att behöva köp en laptop , surfplatta eller smartphone separat.
Citera
2021-03-08, 20:59
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Smartphones lär fortfarande bli en trend men vad tror nu om 2025-2030 gällande smartphones? Kommer den att bli en form av laptop? Min känsla är att det kommer att bli en mix av surfplatta,laptop och smartphone på något vis, att man kan använda smartphone som en laptop och bara koppla in den direkt vid en tangentbort. På så vis kommer vi inte att behöva köp en laptop , surfplatta eller smartphone separat.

Det finns redan dockningsstationer i form av en laptop. Android 10 och senare har en funktion som kallas desktop-läge.
Citera
2021-03-08, 21:01
  #44
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det finns redan dockningsstationer i form av en laptop. Android 10 och senare har en funktion som kallas desktop-läge.

Skulle vilja ha skärmprojicering för större bild. Inte så att man har en annan skärm utan att en virtuell skärm i luften skapades.

Och bättre USB-tangentbord.
Citera
2021-03-08, 23:46
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Skulle vilja ha skärmprojicering för större bild. Inte så att man har en annan skärm utan att en virtuell skärm i luften skapades.

Och bättre USB-tangentbord.

Menar du ett hologram?


Här är en artikel om fem stycken dockningsstationer i form av en laptop.

https://liliputing.com/2021/02/5-lap...-notebook.html
Citera
2021-03-08, 23:49
  #46
Medlem
Man borde verkligen ifrågasätta om sättet vi använder pekskärmen är det bästa sättet. Någon ny revolutionerande metod för input vore behövligt.
Citera
2021-03-09, 07:23
  #47
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Menar du ett hologram?


Här är en artikel om fem stycken dockningsstationer i form av en laptop.

https://liliputing.com/2021/02/5-lap...-notebook.html

Ja, fast i 2D inte 3D.
Citera
2023-06-27, 23:13
  #48
Medlem
Känns som det var igår jag startade denna tråd

https://marcusoscarsson.se/apple-och...r-smartphones/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback