Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-06-02, 08:19
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Offentliga register pratade jag om. Dvs register där du kan ringa t.ex. Skatteverket och fråga.

Skatteverket hantera för det mesta betydligt känsligare information än att ditt barn har råkat få öroninflammation igår. Och det spelar ju ingen roll då du anser att information är information och är något som alla skall kunna få tillgång till. Varför skall inte alla få läsa dina barns journaler?
Citera
2018-06-02, 09:35
  #86
Medlem
Att hänga ut privatpersoner på nätet eller på anslagstavlan med all slags information bör vara olaglig och straffbar.
Citera
2018-06-02, 20:31
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
På vilket sätt? Ger man inte sitt tillstånd kan man stämma alla företag som ändå behandlar ens uppgifter. Orkar man inte det så kan man begära att uppgifterna tas bort bara.

Ja det fungerar kanske, men i realiteten sparas backuper i många år. Mitt företag sparar mycket känsliga personuppgifter i en persondatabas. Folk är inte kloka, de laddar upp mycket känsliga uppgifter om sig själva och ger sitt tillstånd. Psykiska sjukdomar, familjemedlemmar som torterats och mördats osv. Håller med Zuckerberg i hans uttalande "They 'trust me.' Dumb fucks."
Citera
2018-06-19, 11:40
  #88
Avstängd
Paris24s avatar
Fick fylla i ett mycket skumt formulär idag när jag loggade in på mitt vanliga swedbank-konto. Frågor av extremt personlig karaktär, t.ex "Har du ett sparande", "Har du USA green card", "Har du arbetat i regeringen", "Har du någon familjemedlem som..." Osv. Någon annan som tvingats fylla i detta?

Det är det mest personliga formulär jag någonsin fyllt i. Storebror ända ut i fingerspetsarna. GDPR?

Jag fyllde i NEJ och 0 på allt naturligtvis, oavsett sanningshalt.
Citera
2018-06-19, 13:41
  #89
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Fick fylla i ett mycket skumt formulär idag när jag loggade in på mitt vanliga swedbank-konto. Frågor av extremt personlig karaktär, t.ex "Har du ett sparande", "Har du USA green card", "Har du arbetat i regeringen", "Har du någon familjemedlem som..." Osv. Någon annan som tvingats fylla i detta?

Det är det mest personliga formulär jag någonsin fyllt i. Storebror ända ut i fingerspetsarna. GDPR?

Jag fyllde i NEJ och 0 på allt naturligtvis, oavsett sanningshalt.

Penningtvättslagen.

De övervakar dina transaktioner konstant dessutom för att se ifall något sticker ut, sedan flaggas det och rapporteras automatiskt, utan att du har rätten att få reda på att flaggningen skett.
Citera
2018-06-19, 17:10
  #90
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Fick fylla i ett mycket skumt formulär idag när jag loggade in på mitt vanliga swedbank-konto. Frågor av extremt personlig karaktär, t.ex "Har du ett sparande", "Har du USA green card", "Har du arbetat i regeringen", "Har du någon familjemedlem som..." Osv. Någon annan som tvingats fylla i detta?

Det är det mest personliga formulär jag någonsin fyllt i. Storebror ända ut i fingerspetsarna. GDPR?

Jag fyllde i NEJ och 0 på allt naturligtvis, oavsett sanningshalt.

Detta är penningtvättslagen som kom sommaren 2017, och har inget med GDPR att göra.
Sådana frågor kan man finna på andra ställen med. När du söker ett jobb och får personliga frågor, skriker du även då efter GDPR?

Känns som den här tråden handlar mindre om GDPR och mer om dig och andra paranoida individer här inne som tror att vi lever i ett orwellskt samhälle vid minsta lilla personliga fråga.
Citera
2018-06-19, 19:07
  #91
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Detta är penningtvättslagen som kom sommaren 2017, och har inget med GDPR att göra.
Sådana frågor kan man finna på andra ställen med. När du söker ett jobb och får personliga frågor, skriker du även då efter GDPR?

Känns som den här tråden handlar mindre om GDPR och mer om dig och andra paranoida individer här inne som tror att vi lever i ett orwellskt samhälle vid minsta lilla personliga fråga.
Så du hade glatt svarat på en jobbintervjufråga "Har du något sparkapital"? Och om frågeställaren lovade lagra svaret i en databas med ditt personnummer?

Det är inte frågorna i sig. Det är lagringen av svaren, kopplat till mitt personnummer. Om du inte förstår den skillnaden så kan jag inte heller ta dina svar på allvar. Den här tråden handlar om mass-datalagring.

Om frågorna har med penningtvätt att göra så är det ett udda faktum att den lagen kom 2017 och att frågorna istället kom 1 månad efter GDPR. men visst kan det vara så.

Nåja, jag har svarat falskt på allt. kato85 kommer säkert att svara lydigt. Han litar på överheten.

P.S. jag har jobbat på swedbanks it-avdelning. Jag har varit del av överheten och har sett en del som skulle förvåna kato85.
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-06-19 kl. 19:09.
Citera
2018-06-19, 19:25
  #92
Avstängd
Paris24s avatar
Intressant artikel i dagens Expressen. Inte kopplad till gdpr eftersom det skedde 2013. Men visar vad banker kan göra med kundinmatad data.

Citat:
https://www.expressen.se/dinapengar/...fran-spararna/

År 2013, när den stora flyttkuppen med miljarderna i premiepensionssystemet genomfördes, låg allt vidöppet.

Enligt Ekobrottsmyndighetens utredare var det viktigaste i upplägget att komma över pensionsspararnas koder till Pensionsmyndigheten. Men utåt kunde det tyckas vara svårt.

Men här kom man över ett stort antal pinkoder och genomförde flytten utan att inhämta samtyckte från pensionsspararna, säger kammaråklagare Arne Fors på Ekobrottsmyndigheten, EBM, i Stockholm.

Hur gick det till?

Man köpte ett kundregister från Optimus Pension och där ingick pinkoder. Med hjälp av koderna kunde sedan flytten genomföras.
Citera
2018-06-19, 22:49
  #93
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så du hade glatt svarat på en jobbintervjufråga "Har du något sparkapital"? Och om frågeställaren lovade lagra svaret i en databas med ditt personnummer?

Det är inte frågorna i sig. Det är lagringen av svaren, kopplat till mitt personnummer. Om du inte förstår den skillnaden så kan jag inte heller ta dina svar på allvar. Den här tråden handlar om mass-datalagring.

Om frågorna har med penningtvätt att göra så är det ett udda faktum att den lagen kom 2017 och att frågorna istället kom 1 månad efter GDPR. men visst kan det vara så.

Nåja, jag har svarat falskt på allt. kato85 kommer säkert att svara lydigt. Han litar på överheten.

P.S. jag har jobbat på swedbanks it-avdelning. Jag har varit del av överheten och har sett en del som skulle förvåna kato85.

Jag jobbar själv med IT i ett företag som hanterar kunddata så du är inte den enda med den erfarenheten här.
GDPR säger klart och tydligt att företag endast kan spara kunddata om kunden ger sk. "opt in" det vill säga aktiv godkännelse för lagring av data. Det är bl.a därför det har sänts ut mail ganska frekvent i dagarna.
På samma sätt kan nu kunder kontakta företag och be dem att ta bort all data som de har på kunden. Kommer det fram att de fortf. håller på data så kommer de garanterat få betala miljonskadestånd om inte mer till EU och den drabbade i eget rättsmål.
Samtidigt måste företag sända ut ett meddelande efter en längre period där de påminner dig om att de sitter på data som tillhör dig.

Självklart kan företag alltid lura dig och sitta på hemlig information, men frågan här är snarare:
1. Varför skulle de göra det? och ifall de gör det...
2. Är det värt risken eftersom det kan få företaget att gå omkull?
3. Varför är risken större idag att företagen gör detta, än före GDPR när det faktiskt var LAGLIGT.

Ifall du är orolig för massdatalagring så är det för det första inte företagen som är de läskiga här, utan stater och deras underrätelsetjänster. Och dessa styrs inte av GDPR på samma sätt, vilket de ju borde (CIA)

För det andra är det inte GDPR du ska oroa dig för, utan EU-direktivet artikel 13 som det ska röstas om snart i Bryssel:
http://www.alphr.com/politics/100947...s-it-copyright
Citera
2018-06-22, 10:11
  #94
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag jobbar själv med IT i ett företag som hanterar kunddata så du är inte den enda med den erfarenheten här.
GDPR säger klart och tydligt att företag endast kan spara kunddata om kunden ger sk. "opt in" det vill säga aktiv godkännelse för lagring av data. Det är bl.a därför det har sänts ut mail ganska frekvent i dagarna.
Jag tycker det motsägs lite av mitt exempel. Swedbank har numera information om utifall jag sökt grönt kort i USA, om någon i min familj jobbar i riksdagen osv. Inte kommer de att påminna mig om de har detta? Inte kommer jag att kunna ställa en fråga till dem att dessa data finns ,eller begära att de tar bort detta.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ifall du är orolig för massdatalagring så är det för det första inte företagen som är de läskiga här, utan stater och deras underrätelsetjänster. Och dessa styrs inte av GDPR på samma sätt, vilket de ju borde (CIA)
Min oro ligger kring de vanligaste kommersiella konton jag har, som swedbank, facebook, google. Och att t.ex maktgalna franska (vänster-)politiker via EU får makt över dem.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
För det andra är det inte GDPR du ska oroa dig för, utan EU-direktivet artikel 13 som det ska röstas om snart i Bryssel:
http://www.alphr.com/politics/100947...s-it-copyright
Det är som sagt inte intentionen i GDPR som jag är rädd för. Det är utfallet. Jag tror GDPR kommer att utöka förteagens makt av avlyssna mina data.

Copyright-lagen är jag inte rädd för, för där kommer det att gå tvärtom. Intentionen är att sabba för internet. Men i verkligheten kommer lagen aldrig att efterlevas.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback