Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-22, 21:45
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag såg på Veckans brott om en lång polis som intervjuades som pensionär. På den tiden, 50-tal/60-tal, var det tydligen något som eftersträvades. ”Reslig” tror jag sades.

Jag har en bekant som är 204 cm lång och som ung väldigt atletisk. Han har händer som dasslock. Han är inte polis. Jag lovar, ingen skulle ens få idén att ge sig på honom och skulle de det så lyfter han upp dem i ena handen. Jämför en sådan kille i en trängd situation med en snärta på 162 och käck hästsvans eller en henfigur som måste anstränga sig för att rätta till glasögonen.
Citera
2018-05-23, 13:00
  #26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2018-05-23, 13:02
  #27
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BebisFistaren
Vad fan har kvotering med det här att göra? Kvinnor är bättre än män i många yrken, bl.a. polis. Dom har bättre kondition och ofta bättre styrka. Fitta

Haha.
Not sure if troll or srs...
Citera
2018-05-23, 13:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Minst 190 cm? Intressant! Men jag är rätt skeptisk så jag frågar efter källa på det, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag blir dig svaret skyldig. Vet inte om det var officiellt eller inofficiellt eller om det handlade om poliser i yttre tjänst. Jag kan ju ha hört något som inte var sant. Så källa på det påståendet har jag inte.


Jag fann följande;
Citat:
För 150 år sedan var det bara män över 170 cm som kunde arbeta som poliser. Idag ställer man inget längdkrav på den som vill bli polis, men den som söker måste ha en normal fysisk förmåga och vara minst 18 år. När polisen organiserades på 1850-talet var det personer med olika bakgrund som sökte sig till yrket, till exempel soldater, drängar och kuskar. För att kunna antas som extra poliskonstapel var kravet att man var ”af fullkomligt god frejd”, hade ”lugnt sinnelag”, kunde läsa och skriva och var minst 170 cm lång.
http://www.polismuseet.se/Samlingar/...ch-polis-idag/

Men kanske hade polisen däremot senare annorlunda krav i takt med att medellängden ökade? Eller så hörde eller mindes du eller den som förtäljde det, kanske helt enkelt fel, sådant händer.
Citera
2018-05-23, 13:19
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Jag fann följande; http://www.polismuseet.se/Samlingar/...ch-polis-idag/

Men kanske hade polisen däremot senare annorlunda krav i takt med att medellängden ökade? Eller så hörde eller mindes du eller den som förtäljde det, kanske helt enkelt fel, sådant händer.

Jag kan ha hört något som inte stämde. 170 på 1800-talet motsvarar säkert 180 idag. Kanske var det ett inofficiellt "krav" på de i yttre tjänst?
Citera
2018-05-23, 14:21
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Jag fann följande; http://www.polismuseet.se/Samlingar/...ch-polis-idag/

Men kanske hade polisen däremot senare annorlunda krav i takt med att medellängden ökade? Eller så hörde eller mindes du eller den som förtäljde det, kanske helt enkelt fel, sådant händer.
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag kan ha hört något som inte stämde. 170 på 1800-talet motsvarar säkert 180 idag. Kanske var det ett inofficiellt "krav" på de i yttre tjänst?
Om det ökar tio cm per sekel stämmer det med 190. Kanske en cm per decennium? Då är vi på 191,8 cm i år. Kvinnor kan också vara så långa!
Citera
2018-05-23, 17:43
  #31
Medlem
jag är 190 cm, inte fan kommer de kunna kräva 190 cm på männen i poliskåren när det redan är brist på polis? men visst, en gräns på 180-185 cm skulle kunna funka.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback