Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-05, 22:23
  #25
Medlem
Hade inte Youtube blivit uppköpt av Google så hade det stått still och stampat precis som alla andra videosidor. Kombinationen av namnet och att YT gjorde sitt innehåll mycket mer lättillgängligt än dom andra sidorna är en stor del, surfar man in på t.ex Vimeo så får man ju för fan fortfarande leta efter innehållet.
Men utan Googles gigantiska annonsnätverk som kunde användas för att betala användare och utan Googles djupa fickor som kan ta brakförlusterna som Youtube producerat så hade det dött ut. Alla copyright problem som uppstod för alla som försökte driva videositer på den tiden slog snabbt död på många av dom också, Youtube hade Google som skydd där också, en av anledningarna till att Youtube såldes till Google var väl just copyright problemen.


Sen är Youtube bara framgångsrikt när det gäller användning, dom går ju fortfarande med förlust rent ekonomiskt.
Citera
2018-06-07, 01:43
  #26
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Ja varför?

Det fanns ju en del liknande ställen man kunde ladda upp videor på redan innan youtube.

Vad menar du med framgångsrikt? När det gäller vinst, värdering eller att alla användarna föredrog Youtube? Mitt svar på den sista frågan är att en tjänst som Youtube är bättre ju större den är. Youtube var väl något större än alternativen och därför valde folk att söka där först på det de ville se, eftersom sannolikheten att finna det man vill se är högre ju större sajten är. Samma med Lunarstorm, mycket av mervärdet där byggde ju på att så många människor fanns där. Och Facebook förstås. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda Google Plus eftersom få människor använder det. Men hade det varit så att Google Plus hade fler användare än Facebook, hade jag använt det istället, även om det rent tekniskt har sämre finesser.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback