Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 06:51
  #1
Avstängd
Några erfarenheter om detta ställe?

Sett bilder på stranden och verkar vara en jävla massa utplacerade solstolar.
Annars ser det ut att va en ganska chill ställe. Inte mycket affärer osv som typiska turistställen.

Är INTE ute efter supa festa knulla. Är heller ingen kulturmänniska som vill se massa gamla byggnader osv.

Mest bara chilla.
Naturupplevelser
Gå på nån marknad.
Hyra en båt och köra en bit norrut eller in till kroatien kanske.
Tar väldigt gärna cykel istället för bil, buss,eller tåg.
Nåt bra fiskevatten kanske.

Hatar äckliga tyskar och engelsmän som man ser så mycket av på en del ställen i medelhavet.
Citera
2018-05-22, 09:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Några erfarenheter om detta ställe?

Sett bilder på stranden och verkar vara en jävla massa utplacerade solstolar.
Annars ser det ut att va en ganska chill ställe. Inte mycket affärer osv som typiska turistställen.

Är INTE ute efter supa festa knulla. Är heller ingen kulturmänniska som vill se massa gamla byggnader osv.

Mest bara chilla.
Naturupplevelser
Gå på nån marknad.
Hyra en båt och köra en bit norrut eller in till kroatien kanske.
Tar väldigt gärna cykel istället för bil, buss,eller tåg.
Nåt bra fiskevatten kanske.

Hatar äckliga tyskar och engelsmän som man ser så mycket av på en del ställen i medelhavet.

1) På italienska (och franska) badorter är det vanligt att man betalar inträde för att komma till ett visst strandavsnitt för att få tillgång till solstol och parasoll. Det brukar vanligtvis kallas just "lido" som i inledningen av detta ortsnamn, men kan väl översättas till engelskans "beach club" ungefär. Vet ej hur det förhåller sig med detta i den aktuella orten då jag ej varit där.

2) Om du ogillar tyskar ska du nog hålla dig från norra Italien på sommaren. Det finns några stycken av dem(inklusive likaledes tysktalande schweizare och österrikare) och det går ganska snabbt att ta sig ner med bil.
Citera
2018-05-22, 10:06
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
1) På italienska (och franska) badorter är det vanligt att man betalar inträde för att komma till ett visst strandavsnitt för att få tillgång till solstol och parasoll. Det brukar vanligtvis kallas just "lido" som i inledningen av detta ortsnamn, men kan väl översättas till engelskans "beach club" ungefär. Vet ej hur det förhåller sig med detta i den aktuella orten då jag ej varit där.

2) Om du ogillar tyskar ska du nog hålla dig från norra Italien på sommaren. Det finns några stycken av dem(inklusive likaledes tysktalande schweizare och österrikare) och det går ganska snabbt att ta sig ner med bil.

Aha. Tänkte inte på det faktiskt. Är ju rätt nära till tyskland ja.

Varför jag tänkte norra italien var för att det väl inte är lika befolkat som övriga? Att komma på ett ställe där det är miljoner turister och bilar och helvette är inget jag vill. Såg på google streetview och verkade va en hel del öppna fält och natur kring området samtidigt som det var nära havet och inte nån jättestad precis.
Citera
2018-05-22, 10:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Aha. Tänkte inte på det faktiskt. Är ju rätt nära till tyskland ja.

Varför jag tänkte norra italien var för att det väl inte är lika befolkat som övriga? Att komma på ett ställe där det är miljoner turister och bilar och helvette är inget jag vill. Såg på google streetview och verkade va en hel del öppna fält och natur kring området samtidigt som det var nära havet och inte nån jättestad precis.

Det är möjligt att det är en del fri natur kring denna specifika ort. Dock är norra Italien generellt ett av västra Europas mest tättbefolkade områden.
På en badort så pass nära Venedig får du nog, även om orten i sig kanske är lugn, räkna med en hel del turister. Det gäller nog större delen av italienska kusten på sommaren faktiskt(dock kan man ju fortfarande finna lugn och ro om man tar sig en bit inåt landet). Man får tänka på att bara Italien i sig har 60 miljoner invånare, samtidigt som många utländska turister tar sig dit.
Förr om åren sa de att regionen Marche(längre söderut längs Adriatiska havet) generellt hade lite färre turister, men jag vet inte hur det är med det nu.
Citera
2018-05-22, 11:48
  #5
Medlem
lersaters avatar
har varit där.. var en hel del italienare samt en lååång strand.. med massor
av solstolar som de kom folk att ta betalt för.. inget konstigt alltså
Citera
2018-05-22, 12:08
  #6
Medlem
Lido di Jesolo är OERHÖRT turistkompakt under sommarmånaderna. Mycket sandaltyskar.
Vill du ha rum att andas, röra dig fritt eller på annat vis ge dig ut på äventyr bör du undvika turistorter i och omkring Venedig.

Det finns gott om dugliga turistmål på italienska västkusten som bjuder på betydligt bättre möjligheter till de aktiviteter du listar (undantaget båtfärd till Kroatien, förstås).
Citera
2018-05-22, 15:18
  #7
Medlem
herrstorks avatar
Helt ok ställe. Kolla upp Caorle, ligger lite längre ifrån Venezia. Brukar vara på båda ställen varje år och vist är det turister, men det gör det i alla kuststäder. Italien har rätt mycket tyskar och österikare vid kusten kring Venezia.
Gillar du varm vatten så har vi det varmast i augusti.
Citera
2018-06-26, 07:55
  #8
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Är det inte ett sånt ställe som bara kryllar av migranter? Flera ställen är helt olidliga i Italien, bara "compra questa, bello regalo" och ficktjuvar.
Citera
2018-07-05, 12:44
  #9
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Några erfarenheter om detta ställe?

Sett bilder på stranden och verkar vara en jävla massa utplacerade solstolar.
Annars ser det ut att va en ganska chill ställe. Inte mycket affärer osv som typiska turistställen.

Är INTE ute efter supa festa knulla. Är heller ingen kulturmänniska som vill se massa gamla byggnader osv.

Mest bara chilla.
Naturupplevelser
Gå på nån marknad.
Hyra en båt och köra en bit norrut eller in till kroatien kanske.
Tar väldigt gärna cykel istället för bil, buss,eller tåg.
Nåt bra fiskevatten kanske.

Hatar äckliga tyskar och engelsmän som man ser så mycket av på en del ställen i medelhavet.

Ett tag sedan jag var på Lido di Jesolo, men jag upplevde mest italienare där. Mycket fin sandstrand, vi hade en remsa som tillhörde hotellet, så det var gratis att ligga där med parasoll och solstol. Färja till Venedig över dagen, tar en timme dit knappt. Mycket aktiviteter i centrum, passar bra för barnfamiljer främst.

Annars är Lido di Venezia min favorit, i alla fall om man dras till det vackra och magiska Venedig. Där finns en gratis publik sandstrand av mycket bra standard, mest italienare där också. Folk från alla världens hörn hittar man i Venedig, och ska man dit så är det tidigt på förmiddagar eller kvällar som gäller, annars är trängseln kopiös och uttröttande.

Tyskar hittar man främst vid Trieste där tyskar och österrikare ofta har husvagnssemester.
Citera
2019-04-14, 06:42
  #10
Medlem
Länge sen trådstart men ändå.

Jag har varit där 2004 i mitten av juli. Vi hade riktigt bra väder de 10 dagar vi var där.
Vi bodde i lägenhet som var rätt liten men nära till poolen. Var typ 200 m till stranden.


Vet inte riktigt vad jag tycker. Upplevde det som en liten håla nästan även om det var mycket folk på gatan som gick genom hela orten. De hade lite affärer där och nåt litet tivoli.

Stranden var ful av solstolar var man än gick. Vattnet var smågrumligt men varmt.

Vi var på badparken nån km ifrån villet väl okej. Även nån större marknad.

Utöver det fanns inte mycket att göra.

Är du 50 år och vill sitta på arslet en hel semester så visst åk dit. Är du ung och vill hitta på saker eller träffa andra människor, åk till nåt annat ställe.

Tror helt enkelt det är för litet för att man ska kunna ha kul där. Om vi jämför med en större stad på några 100 tusen invånare, där kan man ofta gå runt i staden och hitta på allt möjligt.

Tror inte just jesolo är unikt på detta sätt, alla småorter är väl så. Sen italienere upplever iaf jag mindre öppna än tex spanjorer.
Citera
2019-04-14, 08:26
  #11
Medlem
Jag var i Lido di jesolo under en vecka för länge sedan mitt på sommaren. Det regnade och var mulet hela veckan. Jag såg aldrig stranden. Sista dagen kom solen när väskorna var packade men då kunde det kvitta. Så kan det också gå. Der finns inga garantier.
Citera
2021-04-13, 03:40
  #12
Medlem
Har varit där 1 gång och tycker det var ett trevligt ställe. Även om det var litet och liksom ingen riktig stad med centrum.

tror jag var där i början av juli och det var varmt som satan även på nätterna. Säkert iknande temperatur över hela medelhvasområdet men för mig som svensk var det inte särskillt trevligt.

Vill minnas att vattnet inte var särskilt klart.
hm, vad mer..., snygga tjejer var det iaf och fullt med folk på stranden. Som för övrigt var fullproppad med solparasoll och solstolar också. Hyrde cykel och cyklade runt vilket var trevligt.
Mycket tyskar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2943914

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback