Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-22, 07:33
  #1
Avstängd
Ja varför?

Det fanns ju en del liknande ställen man kunde ladda upp videor på redan innan youtube.
Citera
2018-05-22, 07:38
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Alla stora kanaler migrerade ju till Youtube för att där fanns redan den största tittarskaran så även tittarna på de andra sajterna följde med.
Citera
2018-05-22, 07:46
  #3
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Alla stora kanaler migrerade ju till Youtube för att där fanns redan den största tittarskaran så även tittarna på de andra sajterna följde med.
Det tog dock ett tag innan det fullständigt exploderade i popularitet. Undrar vad som fick det att få fart på riktigt. Var det när vloggarna fick fart på allvar? När införde de att man kunde tjäna stålar på tuben, inte ifrån början eller?
Citera
2018-05-22, 07:56
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Det tog dock ett tag innan det fullständigt exploderade i popularitet. Undrar vad som fick det att få fart på riktigt. Var det när vloggarna fick fart på allvar? När införde de att man kunde tjäna stålar på tuben, inte ifrån början eller?

Helt klart var den viktigaste faktorn att fler kunde tjäna kosing på tittarsiffror.
Citera
2018-05-22, 07:58
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Alla stora kanaler migrerade ju till Youtube för att där fanns redan den största tittarskaran så även tittarna på de andra sajterna följde med.

Men varför migrerade dom dit då?
Citera
2018-05-22, 08:03
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Men varför migrerade dom dit då?

Pengar och för att alla andra gjorde det, lämmelmentalitet.
Citera
2018-05-22, 08:03
  #7
Medlem
Det handlar oftast om att tillhandahålla bäst tjänst först och att hela tiden ligga i framkant. Sidor som aldrig förnyas eller förbättras dör ut efter ett tag, YouTube har gått från klarhet till klarhet sen uppstart.
Citera
2018-05-22, 08:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Ja varför?

Det fanns ju en del liknande ställen man kunde ladda upp videor på redan innan youtube.

Backat av ett bolag som kan tänka sig miljardförluster i ett decennium. Inte många som gör det...
Citera
2018-05-22, 09:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Det fanns ju en del liknande ställen man kunde ladda upp videor på redan innan youtube.

Vilka andra ställen fanns 2005 och hur stod sig dessa i jämförelse med YouTubes funktionalitet o.s.v?
Citera
2018-05-24, 22:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Vilka andra ställen fanns 2005 och hur stod sig dessa i jämförelse med YouTubes funktionalitet o.s.v?
Det fanns massvis med sådana ställen! Google Video och Vimeo var de största konkurrenterna till Youtube. Google förlorade då folk inte förknippade Google som en videosida och vimeo då de satsade hellre på snygg design än slim hemsida. De vann striden enbart p.g.a detta. Sedan när de köptes upp av Google så hade ingen annan hemsida någon chans alls...
Citera
2018-05-24, 23:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Det fanns massvis med sådana ställen! Google Video och Vimeo var de största konkurrenterna till Youtube. Google förlorade då folk inte förknippade Google som en videosida och vimeo då de satsade hellre på snygg design än slim hemsida. De vann striden enbart p.g.a detta. Sedan när de köptes upp av Google så hade ingen annan hemsida någon chans alls...

Google Video tycker jag mig komma ihåg. Var det inte väldigt begränsad funktionalitet där? Vimeo har jag inget minne av hur den såg ut 2005.
Citera
2018-05-24, 23:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Google Video tycker jag mig komma ihåg. Var det inte väldigt begränsad funktionalitet där? Vimeo har jag inget minne av hur den såg ut 2005.
Funktionaliteten var ungefär detsamma. Problemet med Google video att var användarvänligheten och att besökarna inte såg Google som en videosida. Vet att jag och en polare diskuterade detta jättemycket när Google 1 år senare erkände sig förlorade och köpte YouTube för 2 miljarder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback