Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-22, 18:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raich
Ja när jag läser på om ketamin så låter det ju onekligen mer likt ruset jag upplevde.

Är det vanligt att dem ger sånt vid olyckor?
Aldrig hört talats om, däremot finns lustgas i varenda ambulans som också är en dissociativ drog.
Citera
2018-05-22, 18:26
  #14
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raich
Ja när jag läser på om ketamin så låter det ju onekligen mer likt ruset jag upplevde.

Är det vanligt att dem ger sånt vid olyckor?
Ja det är ganska vanligt,speciellt vid större benbrott.
Citera
2018-05-22, 18:30
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raich
Ja ni har ju förmodligen rätt, att man inte kunde räkna ut det själv.

Visste dock inte att man kunde få ett sånt rus av morfin. Känndes lite som en candyflip x5 fast kort.

För över ett år sedan körde en jävel över min fot här i Göteborg. Jag fick morfin av ambulanspersonalen, såg jag när jag begärde ut mina journaler efter sjukhusvistelsen. -Nej, man blir inte "full" av morfinet vid sådana trauman, man har så mycket adrenalin i sig, så adrenalinet "motverkar" morfinets "fyllerieffekter".
Citera
2018-05-22, 19:12
  #16
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Morfin+lustgas. Har en liknande historia då jag bröt handleden så pass grovt att den punkterade huden. Fick kombon lustgas+morfin och jag satt och garvade och sjöng samtidigt som jag både såg och kände hur dom drog i skelettet och satte det tillbaka på plats. Magisk kombo
Citera
2018-05-22, 19:28
  #17
Medlem
Lustgas har jag testat både till höger och vänster i olika kombinationer så börjar ju tro mer på ketamin ändå.

Ot.
Min operation blev uppskjuten så dem satte på ett gips under tiden. Tyvärr så beräknade dem inte in hur mycket mer min fot skulle svälla under kvällen så då följe kanske de 4 värsta timmarna i mitt liv.

Sjuksköterskan gick fram och tillbaka och hämtade så mycket morfin hon fick ge åt gången. Från akuten hade dem skrivit ”smärttålig” i journalen och jag låg och grät utan att känna att morfinet hjälpte någonting.

Ca kl.1 på natten tog dem beslutet att klippa upp mitt gips..
jag somnade inom 5 sekunder, har fortfarande kvar ett ärr från trycksåret.
__________________
Senast redigerad av Raich 2018-05-22 kl. 19:37.
Citera
2018-05-22, 20:26
  #18
Medlem
Finns inte en chans att ambulanspersonalen skulle försöka vrida din fot tillrätta, är du dum i huvudet?

Du fick morfin och i kombination med adrenalinpåslaget du hade i kroppen sedan brottet fick du en skaplig skjuts.
Citera
2018-05-22, 23:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Finns inte en chans att ambulanspersonalen skulle försöka vrida din fot tillrätta, är du dum i huvudet?

Du fick morfin och i kombination med adrenalinpåslaget du hade i kroppen sedan brottet fick du en skaplig skjuts.
Haha är du dum i huvet? Finns säkert blodkärl som kan bli blockade när foten vrider sig ur och bryter av båda fotknölarna. Den stog verkligen 90 grader fel och det är rimligtvis rätt bråttom att få den rak igen om jag inte vill amputera foten.

Ska begära ut journal som någon skrev så får jag det svart på vitt
Citera
2018-05-22, 23:19
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raich
Haha är du dum i huvet? Finns säkert blodkärl som kan bli blockade när foten vrider sig ur och bryter av båda fotknölarna. Den stog verkligen 90 grader fel och det är rimligtvis rätt bråttom att få den rak igen om jag inte vill amputera foten.

Ska begära ut journal som någon skrev så får jag det svart på vitt

Begär ut den är du snäll för det där är bull. Du menar att ambulanssjukvårdare skulle kliva ur ambulansen, skicka på dig droger så att du börjar hallucinera för att därefter försöka vrida din helt manglade vrist med risk för att skapa kraftiga inre blödningar istället för att ge dig smärtstillande och köra dig med blåljus till den som faktiskt gör sådana ingrepp först efter det har röntgats?
Citera
2018-05-23, 00:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Begär ut den är du snäll för det där är bull. Du menar att ambulanssjukvårdare skulle kliva ur ambulansen, skicka på dig droger så att du börjar hallucinera för att därefter försöka vrida din helt manglade vrist med risk för att skapa kraftiga inre blödningar istället för att ge dig smärtstillande och köra dig med blåljus till den som faktiskt gör sådana ingrepp först efter det har röntgats?
Aha, ja men det är vad som hände iaf (med flera vittnen som knappt klarade av att kolla på). Det var därför vi va kvar på platsen så länge och dem behövde ge mig nåt ”lite extra”. Efter satte dem på en sån där uppblåsbar skena för att den skulle hålla sig rak. Väl på sjukhuset röntgade dem och drog den helt rätt vilket som sagt tog ca 40min, 6 personer och en överläkare.
Citera
2018-05-23, 00:55
  #22
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Begär ut den är du snäll för det där är bull. Du menar att ambulanssjukvårdare skulle kliva ur ambulansen, skicka på dig droger så att du börjar hallucinera för att därefter försöka vrida din helt manglade vrist med risk för att skapa kraftiga inre blödningar istället för att ge dig smärtstillande och köra dig med blåljus till den som faktiskt gör sådana ingrepp först efter det har röntgats?
Har du aldrig sett tv-programmet 112?
Ambulanspersonal gör så hela tiden.
Citera
2018-05-23, 11:17
  #23
Medlem
Solklart Ketamin, används inom akutsjukvård om man är osäker på om patienten tål morfin.

Fungerar även om skadan kan påverka blodloppet då det fungerar bra IM.
__________________
Senast redigerad av Phailure 2018-05-23 kl. 11:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback