Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-22, 17:42
  #1
Medlem
I badrummet har tätskiktet gått isär längs skarvarna, kanske p g a vibrationer av att grannen ovanför borrade golvbrunn.
Hur som helst, tätskiktet har gått isär och man kan se gipsskivorna under.

Hur tätar jag detta så att även ett försäkringsbolag skulle acceptera detta?
Jag kan väl inte lägga på en remsa badrumsmatta eftersom tätskiktet ju inte är ett sugande material vilket gör att det blir svårt att limma, dessutom så blir det väl dubbla tätskikt - vilket jag tror inte accepteras.
Tycker att bara använda vanlig silikonfog är för klent.

https://imgur.com/dkWqDde
https://imgur.com/c4WX4vN

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Flashback100 2018-05-22 kl. 18:35.
Citera
2018-05-22, 17:48
  #2
Medlem
leachs avatar
Herre jävlar, bor ni pappershus?
Har tyvärr inget råd förutom att bajspappret är slut och bör fyllas på.
Citera
2018-05-22, 18:10
  #3
Medlem
killawifes avatar
Det där ser inte ut som ett godkänt tätskikt i vilket fall. Det ser ut som att nån har målat på gipsskivan. Man kan ju även se att det är en vävremsa där som slitits itu. Vill du göra det rätt eller billigt?
Citera
2018-05-22, 18:23
  #4
Medlem
ser ut som någon bara slängt upp gips och tapetserat utan spackel och utan våtskikt så bara o slita ner och slänga upp nytt men det måste göras av en riktig gubbe med alla licenser och sådant
Citera
2018-05-22, 18:24
  #5
Medlem
https://imgur.com/c4WX4vN

Jag vill helst fixa det för stunden så jag kan duscha där...
Det är målat, men det känns ändå som om det är ett tätskikt där i alla fall, för att det som är på gipsskivan är kanske 1-2 mm tjockt och ändå hållit bra väldigt länge. Och JA, badrummet är inte renoverat på över 20 år.
Citera
2018-05-22, 18:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
I badrummet har tätskiktet gått isär längs skarvarna, kanske p g a vibrationer av att grannen ovanför borrade golvbrunn.
Hur som helst, tätskiktet har gått isär och man kan se gipsskivorna under.

Hur tätar jag detta så att även ett försäkringsbolag skulle acceptera detta?
Jag kan väl inte lägga på en remsa badrumsmatta eftersom tätskiktet ju inte är ett sugande material vilket gör att det blir svårt att limma, dessutom så blir det väl dubbla tätskikt - vilket jag tror inte accepteras.
Tycker att bara använda vanlig silikonfog är för klent.

https://imgur.com/dkWqDde

Tack på förhand!


Vad har du på väggarna? Alltså vad har glidit isär. Är badrummet nytt eller gammalt? Är det regelmässigt vatten på den delen av väggen? Borde det ju inte vara eftersom du har toapapper där. Alltså är det inte någon fara att täta med silikon oavsett.

Är det gammalt badrummet så bör det ju snart bytas ändå och då genererar det inte mycket försäkringspengar då det anses vara mer eller mindre som att det behöver göras om.
Citera
2018-05-22, 18:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
https://imgur.com/c4WX4vN

Jag vill helst fixa det för stunden så jag kan duscha där...
Det är målat, men det känns ändå som om det är ett tätskikt där i alla fall, för att det som är på gipsskivan är kanske 1-2 mm tjockt och ändå hållit bra väldigt länge. Och JA, badrummet är inte renoverat på över 20 år.


Silikon går bra. Det är inte längre ett tätt tätskikt i vilket fall. Silikona och undvik så gott det går att spruta ner det med vatten. Förr var det inte några tätskikt alls i duschar och det blev ju mest rötskador på senare tid då man faktiskt började duscha varje dag och det aldrig kunde torka.

Det är säkerligen lite mindre fuktskador bakom men det behöver ju bytas när du gör om badrummet i vilket fall så det är inte hela världen. Se till att det är hyfsat tätt så är det lugnt för ett tag i af.
Citera
2018-05-22, 18:32
  #8
Medlem
På väggarna kanske det ändå bara är gipsskivor med ett tjockt ytterpapper som man målat på, i så fall har det släppt i skarvarna mellan gipsskivorna.
Det är så på flera ställen, även i duschen där det kommer vatten på väggen.
Citera
2018-05-22, 18:46
  #9
Medlem
PubMixs avatar
Regler för säkert badrum ändras väl hela tiden? Så det du ser kan mycket väl varit godkänt när det byggdes, tyvärr så ser jag lite dåligt på bilden men finns det ens någon skarvväv mellan gipsskivorna?

För inte allt för många år sedan så va det godkänt med en speciell gips bara och badrumsfärg så blev det godkänt...

Tyvärr är badrum bland dom dyraste reperationer/ombyggnader du kan göra på bostaden... skulle nog råda dig att kontakta någon mer sakkunnig som kan komma och ge förslag på plats för åtgärder, för det är säkert... något drastiskt måste nog göras om du har så här på flera ställen

En fråga till... kom det bara över natten? Eller hur länge har grannen hållit på och borrat eftersom du misstänker honom?
Citera
2018-05-22, 19:00
  #10
Medlem
Ja, en sakkunnig på plats är väl det bästa alternativet...
Tänkte att med dagens teknik så borde det gå att fixa utan att totalrenovera.

Jag har inte bott i lägenheten så jag kan egentligen inte säga att det har med borrningen av grannens golvbrunn att göra. Jag vet en till lägenhet ett stenkast ifrån var jag bor där det uppstått samma sprickor. Men är rätt säker på att detta var "standard" för längesen eftersom det ser likadant ut i båda lägenheterna (samma bostadsrättsförening). I dag kanske ett badrum ska kunna tåla att golvbrunn borras.

Men kom igen dagens teknik, you can do it! :-)
Citera
2018-05-22, 19:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Herre jävlar, bor ni pappershus?
Har tyvärr inget råd förutom att bajspappret är slut och bör fyllas på.

Hahaha
Kanske har rullen varit så trög att väggen slitits isär när man tagit papper?

Ett tips till TS är att sätta lite lut på väggarna och förvandla det till snedtak.
I tak finns inga krav på tätskikt överhuvudtaget.
Citera
2018-05-22, 23:15
  #12
Medlem
Ok gör så här då.

eftersom det verkar vara våtrumsfärg eller liknande på väggen så gör du på ett liknande sätt.

Skicka på våtrumspackel i fogarna där det gått upp. Måla sedan med tät grundfärg för våtrum och sedan ett ytterskikt med tät färg. Kanske skulle du dra i några nya ksruv i gipskivorna innan du gör detta för att de inte ska spricka upp mer efteråt. Kanske skulle du använda plastic padding i fogarna istället som är något flexibelt. Dock väldigt svårarbetat. Annars sätter du nya skarvremsor där sprickan var också för att göra det ännu mer starkare. Du kommer få lite bulor i skarvarna men det kommer att funka.

Slutresultatet kommer vara klart lika bra som kraven var när rummet var nytt för 20 år sedan.Det uppnår inte dagens i det närmaste 100% täta väggar men det kommer att hålla borta vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback