Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-22, 20:06
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Fråga då "spekulanterna" om det är företaget de vill köpa, eller företagets fastigheter, då borde de ge ett hyfsat svar. -Fråga inte "rakt upp och ner", utan ge en liten hint: "Ska marken ingå, eller endast bolaget utan mark/fast egendom?"..

-Svarar då "spekulanterna" något liknande "vi är intresserade av endast bolaget, vi skiter i mark och fastigheter", har du fått en indikation på vad det "handlar om"..

Jovisst, du kan ha en exklusivt bra "kundstock", men det lutar en del åt hållet att "de är ute efter marken"..

Ja, jag tror dom främst är ute efter marken och lokalen. Kanske använda min del av företaget som en del av deras verksamhet.
Det är flera olika mindre företag som tänkt köpa upp oss tillsammans och bilda någon slags samarbete. Väldigt svårt att veta, dom var kluriga.

Det lutar mer åt att jag är mer intresserad av att dom bygger nya lokaler med mark på mindre attraktiv plats åt mig i byte.
Citera
2018-05-22, 20:11
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Vanlig basic model som ofta används som utgångspunkt är (EBITDA^(1+growth))/WACC.
För din firma blir det då (1,65^(1+2%))/5,06%= nästan 33MSEK. Tog WACCen från http://people.stern.nyu.edu/adamodar...afile/wacc.htm men inte hundra på att Auto & Truck är korrekt för dig. Om du inte vill ge ut info blir det inte ett bättre svar än så

Har du verkligen räknat in årsvinsten? Du vet, den lilla detaljen som hittills inte nämnts....
Citera
2018-05-22, 20:14
  #27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boyye
Ja, jag tror dom främst är ute efter marken och lokalen. Kanske använda min del av företaget som en del av deras verksamhet.
Det är flera olika mindre företag som tänkt köpa upp oss tillsammans och bilda någon slags samarbete. Väldigt svårt att veta, dom var kluriga.

Det lutar mer åt att jag är mer intresserad av att dom bygger nya lokaler med mark på mindre attraktiv plats åt mig i byte.

Förutom det jag skrev tidigare, att kolla upp kommunens planer på området, så kolla verkligen upp de eventuella köparnas "historik" samt solvens. -Så du inte "råkar ut" för att sälja ditt företag till lurendrejare som för över allt "du har" och luras med konkurser..

-Man ska inte "måla fan på väggen", men en bra research är aldrig fel att göra före ett bindande avtal. Se till att det också finns en vidimerad bankgaranti (som du verkligen kollar på banken, better safe than sorry) innan något avtal som du skriver på. (Finns tyvärr många "rufflare" i branschen..)
Citera
2018-05-22, 20:18
  #28
Medlem
En annan fråga. Om vi ponerar att dom enbart vill köpa lokal/mark för 30M. Jag godtar budet och tänker bygga nytt och driva vidare min verksamhet. Måste man skatta eller Försvinner något från det dom erbjuder mig? Har noll erfarenheter av att byta/sälja lokaler/mark.

Kan jag potentiellt om jag får 30M bygga nya lokaler för hela summan och ha kvar företaget som jag har idag?
Citera
2018-05-22, 20:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förutom det jag skrev tidigare, att kolla upp kommunens planer på området, så kolla verkligen upp de eventuella köparnas "historik" samt solvens. -Så du inte "råkar ut" för att sälja ditt företag till lurendrejare som för över allt "du har" och luras med konkurser..

-Man ska inte "måla fan på väggen", men en bra research är aldrig fel att göra före ett bindande avtal. Se till att det också finns en vidimerad bankgaranti (som du verkligen kollar på banken, better safe than sorry) innan något avtal som du skriver på. (Finns tyvärr många "rufflare" i branschen..)

Yes det kommer att göras. Tack för rådet.
Citera
2018-05-22, 20:43
  #30
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boyye
Tack så mycket! Det är där nånstans jag känner att jag kan godta ett bud.

Är dock väldigt osäker på hur mycket marken är värderad. Kanske är 33M för lite också.. Hmm, väldigt svårt..

Säljer du marken eller rörelsen?
Det där är en värdering på rörelsen, uppenbarligen inte en särskilt detaljerad sådan

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Har du verkligen räknat in årsvinsten? Du vet, den lilla detaljen som hittills inte nämnts....

Jag har inte räknat på årsvinsten alls, som jag skrev i klartext räknade jag på EBITDA
Citera
2018-05-22, 20:55
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Säljer du marken eller rörelsen?
Det där är en värdering på rörelsen, uppenbarligen inte en särskilt detaljerad sådan



Jag har inte räknat på årsvinsten alls, som jag skrev i klartext räknade jag på EBITDA

Jaha, ok!
Just nu är jag öppen för förslag så vid rätt bud kommer jag sälja allt eller bara lokal/mark.
Men så du menar att 33MSEK är för rörelsen.
Sen tillkommer mark/lokal?
Hittat en lokal som är hälften så stor och inte lika utrustad som våra lokaler är. De begär 6M för hälften av storleken, 400kv + 4000kv tomt. Inte alls samma markområde men samma stad. Hmmm....
Citera
2018-05-22, 21:03
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Jag har inte räknat på årsvinsten alls, som jag skrev i klartext räknade jag på EBITDA

Japp och det är vettigt... Du får ursäkta, men tråden är virrig...
Citera
2018-05-22, 21:21
  #33
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Japp och det är vettigt... Du får ursäkta, men tråden är virrig...

33 är inte en definitiv siffra utan mer en riktlinje, som sagt är inte WACCen helt 100-procentig och kommer påverka värderingen.
Men det är värdering just nu, med allt som krävs för att driva rörelsen. Krävs marken för att driva rörelsen så är den inkluderad där- Är marknadsvärdet på marken högre än värderingen på marken så utnyttjar du marken suboptimalt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback