Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-22, 22:31
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Resultat
Sett till befolkningens födelseland i riket som helhet ökar mångfalden under perioden 2012 till 2016, under det att segregation minskar.

Istället för att skrika högt kan man kolla undersökningen själv. Den visar belägg för påståendet tom för de värsta invandringsfientliga konspirationsfantasterna. Som inte kan skilja på mångfald och segregation. Och kanske en del tror att judarna ligger bakom, fake news och all annan skit man är trött på att höra.
Varsegod.
https://www.hyresgastforeningen.se/c...-i-sverige.pdf

Fast de skriver också, i slutet (sid 38)
  • Det finns en stark korrelation på bostadsområdesnivå mellan andelen hushåll med låg köpkraft och hög mångfald. Det betyder att invånare i resurssvaga områden, oavsett om de är nya eller gamla svenskar, bär en oproportionerligt hög andel av mångfaldsbördan
  • Det finns en stark negativ korrelation på bostadsområdesnivå mellan andelen hushåll med hög köpkraft och låg mångfald. Styrkan i korrelationen ökar över tid. Det betyder att hushåll med hög köpkraft från redan låga nivåer ytterligare minskar sin del av mångfaldsbördan

Slutsatsen verkar vara att fattiga svenskar som inte har råd flytta, är de som "integreras". De rika områdena segregeras tvärtom ännu mer.

En annan sak jag tänkte på är att mångfald i studien syftar på utlandsfödda. Även om de är födda i t.ex. Finland. Vilket gör att Haparanda placerar sig högt som en mångkulturell och integrerad stad...

Jag tycker denna tolkning av segregation inte är så bra. Jag har t.ex. bott i väldigt "svenska" områden där det samtidigt bodde många polacker. I ett område 100 meter bort bodde nästan bara arabiska muslimer. Enligt studien skulle vårt område ändå vara integrerat pga polackerna, men i själva verket var det sjukt segregerat, och mer än 15% röstade SD (det var mest i Sverige på den tiden).

Även rika områden har ju faktiskt en del invandrare. Högutbildade indier och kineser t.ex. De flesta invandrare i Sverige är faktiskt inte flyktingar utan arbetskraftsinvandring.

Tycker f ö att studien är lite väl politisk. På sidan 38 skriver de:

Citat:
Invandring är ett både oundvikligt och omistligt fenomen i samtiden och Sverige har råd med
en generös invandringspolitik – det är inget löst tyckande utan vederbörligen konstaterat i
forskning om invandringens kostnader. Den generella utvecklingen i Sverige går i rätt
riktning, med ökad mångfald och minskad segregation.

Resursomfördelningen är ett större problem än den totala nettokostnaden för invandringen då den sliter isär samhället och i en mycket påtaglig mening ställer svaga grupper – resurssvaga nya och gamla svenskar – mot varandra. Det går att möta sådana tendenser med politik och hyresrätten är ett verktyg för att åstadkomma blandning och minska uppdelningen mellan olika befolkningsgrupper. I områden med hög andel hyresrätter möts människor och här pågår, i praktisk och vardaglig mening, det man brukar kalla för integration.

Jag tycker det t.o.m. blir komiskt när man skriver så här.

Invandrare är ingen homogen grupp, något som politiker, media, osv gärna vill få det att verka som. En finne, norrman, amerikan, tysk eller dansk flyttar faktiskt mest troligen in i ett "svenskt" område och inte till ett område med muslimer.

För det andra har vi kraftig bostadsbrist i landet samtidigt som vi haft en massinvandring. Vi har på sätt och vis fått tvångsintegreras. Det är inte så lätt att bara flytta. Hur det kommer utvecklas på sikt återstår att se.

Med det sagt har även jag märkt att många "svarta" människor flyttar in och verkar trivas i svenska områden.
Jag vet själv syrier som fått rätt glassiga lägenheter också.

Men det finns också många som flyttar in i invandrarområden. Sover på soffan hos någon vän i Rosengård. Trångboddheten ökar.
Citera
2018-05-23, 09:38
  #26
Medlem
8711s avatar
Den här omskrivningen av "segregation" som Hyresgästföreningen gör är verkligen VIDRIG. Normala människor som pratar om segregationen avser områden där det bor en mycket stor andel invandrare och där svenskar inte vill vara och där andelen svenskar är liten.

Detta har man i det här fallet vänt till det motsatta, tvärtom, att genom den enorma massinvandringen som varit så har nu invandrare blivit en betydande andel över i princip hela landet även i småorter och på landsbygden. Men att det är ett problem att innerstaden fortfarande består av mer homogena och mer väl bemedlade grupper.

Naturligtvis gottar sig lögnarna och hycklarna på "opartiska" och "neutrala" SVT åt den här bisarra slutsatsen och den var på varje nyhetssändning igår kväll när jag tittade. Utan minsta problematisering av denna egentligen uppenbart felaktiga slutsats.

Citat:
Jimmie Åkesson

Slog på teven i morse och möttes av detta. Har fortfarande inte förstått vad SVT ville ha sagt med den rubriken. Ska vi vänta oss ett intensivt skönmålande fram till valdagen?

Min uppmaning: Tänk själv!

Jimmie

https://www.facebook.com/jimmieakess...746108/?type=3

Citat:
Sverigedemokraterna

SVT och regeringen förfäras över att det fortfarande finns områden i Sverige som är alltför svenska.

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson menar att den svenska befolkningen måste blandas upp överallt.

https://www.facebook.com/sverigedemo...2012826250289/

Citat:
Sverigedemokraterna

Bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson gästade i morse SVT, där alltför svenska områden lyftes som ett mångfaldsproblem. Peter Eriksson menade att Sverige behöver blanda upp den svenska befolkningen överallt.

Den 9 september är det val. #SD2018

https://www.facebook.com/sverigedemo...919564/?type=3
Citera
2018-05-23, 15:08
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Märkligt. Förr var segregationen en katastrof , en uppfattning som jag delade.Nu när den minskar något är det enligt vissa en ännu värre katastrof. Därför har dessa grupper inga förslag på hur integrationen skall förbättras bara förslag på hur invandring skall stoppas och om hur folk skall återvandra/ utvisas. Ställ gärna krav på invandrarna. Stimulanser för så snabb egenförsörjning och rimlig integrering mår säkert både invandraren och samhället bra av.


Du verkar inte förstå att de flesta etniska svenskar inte vill ha något med invandrare att göra, hur är det möjligt att du inte förstår något så enkelt?
Citera
2018-05-23, 15:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
svt.se: Ny undersökning: Boendesegregationen minskar i Sverige

SVTs Jan Nylander kan möjligen få pris för den minst faktabaserade artikel jag skådat på länge. Vad är det Hyresgästföreningen studerat för data? Vilka faktorer? Vilka indikatorer drar man slutsatser av?

Har någon tillgång till "undersökningen"?

Vi trenger ikke tilgang til undersøkelsen, vi har tillgang til SCB og der kan vi se at segregasjonen øker i raskt tempo. Den har ikke falt siden 2012.

Utenlandsk bakgrund
Kod:
Sted	 	2012		 2017
Malmö		41,5 %		45,1 %
Botkyrka	55,1 %		58,6 %
Södertälje	46,7 %		53,0 %
Huddinge	35,8 %		39,7 %
Järfälla	34.0 %		40,6 %
Solna		33,5 %		38,4 %
Sigtuna		35,0 %		43,0 %
Sundbyberg	36,2 %		40,9 %
Upplands Väsby	33,2 %		39,3 %
Landskrona	32,3 %		36,2 %

http://www.statistikdatabasen.scb.se...5-9b43e6c6e299
__________________
Senast redigerad av Camlon 2018-05-23 kl. 15:56.
Citera
2018-05-23, 19:12
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den här omskrivningen av "segregation" som Hyresgästföreningen gör är verkligen VIDRIG. Normala människor som pratar om segregationen avser områden där det bor en mycket stor andel invandrare och där svenskar inte vill vara och där andelen svenskar är liten.

Detta har man i det här fallet vänt till det motsatta, tvärtom, att genom den enorma massinvandringen som varit så har nu invandrare blivit en betydande andel över i princip hela landet även i småorter och på landsbygden. Men att det är ett problem att innerstaden fortfarande består av mer homogena och mer väl bemedlade grupper.

Naturligtvis gottar sig lögnarna och hycklarna på "opartiska" och "neutrala" SVT åt den här bisarra slutsatsen och den var på varje nyhetssändning igår kväll när jag tittade. Utan minsta problematisering av denna egentligen uppenbart felaktiga slutsats.



https://www.facebook.com/jimmieakess...746108/?type=3



https://www.facebook.com/sverigedemo...2012826250289/



https://www.facebook.com/sverigedemo...919564/?type=3


Det är ju så det råkar vara i debatten just nu, att man ska försöka hitta sätt att "motverka segregation". Det är periodens buzz-word.

Så kommer en rapport som säger att segregation minskar: "Hurra!"

Jag vet förresten en medelålders syrisk kvinna som fick en glassig bostad i västra hamnen i Malmö (det mest exklusiva området i stan). Men hon trivdes inte utan flyttade till Rosengård där hon känner sig mer hemma.

Rapporten får det att verka som att det sker integrering. Själv är jag skeptisk. Det sker viss integrering mellan grupper som ligger nära varandra (såsom svenskar och britter), och vi har en massa nyanlända som placerats in bland svenskar men som troligen kommer flyta. Eller så flyttar svenskarna, eller så bor svenskarna kvar och sänks ner till blatte-nivå. Tyvärr är det sistnämnda rätt sannolikt om man ser utvecklingen i England.

I debatten utgår man från att integration lyfter invandrare. Det gör det kanske, men det har en tendens att sänka ursprungsbefolkningen också. Jag skrev detta för 5 år sedan och det är lika sant nu som då, men än så länge har man bestämt att "integration" är det magiska ordet. Nåväl, låt dem få sprida det lite runt sig ett tag. Vi som har ögon att se med ser vartåt det barkar.

Jag har ju svårt att se en arabisk familj grilla tillsammans med en svensk. Jag säger inte att det är omöjligt - det sker säkert - men... vi är för olika. Och så hatar de oss.
Citera
2018-05-24, 14:14
  #30
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Fast de skriver också, i slutet (sid 38)
  • Det finns en stark korrelation på bostadsområdesnivå mellan andelen hushåll med låg köpkraft och hög mångfald. Det betyder att invånare i resurssvaga områden, oavsett om de är nya eller gamla svenskar, bär en oproportionerligt hög andel av mångfaldsbördan
  • Det finns en stark negativ korrelation på bostadsområdesnivå mellan andelen hushåll med hög köpkraft och låg mångfald. Styrkan i korrelationen ökar över tid. Det betyder att hushåll med hög köpkraft från redan låga nivåer ytterligare minskar sin del av mångfaldsbördan

Slutsatsen verkar vara att fattiga svenskar som inte har råd flytta, är de som "integreras". De rika områdena segregeras tvärtom ännu mer.

En annan sak jag tänkte på är att mångfald i studien syftar på utlandsfödda. Även om de är födda i t.ex. Finland. Vilket gör att Haparanda placerar sig högt som en mångkulturell och integrerad stad...

Jag tycker denna tolkning av segregation inte är så bra. Jag har t.ex. bott i väldigt "svenska" områden där det samtidigt bodde många polacker. I ett område 100 meter bort bodde nästan bara arabiska muslimer. Enligt studien skulle vårt område ändå vara integrerat pga polackerna, men i själva verket var det sjukt segregerat, och mer än 15% röstade SD (det var mest i Sverige på den tiden).

Även rika områden har ju faktiskt en del invandrare. Högutbildade indier och kineser t.ex. De flesta invandrare i Sverige är faktiskt inte flyktingar utan arbetskraftsinvandring.

Tycker f ö att studien är lite väl politisk. På sidan 38 skriver de:



Jag tycker det t.o.m. blir komiskt när man skriver så här.

Invandrare är ingen homogen grupp, något som politiker, media, osv gärna vill få det att verka som. En finne, norrman, amerikan, tysk eller dansk flyttar faktiskt mest troligen in i ett "svenskt" område och inte till ett område med muslimer.

För det andra har vi kraftig bostadsbrist i landet samtidigt som vi haft en massinvandring. Vi har på sätt och vis fått tvångsintegreras. Det är inte så lätt att bara flytta. Hur det kommer utvecklas på sikt återstår att se.

Med det sagt har även jag märkt att många "svarta" människor flyttar in och verkar trivas i svenska områden.
Jag vet själv syrier som fått rätt glassiga lägenheter också.

Men det finns också många som flyttar in i invandrarområden. Sover på soffan hos någon vän i Rosengård. Trångboddheten ökar.
Överlag har man gjort välavvägda bedömningar och definierat segeregration väl. Men där finns säkert andra sätt att göra det på. Anledningen till att segrergrationen minskar tycks för mig vara orsakad av att vi tagit in ÄNNU fler flyktingar, men att dessa nya, oftare än förr, bor i mångblandade områden. Det är ju inte ANTALET människor som bor i segregration som minskat utan ANDELEN. Har jag fattat rätt där?
Citera
2018-05-24, 20:59
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Överlag har man gjort välavvägda bedömningar och definierat segeregration väl. Men där finns säkert andra sätt att göra det på. Anledningen till att segrergrationen minskar tycks för mig vara orsakad av att vi tagit in ÄNNU fler flyktingar, men att dessa nya, oftare än förr, bor i mångblandade områden. Det är ju inte ANTALET människor som bor i segregration som minskat utan ANDELEN. Har jag fattat rätt där?

Hmm.
Såvitt jag förstår har segregationen minskat eftersom det nu blir fler utlandsfödda i områden som tidigare hade högre andel inrikes födda.

Andelen inrikes födda i utanförskapsområden vet jag inte om rapporten nämner.

Men det är ju egentligen ett synsätt som är uppåt väggarna. De som bor i utanförskapsområden är ju segregerade även om de är andra och tredje generationens blattar. Att enbart mäta antalet inrikes och utrikes födda i ett område är ett dåligt mått på integration.
Citera
2018-05-24, 21:55
  #32
Moderator
Tystnads avatar
Ja jag såg detta fake news på textTV på morgonen och mådde direkt illa, men inte ett skit förvånad att trots alla vet om att massinvandringen har orsakat enorma problem i Sverige så fortsätter PK idioter på hög position sin PK mantra om att inga problem finns.

Så här är det: bor och jobbar dagligen bland fler familjshus i ett samhälle.
I Trappuppgång efter trappuppgång ser man BARA utländska namn. sakta men säkert sprider detta sig till varje kvarter och trappuppgång.
Finns kvarter där det inte bor mer än kanske 5 % Svenskar längre (oftast sådana med sociala problem)
För 25 år sedan såg man nästan bara Svenska namn i dessa hus, nu är det tvärt om!
Man ser också bara utlänningar här.

Så detta är alltså inte segregering ??
Citera
2018-05-24, 22:49
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja jag såg detta fake news på textTV på morgonen och mådde direkt illa, men inte ett skit förvånad att trots alla vet om att massinvandringen har orsakat enorma problem i Sverige så fortsätter PK idioter på hög position sin PK mantra om att inga problem finns.

Så här är det: bor och jobbar dagligen bland fler familjshus i ett samhälle.
I Trappuppgång efter trappuppgång ser man BARA utländska namn. sakta men säkert sprider detta sig till varje kvarter och trappuppgång.
Finns kvarter där det inte bor mer än kanske 5 % Svenskar längre (oftast sådana med sociala problem)
För 25 år sedan såg man nästan bara Svenska namn i dessa hus, nu är det tvärt om!
Man ser också bara utlänningar här.

Så detta är alltså inte segregering ??
Hyresgästföreningen, med starka kopplingar till det socialdemokratiska partiet, fortsätter att bidra till socialdemokraternas kommande valförlust.

Istället för att lyfta upp de problem som finns och därefter identifiera och påbörja åtgärder, använder man kommunikatörer och ideologiska budskap i syfte att försöka släta över de problem som finns. Till vems nytta? Det är uppenbart att denna "rapport", som alltså inte är en vetenskaplig avhandling, från hyresgästföreningen, inte hjälper de som bor i brottsbelastade förorter.

Om de istället använt sin egen Nalin Pekgul, med praktisk erfarenhet och kännedom om dessa områden, hade den här "rapporten" aldrig sett dagens ljus.

Hyresgästföreningen såväl som socialdemokraterna, är inte ute efter att hjälpa människor i brottsbelastade förorter. Har aldrig varit, kommer aldrig att vara.
Citera
2018-05-24, 22:52
  #34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Bostadsområden med få/inga invandrare benämns alltså som "problemområden", och man diskuterar hur man skall lyckas lösa detta problem. Lite..hmm.. märklig infallsvinkel.
Hyresgästföreningen är en ren sossestyrd organisation som bedriver valrörelse.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback