Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-12, 17:35
  #13
Medlem
Jaha, det ska börjas i tid. Roligt!


Roligt för Zecira Musovic att bli tvåa i laget nu. Jag åtminstone antar att hon blir tvåa nu då hon kanske är allsvenskans bästa och Rosengårds första medan Jennifer Falk mig veterligen är tvåa i Göteborg.

Var har Emma Berglund tagit vägen? Hon har försvunnit från rampljuset. Jag saknade henne i spel i EM förra året. Tyckte Emma borde ha spelat i matchen mot Italien istället för Linda Sembrant som jag tyckte var skitkass. Linda kom ofta fel, synkade uselt med sin backpartner Magdalena Ericsson och var bara där på gamla meriter kändes det som. Linda var den enskilt största anledningen till att Sverige förlorade matchen mot Italien då hon gjorde två stora tabbar som ledde till baklängesmål. Även mot Nederländerna var hon märkbart dålig tyckte jag.
Men Amanda Ilestedt är tillbaka. Emma och Amanda var ett utmärkt backpar i Rosengård. Synd att man inte får se dem tillsammans igen.

Jessica Samuelsson har också blivit entledigad.

Framför allt är Sofia Jakobsson tillbaka! Hon har ett underbart go och jävlar anamma. Lagkamraterna hakade sällan på henne, men hon körde alltid hårt och drev på.

Jag jämför främst med Pia Sundhages uppställning förra året. Jag kommer inte ihåg exakt vilka som var med i höstas.


Synd att Camille Abily (frankrike) lade av nyss och inte höll ut ett år till. Hade blivit ett fint avslut med VM på hemmaplan tänker jag.



Jag tycker det är jäkligt pissigt att Danmark blir bestraffade för att spelarna ville ha skäliga villkor. De kunde gott ha spelat matchen en annan dag. Det handlar ju i grunden om sportens fortlevnad och utveckling på damsidan. Istället går Marika Domanski Lyfors ut och orerar för strängare straff som en jävla kapo-råtta.

Av den anledningen ser jag hellre att Danmark vinner gruppen faktiskt.
Danmark har förresten ett roligare, eldigare, mer passionerat och profilerat lag som känns både bredare och vassare än det svenska enligt mig, åtminstone så om de presterar. Sverige har dock sin fysiska styrka som ännu står sig väl, och kan de få till sitt bollinnehavspel till fullo så har de en vinnare. Sverige har mer potential men lyckas sällan nå upp till det.

Och såna här saker gör ju inte sporten intressantare heller
https://www.svt.se/sport/fotboll/oka...oll-for-damer/


Knölfödingarna på TV4/C more visade matchen Ungern-Sverige i april på Sportkanalen, som jag inte har, istället för TV12. Och det förstår jag inte alls. Varför ska mindre populära saker hamna på kanaler med mindre tillgänglighet, dvs att man måste betala extra för det, medan mer populära saker som folk gärna betalar extra för hamnar i kanaler som de flesta ändå har? Jag tyckte mig se dem göra reklam för denna kvalperiod på Sportkanalen igen, men att de sedan ändrade sig till TV12.

---

I torsdags 7 juni mötte Sverige Kroatien hemma. Det var en ganska sömnig tillställning. Kroaterna försökte sig inte på något spel alls utan agerade bara levande mur. Och det verkade länge som att det skulle ge skaplig utdelning då svenskarnas effektivitet var horribel som tyvärr så ofta. 2-0 hade varit en vinst för Kroatien. Det ordade dock upp sig till sist och slutade med acceptabla 4-0. Men det borde varit mer med tanke på att svenskarnas dominans var total och målchanserna ganska många.

Jag tyckte det var dumt av kroaterna att inte ens spela runt bollen inom laget ens lite grand, så att de åtminstone kunde få känna lite på bollen samtidigt som svenskarna hade fått jaga bollen lite. Det är oerhört viktigt för det psykologiska spelet när man är så tillbakatryckt. Lite är bättre än inget. De få tillfällen de faktiskt hade bollen visade de att de faktiskt kunde hålla i bollen trots hård uppvaktning. Istället tjongade de bara iväg bollen så fort de kunde nästan.


Dagen efter, fredagen den 8 juni, mötte Danmark Ukraina borta i Lviv. Jag missade tyvärr de första 40 minuterna för jag tog fel på tiden. Den här matchen var betydligt intressantare. 2-0 kändes inte alls säkert för Danmark. Ukraina låg på fastän de var i underläge och försökte ständigt bryta danskarnas spel och tog alla chanser de fick. De lyckades dock sällan få alla bitar på plats. Ukraina spelade tufft och hade inte den bästa känslan för värdering. Nadia Nadim gjorde 3-0 på solklar straff i minut 52. Men matchen var knappast död. Sanne Troelsgaard gjorde 4-0 med en elegant "tåfjutt" i 81:a minuten. Men Ukraina gav aldrig upp och satte 1-4 på tilläggstid. Sanne Troelsgaard gjorde ytterligare ett mål minuten senare med ett fint avslut, och det var det sista som hände.


Ukraina väntar för Sverige ikväll. Det blir en helt annan match än mot Kroatien. De är klart bättre och är ingen slagpåse, de både kan och framför allt vågar spela fotboll och trycka framåt. De har dessutom något att spela för, så Sverige får se upp. Det blir ingen promenadseger, men håller de formen så ska svenskarna inte ha några problem att avvisa Ukraina.

Jag tycker lite synd om Ukraina, men platserna till VM är få. De får satsa på EM istället. De spelar bra och har ryckt upp sig från en liten tids svacka. De är klart bättre än Rumänien som de torskade mot i EM-kvalet senast och även vassare än Portugal som tog sista EM-platsen.


20 minuter kvar till TV-sändningen!
Tillägg: matchstart uppskjuten pga regn, preliminär tid 18:30.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
WO och 3-0 till Sverige. Om nu svenska tjejerna inte tänker vara sportsliga och göra något liknande borta så kan vi garantera att Sverige är klara för slutspel.

Kvalen till EM och VM är busenkla för Sverige och det är knappt att de förlorar en kvalmatch till mästerskapen.

Något är på väg att hända i damfobollen och maktbalansen håller på att ändras. Norge är just nu trea i sin kvalgrupp bakom Holland och Irland.

Att kvala in till OS, det lär bli svårare då Sverige måste vara topp 3 Europeiskt lag
Ja, det händer grejer. I grupp 5 ligger Tyskland tvåa efter att ha förlorat mot Island i höstas!

Sverige halkade in i OS 2016 på ett bananskal. Men väl där gick det ju bra. Det var väl klimax på Lotta Schelin- och Caroline Seger-generationen.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Norge spelar väldigt bra. Det ska bara släppa framåt också. De kommer att vinna gruppen.
Djärv gissning! Jag har inte sett dem sen EM, så jag kan inte säga så mycket.
__________________
Senast redigerad av YourNameisSexy 2018-06-12 kl. 18:04.
Citera
2018-06-12, 17:41
  #14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Djärv gissning! Jag har inte sett dem sen EM, så jag kan inte säga så mycket.

De har allt i egna händer.
Seger ikväll mot Irland, och de är 1 poäng bak Holland i sin grupp. Och Holland möter de hemma i sin sista gruppspelsmatch.
Men mellan där, möter de Slovakien som ligger sist i gruppen med 0 poäng.
Holland är bäst i Europa (och i världen?). Men när de möttes i sin första gruppspelsmatch, hade inte Martin Sjögren och spelarna allt på plats, och de förlorade med 1-0 på övertid. Denna gången vinner de.
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2018-06-12 kl. 17:48.
Citera
2018-06-12, 19:27
  #15
Medlem
Hunden007s avatar
bara jag som tycker att de varit smartare att kvala in först och sedan gnälla på uteblivna VM bonusar?
Citera
2018-12-08, 12:35
  #16
Medlem
Grupplottning ikväll kl 18


Sex stycken fyralagsgrupper, top två i varje grupp plus de fyra bästa treorna går vidare till åttondel.

Är inte så insatt så kan inte spekulera i drömgrupp/mardrömsgrupp men Frankrike, USA och Tyskland bör väl höra till guldfavoriterna och Sverige bör oavsett grupp avancera till åttondel.
Citera
2018-12-08, 15:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Grupplottning ikväll kl 18


Sex stycken fyralagsgrupper, top två i varje grupp plus de fyra bästa treorna går vidare till åttondel.

Är inte så insatt så kan inte spekulera i drömgrupp/mardrömsgrupp men Frankrike, USA och Tyskland bör väl höra till guldfavoriterna och Sverige bör oavsett grupp avancera till åttondel.

Italien från pot 3 och Nigeria från pot 4 är nog lag man gärna undviker, medan Thailand (pot 3) & Jamaica (pot 4) känns som betydligt enklare motstånd..
Citera
2018-12-08, 18:47
  #18
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Sverige möter alltså USA, Chile och Thailand i sin grupp. USA är svåra men inte omöjliga. Chile och Thailand är väl blåbärsgäng jämfört med USA på damsidan?
Citera
2018-12-08, 18:50
  #19
Medlem
Rätt bra lottning för Sverige. Chile och Thailand ska an slå enkelt.
Citera
2018-12-08, 19:15
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Sverige möter alltså USA, Chile och Thailand i sin grupp. USA är svåra men inte omöjliga. Chile och Thailand är väl blåbärsgäng jämfört med USA på damsidan?

Detta ska inte vara några problem, det är ju t.o.m. 4 st grupptreor som går till slutspel, som en extra livlina..
Citera
2018-12-08, 19:35
  #21
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Sverige möter alltså USA, Chile och Thailand i sin grupp. USA är svåra men inte omöjliga. Chile och Thailand är väl blåbärsgäng jämfört med USA på damsidan?
Sverige brukar väl ha relativt lätt för USA?

Det ju inga problem att gå vidare från den gruppen i vilket fall.
Citera
2018-12-08, 20:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Sverige brukar väl ha relativt lätt för USA?

Det ju inga problem att gå vidare från den gruppen i vilket fall.

Grupptvåan får tvåan bakom Tyskland. Gruppsegraren får tvåan i Kanadas Nederländernas grupp. Sverige vs USA blir alltså en match om att inte vinna gruppen. Kina, Spanien är sämre än de två.

Brasilien har fått tre träningsmatcher att börja VM med. Grupp D lär bli hård mellan Japan, England och Skottland
Citera
2018-12-08, 21:46
  #23
Medlem
Hunden007s avatar
nästan en drömlottning. USA har man ofta ändå skakat och tagit poäng senaste åren.

OS 2016 slog vi dem och tagit poäng av vm 2015 & 2011.
Citera
2018-12-10, 14:14
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Grupptvåan får tvåan bakom Tyskland. Gruppsegraren får tvåan i Kanadas Nederländernas grupp. Sverige vs USA blir alltså en match om att inte vinna gruppen. Kina, Spanien är sämre än de två.

Brasilien har fått tre träningsmatcher att börja VM med. Grupp D lär bli hård mellan Japan, England och Skottland

Är det också så att segrarna A,B,C,D får möta grupptreorna ?
Tyskland och USA på samma halva om de vinner sina grupper ?
Och fick inte Tony Gustafsson sparken efter USAs OSmiss ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback