Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-09-27, 17:23
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Att det fungerar bra på amerikanare beror på att i USA identifierar sig alla som Amerikanare först och X-generations invandrare sedan. Man uppvisar en mycket tydlig nationalism oavsett vilket ursprung man har i botten. Vilket i sin tur beror på att förutom ursprungsbefolkningen så är alla i USA invandrare. Det finns därmed inte heller någon konflikt i att man härstammar från Italien, Skandinavien eller Kina för att nämna några områden med stor historisk migration till USA. Konfliktytan består i stället av de som kommit frivilligt till USA (immigranter) och de som förts dit mot sin vilja (slaveri). De senare har inte samma enkla och sorgfria syn på sitt ursprung.
Fast det stämmer inte att alla i USA är invandrare. Det var Européer som kom till Amerika och småningom bildade Amerikas förenta stater. Spaniorer, Britter och Fransmän, bl.a. Invandring och utvandring är ett fenomen som bara kan ske mellan redan bildade länder och stater. När vi säger länder så menar vi stater. När Européerna kom till det landområde som de döpte till Amerika så fanns det massor av folkstammar där med egna territorier och det fanns ingen uppfattning om att Amerika var ett särskilt land. Landet Amerika skapades av Européer och de köpte marken av de folkstammar som bodde där. Sedan fanns et även krig mellan olika folkstammar och Européerna ingick fördrag med många stammar och kämpade även på deras sida mot deras fiender.

Se vidare:
https://www.archives.gov/research/na...icans/treaties

Citat:
Ursprungligen postat av Paradoxumb
Topic,

Här om dagen fick jag höra att en nära vän blivit frågad om vilket land hon kommer ifrån även om hon är en "svensk" medborgare och gav svaret att hon är från Sverige. Var människan inte riktigt kunde ta svaret då man ser att hon har rötter i ett annat land.

När jag fick höra det så fundera jag lite kring detta och tror att jag gjort lite av samma sak, nämligen frågat vartifrån en person har sina rötter varav personen svarade Sverige även om man ser att personen har ett exotiskt utseende.. och då förklarat att jag undrar kring personens rötter.

Jag förstår att man kan ta illa vid sig ifall man nu skulle säga "Nej, du är fan inte Svensk" vilket jag också fått höra ute på krogen av någon varav personen som fick besvara blev arg vilket var förståeligt pga hur diskussionen utvecklades.

I vilket fall, ni som är Svenskar men har rötter i andra länder hur tar ni frågan?
Har ni blivit arga för att någon har påpekat att ni måste ha rötter från ett annat land?

Jag vet, frågan kan framstå som löjlig men måste utgå från vad jag hör omkring mig!
Uppskattar alla svar!
Det beror troligtvis på att Sverige är ett väldigt politiskt fokuserat land. Politik handlar inte om fakta utan om känslor och behov. Fakta uppfattas som stötande för någon som endast bryr sig om känslor. Dessutom finns det också en anti-natalisk idé i Islam som menar att man inte ska göra skillnad på var människor kommer ifrån utan endast om de är Muslimer eller inte.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback