Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-25, 21:16
  #13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Då du inte nämner vilket jobb du har eller ens vilken bransch du jobbar inom är det rätt svårt att så generellt säga vilka möjligheter du har att argumentera för högre lön. Möjligheterna att "snacka upp" sin lön skiljer sig helt enkelt mellan olika yrken/branscher, inom vissa jobb har man mkt goda möjligheter att snabbt höja sin lön om man presterar bra (t.ex. finans), inom andra har man väldigt få möjligheter att höja sin lön även om man är duktig, t.ex. pga. att lönesättningen är väldigt centralstyrd (tex. myndighetsjobb).

Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
1. Jag tror dels att han kommer att försöka att jämföra min lön och mitt anspråk med andra och säga att det är mycket högre än de andra.

Som sagt, mkt beror på bransch och jobb. En jämförelse av lön kan ju göras på mkt sätt, om chefen t.ex. jämför med folk som har jobbat på just den arbetsplatsen kan det ge ett bättre jämförelseutfall för chefen än att jämföra med folk som t.ex. har en viss erfarenhet.

Säg att du har god erfarenhet inom ditt yrke men är relativt nyanställd på din arbetsplats. Då kanske chefen vill jämföra din lön med andra (mer juniora) på samma arbetsplats, vilket är dåligt för dig.

Försök att skapa en jämförelse som är så bra som möjligt för dig. Jag tar si och så mkt ansvar, jag har just nu lägre lön än folk med motsvarande ansvar, jag har si och så mkt erfarenhet, därför ska min lön jämföras mot yrkesgrupp X, etc. Bli inte omkullsnackad av lönejämförelser som gynnar chefens argument.

Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
2. Jag tror också att han kommer att använda samma argument som förra året, nämligen att han utöver lönen belönar gott arbete med generös bonus. Bonusen brukar ramla in varje år och är egentligen inte en bonus i den bemärkelsen utan snarare en gratifikation.
Bonus/gratifikation i all ära. Den ska inte förringas, utan är helt klart en morot. Men den ligger helt och hållet i händerna hos chefen. Det är helt och hållet han som bestämmer och hans humör som avgör summan. Det finns egentligen inga garantier att någon bonus delas ut och det hör till att bonus tackar man snällt för och "bockar artigt". Dock stämmer det som han säger, att visst belönar han gott arbete med generös bonus. Men... hur svarar jag egentligen?

Inlägget ovan var bra om att bonus är just bonus och inte den standardlön man förtjänar för en viss kompetens.

Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
3. Kanske kommer han också fråga hur jag själv ser min framtida lönestege och om jag kommer förvänta mig liknande höjningar varje år.

Även här är svaret väldigt avhängigt ditt yrke. Inom vissa branscher har man en hyfsat konstant löneutveckling, inom andra än markant snabbare. Men om han frågar om detta kan du säga att du blir senior efter år X och därför förväntar dig en ökning med si och så många procent.
Citera
2018-05-28, 07:56
  #14
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fick ett mail tidigare som sa att lönerna var klara och att beslutet skulle ses på lönespecen. Alla fick samma mail så det var inte riktat bara till mig.

Ytterst märkligt förfarande att inte avsluta löneförhandlingen face-to-face utan skicka den som en överraskning på specen.

Chefen är inte skyldig att ge dig högre lön än eventuell kollektivförhandling. Samtidigt är du ju inte skyldig att jobba kvar om du inte anser att det är skäligt. Om du är en duktig säljare och kan argumentera för det så finns det andra arbetsgivare som skulle betala för det.
Citera
2018-05-28, 21:11
  #15
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Jag sitter och gissar hur jag tror att min chef kommer att respondera på mina löneanspråk, som i år kommer bli högre än vanligt.

1. Jag tror dels att han kommer att försöka att jämföra min lön och mitt anspråk med andra och säga att det är mycket högre än de andra.

2. Jag tror också att han kommer att använda samma argument som förra året, nämligen att han utöver lönen belönar gott arbete med generös bonus. Bonusen brukar ramla in varje år och är egentligen inte en bonus i den bemärkelsen utan snarare en gratifikation.
Bonus/gratifikation i all ära. Den ska inte förringas, utan är helt klart en morot. Men den ligger helt och hållet i händerna hos chefen. Det är helt och hållet han som bestämmer och hans humör som avgör summan. Det finns egentligen inga garantier att någon bonus delas ut och det hör till att bonus tackar man snällt för och "bockar artigt". Dock stämmer det som han säger, att visst belönar han gott arbete med generös bonus. Men... hur svarar jag egentligen?

3. Kanske kommer han också fråga hur jag själv ser min framtida lönestege och om jag kommer förvänta mig liknande höjningar varje år.

Hur bemöter jag dessa argument på bästa sätt? (1) är rätt vanligt och man kan läsa om dem på nätet och hur man bör besvara det. Men (2) är lite svårare att förhålla sig till. (3) har jag hört från honom tidigare. Minns inte vad jag svarade, men troligtvis gav jag honom något tveksamt svar.

Precis som Pontiac-Garage skriver så är det stor skillnad mellan olika branscher. Jag har bara erfarenhet av IT-branschen och är det så att du själv huserar där så är mitt råd att helt sonika strunta i det här med lönesamtal. "Märket" är 2% och det är där det hamnar lite oavsett vad. Som nämnts tidigare i tråden är kan en vanlig chef inte göra så mycket. Därför brukar jag alltid säga att det endast finns ett enda tillfälle som egentligen kan kallas för "lönesamtal" och det är vid en löneförhandling. En löneförhandling hålls vid 2 olika tillfällen. Antingen om man börjar på ett nytt företag och nytt jobb eller om man skulle få en annan tjänst inom företaget man jobbar på. Vid lönesamtal kan du bara påverka din lön om du hotar med att säga upp dig (behöver ju inte vara just vid lönesamtalet utan kan vara när som).

Nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att undra... om inte dessa 2% var tillräckligt, vad skulle ha gjort dig nöjd? 3%? 5%? 10%? Ska vi säga 10%? Oavsett vilket jobb man har och vilken lön man har måste ju ändå en 10%-ig ökning av lönen räknas som riktigt bra. Men du är inte "vem som helst" för vem som helst har inte en lön på knappa 100.000 kr som du har. Beroende på var du bor så skulle en 10%-ig löneökning alltså innebära 10.000 kr mer i månaden men så som våra skatter slår skulle det endast innebär ca 3.000 kr mer i nettolön per månad. Din bruttolön skulle öka med 10% men din nettolön skulle bara öka med ungefär 5%. Återigen helt beroende på var du bor och vilken skattetabell du har.

Så... säg att du med ett 10%-igt lönepåslag då skulle gå från typ 54.000 kr i nettolön till typ 57.000 kr i nettolön... skulle det ge dig en euforisk känsla av framgång? Märk väl nu att jag på intet sätt missunnar dig din lön! Det jag funderar över är vad som du själv skulle känna var ett "WOW" eller... ja, du förstår. Det satt i perspektivet att du med din höga lön egentligen mest göder Maggan den giriga vid varje löneökning. Visst... jag kan förstå att dessa extra 300 kr i månaden (runt en hundrig extra netto) dvs dessa 0,3% extra ju känns en aning fjuttigt mot bakgrund av ditt grymma resultat. Du slår din budget med vad då?! 14 miljoner? Och du premieras med en extra pizza (knappt) per månad. Jo, jag förstår. Tack för kaffet liksom...

Men vad skulle du ha varit nöjd med och hur mycket skulle det där extra egentligen ha gett dig?

Kanske är det inte lönen "det är fel på" utan lönemodellen. Istället för en fast lön kanske en modell med grundlön och rörlig del vore bättre. En viss procent på allt över budget.

*Jag bara tänker högt*
Citera
2018-05-28, 21:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Precis som Pontiac-Garage skriver så är det stor skillnad mellan olika branscher. Jag har bara erfarenhet av IT-branschen och är det så att du själv huserar där så är mitt råd att helt sonika strunta i det här med lönesamtal. "Märket" är 2% och det är där det hamnar lite oavsett vad. Som nämnts tidigare i tråden är kan en vanlig chef inte göra så mycket. Därför brukar jag alltid säga att det endast finns ett enda tillfälle som egentligen kan kallas för "lönesamtal" och det är vid en löneförhandling. En löneförhandling hålls vid 2 olika tillfällen. Antingen om man börjar på ett nytt företag och nytt jobb eller om man skulle få en annan tjänst inom företaget man jobbar på. Vid lönesamtal kan du bara påverka din lön om du hotar med att säga upp dig (behöver ju inte vara just vid lönesamtalet utan kan vara när som).

Nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att undra... om inte dessa 2% var tillräckligt, vad skulle ha gjort dig nöjd? 3%? 5%? 10%? Ska vi säga 10%? Oavsett vilket jobb man har och vilken lön man har måste ju ändå en 10%-ig ökning av lönen räknas som riktigt bra. Men du är inte "vem som helst" för vem som helst har inte en lön på knappa 100.000 kr som du har. Beroende på var du bor så skulle en 10%-ig löneökning alltså innebära 10.000 kr mer i månaden men så som våra skatter slår skulle det endast innebär ca 3.000 kr mer i nettolön per månad. Din bruttolön skulle öka med 10% men din nettolön skulle bara öka med ungefär 5%. Återigen helt beroende på var du bor och vilken skattetabell du har.

Så... säg att du med ett 10%-igt lönepåslag då skulle gå från typ 54.000 kr i nettolön till typ 57.000 kr i nettolön... skulle det ge dig en euforisk känsla av framgång? Märk väl nu att jag på intet sätt missunnar dig din lön! Det jag funderar över är vad som du själv skulle känna var ett "WOW" eller... ja, du förstår. Det satt i perspektivet att du med din höga lön egentligen mest göder Maggan den giriga vid varje löneökning. Visst... jag kan förstå att dessa extra 300 kr i månaden (runt en hundrig extra netto) dvs dessa 0,3% extra ju känns en aning fjuttigt mot bakgrund av ditt grymma resultat. Du slår din budget med vad då?! 14 miljoner? Och du premieras med en extra pizza (knappt) per månad. Jo, jag förstår. Tack för kaffet liksom...

Men vad skulle du ha varit nöjd med och hur mycket skulle det där extra egentligen ha gett dig?

Kanske är det inte lönen "det är fel på" utan lönemodellen. Istället för en fast lön kanske en modell med grundlön och rörlig del vore bättre. En viss procent på allt över budget.

*Jag bara tänker högt*

Hej. Jag hoppas jag förstår dig rätt. Du hittade på alla siffror bara? Tänkte högt, som du la till.

Mitt svar på dina tankar är att visst... Skillnaden på 2% kr mer i lön och 4% kr mer i lön är kanske inte hela världen. Men på tre år med motsvarande höjning så blir det ganska mycket mer. Och personligen tycker jag varje 1000 lapp extra i månaden faktiskt gör rätt stor skillnad. Och då är jag inte direkt lågavlönade.

För er som undrar så är jag högutbildad och jobbar för ett mycket framgångsrikt företag som fortfarande har en liten och platt organisation. Det finns bara en handfull tjänstemän och inte så många att jämföra sig med. Det finns inte massa "Potter" eller färdiga lönemodeller. Det finns inte massa tjänster att byta mellan. Här gäller förhandling och personkemi och att tydligt peka på sitt värde för företaget och direkt kunna peka på hur företaget tjänar pengar på mitt arbete.
Citera
2018-05-29, 08:34
  #17
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi har exakt det systemet du tar upp. En packe pengar som då chefen får dela ut över oss anställda. Men om nu någon eller några personer gjort något extra så måste det också finnas en packe för det.
Tyvärr är de flesta svenska företag otroligt rädda för att höja anställdas löner så enda chansen är att gå till chefen och säga att jag har ett nytt erbjudande och de bjuder si och så mycket, hur vill ni göra.
Nackdelen är att om de inte bjuder emot så får man byta jobb.

Nu har vi det rätt trassligt på företaget ändå och efter ett långt samtal med min chef idag så noterade han ”att jag inte är nöjd med lönen”. Fick inte känslan av att något kommer hända så antingen får jag gå till högste chefen själv, vara nöjd eller byta jobb.

Frågan är vad det kostar företaget att anställa en ny person, tiden det tar och allt extra strul som blir.

När ska svenska företag förstå att man tjänar på att behålla och vårda sina anställda.
Man kan tycka att de borde ha lite extra för alla som utfört ett bra arbete men samtidigt är det dessvärre så tex hos mig att vi är väldigt många som dagligen gör ett mycket bra jobb och jag kan inte själv motivera varför den och den inte skulle få "extra" om andra får det. Sen finns det så klart vissa jag inte skulle ha svårt för att meddela det alls till men överlag är många duktiga.

Problemet med att gå till chefen med "hotet" att man fått nytt erbjudande så gäller det ju att man verkligen fått det och verkligen utverkar hotet fullt ut om man får avslag. Gör man inte det kommer man för alltid vara i en ganska pissig situation gentemot den chefen och nästa löneförhandling kommer nog garanterat bli noll-avtal eller minsta möjliga.

Min chef är väldigt tydlig att sånt kommer inte gå igenom, kommer någon med såna diskussioner så kommer han tacka för nedlagt arbete och lycka till på nya tjänsten då han inte är intresserad av att ha anställda som vill vara någon annanstans samt att om det sätts i system så fallerar ju hela lönesystemet, vad händer då liksom när min kollega två veckor senare kommer och säger samma sak och sedan nästa och nästa....jag antar att poängen går fram. för egen del köper jag resonemanget och om jag varit chef hade jag nog tänkt likadant överlag tror jag.

Men det är tråkigt att man ska behöva byta tjänst för att få en större löneförhöjning det håller jag med om.
Citera
2018-05-29, 08:35
  #18
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det där är bara en klassisk taktik för att hålla nere lönekraven. Han hade ett mål och slog det med 35%, klart han ska få extra!
Så nästa år sätter chefen ett mål 40% högre och nämnde person kommer kanske prestera under målet med 5-50% bör han få lägre lön då eller ska han ändå få lägsta nivå trots att han inte alls gjort det som var sagt?
Citera
2018-05-29, 18:52
  #19
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Hej. Jag hoppas jag förstår dig rätt. Du hittade på alla siffror bara? Tänkte högt, som du la till.

Nej, det gjorde jag inte men jag blandade ihop dig med Vit-Brandbil

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
... Kollade min höjning idag och hade gått upp ca 2,3%. Vårt avtal sa 2% så de extra 0,3% är för att jag slog min budget med drygt 35%...

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
... Att då slå förra årets med drygt 35% är värt nästan 300kr...

Om 0,3% motsvarar 300 kr så är ju lönen på 100.000 kr men som sagt... Vit-Brandbil (som till viss del hi-jackade din tråd) och inte du...

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag skickade honom en enkel uträkning och den höjningen jag krävde var ca 2,5% av den totala vinsten för företaget av min extra försäljning...

35% på 40 miljoner är ju 14. Säg att nettovinsten är 10%. Det blir 1,4 miljoner netto extra. 2,5% av detta är 35.000 kr... i löneökning?! En löneökning på 35-40% (gissningsvis mer då jag räknat snällt)? For real? VM i hybris?

Men som sagt... inte du utan Vit-Brandbil...

EDIT: La till ett citat
Citera
2018-05-29, 21:39
  #20
Medlem
EnGodForlorares avatar
Det är bara och börja söka nytt jobb. Att tjata eller argumentera sig till större löneförhöjningar om chefen är vrång går inte.
Citera
2018-06-03, 09:30
  #21
Medlem
Det blev motargumenten som jag väntade mig. Omedelbart när jag la fram mitt anspråk så frågade han vad jag fick i bonus sist och adderade till min lön idag för att se min "verkliga" lön. Jag påtalade att det inte kändes helt rätt att han behandlade bonusen på det sättet pga orsaker som nämndes i tråden.
Han ville väl inte lyssna så mycket med det örat men det kändes bra att inte bara sitta tyst.

Han frågade också hur jag såg framåt och ansåg att min lönestege blir orimlig på sikt. Vilka summor skulle jag egentligen ligga på när jag är 50-60 år undrade han.
Jag nickade mest för att visa att det blir det det blir. Går inte att spekulera i nu. Har ju ingen aning om var jag eller företaget befinner mig.

Han jämförde mig med en person som har mer erfarenhet men som tjänar mindre än jag. Där var jag inte 100% i mitt svar. Jag sa att om han inte vill att jag ska jämföra med andra personer så ska inte han göra det själv heller. Han svarade att han jämför om han vill. Jag vet inte varför jag inte svarade enligt "skolboken".

Samtalet gick dock mycket bra. Riktigt bra. Får se vad lönen blir. För det vet jag inte än.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback