Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 08:12
  #1
Medlem
MrArturs avatar
Sitter med en uppgift att fundera över och hoppas på lite hjälp.

Med en differentialförstärkare förstärks en spänningsskillnad på ingångarna. Vad händer om man skulle sätta in ett motstånd precis innan jord (som är referens) på ett hundratal kohm? Signalen ser brusigare ut i osciloskopet, men vad händer rent elektriskt? Varför blir den brusigare? Commonmode - signalen kanske blir starkare i förhållande till den som ska förstärkas. Men varför?
Citera
2018-05-22, 13:51
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Alla motstånd skapar brus, är det som är svaret?
Citera
2018-05-22, 17:53
  #3
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla motstånd skapar brus, är det som är svaret?
Tack! Det skulle kunna vara ett svar. Men varför gör det det? Är nog vad det är ute efter.
Det är enklare att förstå varför ett motstånd på ena ingången skulle skapa ett brus iom att det kan tänkas påverka differensen mellan ingångarna som ju på en differentialförstärkare förstärks. Men på jord ser jag inte hur det direkt skulle påverka differensen mellan ingångarna, då jorden är gemensam.
__________________
Senast redigerad av MrArtur 2018-05-22 kl. 17:58.
Citera
2018-05-22, 18:31
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack! Det skulle kunna vara ett svar. Men varför gör det det? Är nog vad det är ute efter.
Det är enklare att förstå varför ett motstånd på ena ingången skulle skapa ett brus iom att det kan tänkas påverka differensen mellan ingångarna som ju på en differentialförstärkare förstärks. Men på jord ser jag inte hur det direkt skulle påverka differensen mellan ingångarna, då jorden är gemensam.
Jag minns inte så noga, men ju högre resistans och temperatur, mera brusar motstånd.
Op-ampen förstärker också bruset...
Citera
2018-05-24, 23:47
  #5
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Sitter med en uppgift att fundera över och hoppas på lite hjälp.

Med en differentialförstärkare förstärks en spänningsskillnad på ingångarna. Vad händer om man skulle sätta in ett motstånd precis innan jord (som är referens) på ett hundratal kohm? Signalen ser brusigare ut i osciloskopet, men vad händer rent elektriskt? Varför blir den brusigare? Commonmode - signalen kanske blir starkare i förhållande till den som ska förstärkas. Men varför?

Har du kommit fram till något svar? Det är lite svårt att förstå uppgiften utan att se hur kopplingen är gjord men en differentialförstärkare förstärker idealt endast differential mode som är skillnaden på signalen som ligger på ingångarna. Hela tanken med denna typ av förstärkare är att sortera bort common mode, alltså den del av signalen som är lika på ingångarna där även bruset ingår. Då är det viktigt att du har samma signal och då även såklart samma impedans på förstärkarens ingångar. Har du en resistans som påverkar en av ingångarna så kommer helt plötsligt signalerna att skilja sig och bruset förstärks som konsekvens.
Citera
2018-05-25, 13:01
  #6
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Har du kommit fram till något svar? Det är lite svårt att förstå uppgiften utan att se hur kopplingen är gjord men en differentialförstärkare förstärker idealt endast differential mode som är skillnaden på signalen som ligger på ingångarna. Hela tanken med denna typ av förstärkare är att sortera bort common mode, alltså den del av signalen som är lika på ingångarna där även bruset ingår. Då är det viktigt att du har samma signal och då även såklart samma impedans på förstärkarens ingångar. Har du en resistans som påverkar en av ingångarna så kommer helt plötsligt signalerna att skilja sig och bruset förstärks som konsekvens.
Tack! Men om resistensen läggs på den gemensamma jorden och de båda insignalerna, vars differens ska förstärkas hålls oförändrade (=lika), så borde ju resistensen på jorden(som är referensen till de båda insignalerna) inte påverka denna skillnad mellan insignalerna.

Jag tänker såhär. Möjligtvis påverkar en referens med pålagd resistens intervallet för vilka spänningarna på ingångarna kan få. Detta skulle isf kunna leda till att "common mode" - signalen (CM) ökar sin andel av den totala signalen (den som önskas förstärkas(AD) + CM).

Detta borde i sin tur i det närmaste per definition leda till en lägre CMRR (=Ad/CM)
Citera
2018-05-25, 21:49
  #7
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack! Men om resistensen läggs på den gemensamma jorden och de båda insignalerna, vars differens ska förstärkas hålls oförändrade (=lika), så borde ju resistensen på jorden(som är referensen till de båda insignalerna) inte påverka denna skillnad mellan insignalerna.

Jag tänker såhär. Möjligtvis påverkar en referens med pålagd resistens intervallet för vilka spänningarna på ingångarna kan få. Detta skulle isf kunna leda till att "common mode" - signalen (CM) ökar sin andel av den totala signalen (den som önskas förstärkas(AD) + CM).

Detta borde i sin tur i det närmaste per definition leda till en lägre CMRR (=Ad/CM)

Har du en krets som man kan kika på? Hade underlättat. Motstånden brukar man balansera för att biasströmmarna ska vara lika men om det är som du säger att kopplingen är enkel ledare från jord till resistor till signal för att sedan splittas så är det väl för att en resistor där möjligtvis förstärker bruset i signalen och gömmer den svaga differentialmode som du söker. Annars borde väl signalerna vara lika som du säger och då ska det väl inte vara något problen. Men det är inget som jag har stött på tidigare, var iofs ett tag sedan man höll på med detta.

Annars kan man ju alltid analysera kretsen och på så vis beräkna fram ett värde på CMRR med och utan resistor. Du kan även kolla om förstärkningen faktiskt är skillnaden mellan spänningarna genom nodanalys. Annars kanske det finns en lärare med bättre koll än mig! Men som sagt så kan jag göra ett försök att förstå kretsen om du har en sådan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback