Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-22, 09:02
  #25
Medlem
Banangurkazzs avatar
Det är vanligt bland missbrukare att skylla på sin barndom eller frånvarande föräldrar ...listan kan göras lång. Kan säkert ligga saker i det men det kallas resentments vilket är den bästa bensin en missbrukare kan ha. Alltid lättare skylla på något än att blicka sig själv i spegeln.
Citera
2018-05-23, 00:54
  #26
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsWrongWithMe
Tack för dina svar!

Några tips på vart jag kan vända mig? Jag har både gått hos BUP psykolog där jag fick SSRI utskrivet vilket inte hjälpte ett dugg samt vuxen psykiatrin när jag vart myndig. Psykologer & terapeuter har inte gett mig någon vidare hjälp. Upplever mer att jag stänger inne allt och inte kommer någon vart. Har väldigt svårt att öppna upp mig för den typen av hjälp. Är så ohyggligt trött på att droga mitt sinne med diverse substanser som man får utskrivet på löpande band.
Finns det andra alternativ att vända sig till där man möts med respekt och där folk inte ser ner på en?

Vårdcentralen, billigt och bra. Testa byta om det inte funkar, men ge psykologen en chans. De vill oftast ditt bästa.
Citera
2018-05-23, 06:56
  #27
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Förstår vad du menar det är inte ofta andra vill prata vad som är fel o varför man är ledsen o sånt. Många människor är inte så bra med känslor och även i psykiatrin så vill man hellre medicinera för att man inte ska känna sig deprimerad än att ta itu med sina känslor. Själv har de varit alltid mina syskon och vänner som vi haft stöd i varandra och kunnat prata om känslor och stärka varandra. Det måste inte komma från ens föräldrar.
Är också socialt handikappad när det gäller att vara ytlig men om man pratar eller har vänner så är jag bra på det. Men även om man har Asperger så kan man öva för att bli bättre på att vara social
Citera
2018-05-23, 07:12
  #28
Medlem
Tror snarare det är din aspergers fel. Går ju dock skylla på föräldrarnas dåliga gener så...
Citera
2018-05-24, 12:02
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Det är vanligt bland missbrukare att skylla på sin barndom eller frånvarande föräldrar ...listan kan göras lång. Kan säkert ligga saker i det men det kallas resentments vilket är den bästa bensin en missbrukare kan ha. Alltid lättare skylla på något än att blicka sig själv i spegeln.
Jag vill tillägga att det tyvärr verkar vanligt också för människor med diagnoser att skylla på sin omgivning.
Vad som än händer kan känslor och beslut härledas till andra människor och sammanhang.
Det är förvisso sant. Vi påverkas ständigt.
Men ibland måste vi anstränga oss och få bort detta känslomässiga beroende!

Problemet är att man som missbrukare eller funktionshindrad inte förstår att andra människor också har funktionshinder, fast inom "normalspannet" men hinder är hinder.
Föräldrarna är som de är med alla sina brister och alla dumheter de gör.
Citera
2018-05-24, 12:07
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsWrongWithMe
Tack för dina svar!

Några tips på vart jag kan vända mig? Jag har både gått hos BUP psykolog där jag fick SSRI utskrivet vilket inte hjälpte ett dugg samt vuxen psykiatrin när jag vart myndig. Psykologer & terapeuter har inte gett mig någon vidare hjälp. Upplever mer att jag stänger inne allt och inte kommer någon vart. Har väldigt svårt att öppna upp mig för den typen av hjälp. Är så ohyggligt trött på att droga mitt sinne med diverse substanser som man får utskrivet på löpande band.
Finns det andra alternativ att vända sig till där man möts med respekt och där folk inte ser ner på en?

Du kan vända dig till svenska kyrkan, aspergerforum etc. Men viktigare är nog att du kommer ut och träffar folk.
Vad har du för intressen?
Kan dessa fördjupas i någon organisation där du träffar likasinnade?
Citera
2018-05-24, 12:38
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsWrongWithMe
Under hela min uppväxt har jag och min syster fått allt vi pekat på t ex Dator, datorspel till mig och häst och kläder, smink med mera till min syster. Vi har haft turen att ha väldigt snälla föräldrar. Däremot upplever jag att dom kompenserat sin brist av emotionell koppling till oss barn med materiela saker och ting. Min syster har blivit allt mer och mer oförskämd och kräver saker / tar saker för givet, tillexempel skjuts överallt. Hon har en väldigt stark personlighet och är väldigt extrovert och dominant och startar ofta konflikter när saker inte går som hon vill.

Jag däremot har aspergers och är väldigt introvert. Blivit mobbat och flyttat runt bland skolor. Vid 14 års ålder började jag på en mindre skola där människorna runtomkring mig verkligen engagerade sig i mig och fick mig att känna mig uppskattad och älskad för den jag var. På ett sätt såg jag mina lärare mer som föräldrar till mig än mina biologiska föräldrar. Dom gav mig kärlek och det emotionella stödet jag behövde. Jag började mer och mer ogilla materialismen som mina biologiska föräldrar gödde mig med medans min syster gick åt det motsatta hållet.

Vid 18 års ålder var det dags att gå vidare i min utbildning och hamnade då på en folkhögskola. Där kom det både droger och alkohol in i bilden. Jag fastnade det i det totalt. Jag hoppade av folkhögskolan efter något år då knarkandet och alkoholen blev för mycket för mig. Mitt liv sedan dess har jag levt i föräldrar hemmet och fyllt upp med droger och diverse substanser i runt 4-8 år. Jag vill helst inte specificera hur länge för att inte outa mig själv alldeles för mycket.

Mina föräldrar har såklart varit väldigt oroliga över mig då jag överdoserat och lagts in på psyket ett par gånger. Men jag känner fortfarande hur dom försöker kompensera med materialistiska saker och även hjälpt mig att införskaffa lättare droger (cannabis & alkohol) för att jag inte ska må alldeles för dåligt.
Sedan Januari 2018 har jag dragit ner rejält på alkohol och droger överlag. Jag har t om gått ner ganska många kilon och fått ett nyktert perspektiv på tillvaron. Grejen är dock att jag fortfarande känner mig väldigt suicidal och en stor hopplöshet inför livet.

Jag känner att jag inte fått rätt verktyg i min uppväxt och alltid haft en livlina i form av mina föräldrar som kommer till undsättning och lägger ut pengar för droger & alkohol när jag abstinensar som värst. Men jag känner att det är inte det jag behöver. Jag behöver deras emotionella stöd. Inga quick fixes genom att köpa sig fria från min ångest. Det fungerar inte på lång sikt. Jag har bett dom gång på gång att ta hårdare tag emot mig och min syster. Att lära oss att allt i livet inte är gratis och att dom inte alltid kommer finnas där och dämpa min ångest och suicidala tendenser genom att betala för droger & alkohol.

Min syster håller dock inte på med droger. Hon pysslar mest med matmissbruk och dyra resor.
Så min huvudfråga är egentligen hur jag tar mig ur detta? Jag känner mig så jävla misslyckad. Jag har inga verktyg för att fungera i livet utanför "familjebubblan"
Jag älskar mina föräldar innerligt men det känns som dom stöter ifrån sig min analys om varför jag och min syster är som vi är och vägrar känna att dom gjort något fel i våran uppväxt. Är självmord den slutgiltiga lösningen för att ta mig ur detta känslomässiga helvete? Jag har försökt några gånger men misslyckats totalt och nu i min nykterhets period kommer allting tillbaka tusen gånger starkare än när jag självmedicinerade.

Hade varit tacksam för åsikter utifrån.


Det du känner är helt normalt och en stor del av livet. Att fundera på sina föräldrar och sin uppväxt är något jag tror alla går igenom.

Vem av dina föräldrar är du mest lik skulle du säga?

Självmord är inte lösningen. Det har jag också trott flera gånger..som en tvångstanke..senat hade jag den i fredags men just nu är jag starkare än någonsin.

Hur gammal är du?
Citera
2018-06-01, 17:15
  #32
Medlem
WhatIsWrongWithMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maagiskt
Det du känner är helt normalt och en stor del av livet. Att fundera på sina föräldrar och sin uppväxt är något jag tror alla går igenom.

Vem av dina föräldrar är du mest lik skulle du säga?

Självmord är inte lösningen. Det har jag också trott flera gånger..som en tvångstanke..senat hade jag den i fredags men just nu är jag starkare än någonsin.

Hur gammal är du?

Jag är nog mest lik min mor med sina omhändertagande drag och mycket känslor samt en liten gnutta av farsan där logiken & det gubbiga fyrkantiga tankemönstret slår igenom. Jag är någonstans emellan 20-26. Har börjat käka FlubroAlprazolam nu i någon vecka och kommer fortsätta ett tag till. Allt jobbigt jag känt känns som totalt bortblåst samtidigt som jag fortfarande tänker klart och rationellt. Jag har läst att avtändningen kan vara ett helvete med kramper och annat otrevligt men av någon konstig anledning så känner jag att välkomnar eventuella kramper och förhoppningsvis döden. Inte för att jag tror avtändningen kommer ta mitt liv. Men jag känner ändå behovet av att lida. Värför vill jag känna ett så hårt straff? Varför vill jag plågas? Några tankar
Citera
2018-06-01, 21:51
  #33
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsWrongWithMe
Värför vill jag känna ett så hårt straff? Varför vill jag plågas? Några tankar

Troligen för att du känner att du är en belastning.

Men det verkar du inte vara. Du framstår som en lojal son. En bra och tänkande medmänniska.

Livet innefattar både svårigheter och glädje. Det är grejen med att leva.
Citera
2018-06-08, 03:03
  #34
Medlem
WhatIsWrongWithMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Troligen för att du känner att du är en belastning.

Men det verkar du inte vara. Du framstår som en lojal son. En bra och tänkande medmänniska.

Livet innefattar både svårigheter och glädje. Det är grejen med att leva.

Kärlek är lätt att ge, men nästintill omöjligt för mig att ta emot utan att "skjuta ifrån mig den"
Jag älskar alla goda människor och försöker hjälpa till så gott jag kan.

Så allting kokas ner till just det. Jag kan älska andra men inte mig själv. Jag skulle aldrig kunna skada någon annan individ fysiskt, däremot så sårar jag nog lätt andra genom att jag har svårt att ta till mig hur min mycket begränsade umgängeskräts verkligen kan tycka om en sådan som mig vilket lett till att jag dragit mig undan och isolerat mig. Det gör verkligen ont att såra vänner och familj på det viset men vet inte riktigt hur jag annars ska göra.

Att skada mig själv har jag inga problem med. Främst med droger och alkohol, knivar & skärsår eller hägning är inte riktigt min grej. Men ibland så önskar jag verkligen att kroppen bara kunnat ta och säcka ihop efter all alkohol och alla piller men nope... Har men en tillräckligt stor stark kropp så tål man mycket :/

Hur lär man sig att älska sig själv? Är det ens möjligt eller är det bara en klyscha? Benzon jag tagit det senaste veckorna har raderat ut alla jobbiga tankar men det hjälper mig inte med att uppskatta mig själv.

Jag är riktigt nyfiken på hur alla dessa problem uppstått. Har jag alltid hatat mig själv och känt mig mindre värd än andra. Kan det ligga rotat i mina föräldrars sätt att uppfostra mig och mina syskon som fått mig att må såhär? Eller finns det andra förklaringar? Lösningar kan komma senare. Just nu är jag bara vetgirig efter svar om nu någon kan tänka sig att ha en teori.

Jag är öppen för all sorts kritik t ex om ni tycker att jag är en egoistisk skitstövel eller whatever. Det hjälper mig bara att förstå vilken typ av människa jag är då jag alltid känt mig som en utomjording och inte kunna hitta svarat själv. God natt på er allihopa och jag önskar er alla en trevlig helg efter morgondagens arbete (fredag).
Citera
2018-06-08, 03:16
  #35
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsWrongWithMe
Under hela min uppväxt har jag och min syster fått allt vi pekat på t ex Dator, datorspel till mig och häst och kläder, smink med mera till min syster. Vi har haft turen att ha väldigt snälla föräldrar. Däremot upplever jag att dom kompenserat sin brist av emotionell koppling till oss barn med materiela saker och ting. Min syster har blivit allt mer och mer oförskämd och kräver saker / tar saker för givet, tillexempel skjuts överallt. Hon har en väldigt stark personlighet och är väldigt extrovert och dominant och startar ofta konflikter när saker inte går som hon vill.

Jag däremot har aspergers och är väldigt introvert. Blivit mobbat och flyttat runt bland skolor. Vid 14 års ålder började jag på en mindre skola där människorna runtomkring mig verkligen engagerade sig i mig och fick mig att känna mig uppskattad och älskad för den jag var. På ett sätt såg jag mina lärare mer som föräldrar till mig än mina biologiska föräldrar. Dom gav mig kärlek och det emotionella stödet jag behövde. Jag började mer och mer ogilla materialismen som mina biologiska föräldrar gödde mig med medans min syster gick åt det motsatta hållet.

Vid 18 års ålder var det dags att gå vidare i min utbildning och hamnade då på en folkhögskola. Där kom det både droger och alkohol in i bilden. Jag fastnade det i det totalt. Jag hoppade av folkhögskolan efter något år då knarkandet och alkoholen blev för mycket för mig. Mitt liv sedan dess har jag levt i föräldrar hemmet och fyllt upp med droger och diverse substanser i runt 4-8 år. Jag vill helst inte specificera hur länge för att inte outa mig själv alldeles för mycket.

Mina föräldrar har såklart varit väldigt oroliga över mig då jag överdoserat och lagts in på psyket ett par gånger. Men jag känner fortfarande hur dom försöker kompensera med materialistiska saker och även hjälpt mig att införskaffa lättare droger (cannabis & alkohol) för att jag inte ska må alldeles för dåligt.
Sedan Januari 2018 har jag dragit ner rejält på alkohol och droger överlag. Jag har t om gått ner ganska många kilon och fått ett nyktert perspektiv på tillvaron. Grejen är dock att jag fortfarande känner mig väldigt suicidal och en stor hopplöshet inför livet.

Jag känner att jag inte fått rätt verktyg i min uppväxt och alltid haft en livlina i form av mina föräldrar som kommer till undsättning och lägger ut pengar för droger & alkohol när jag abstinensar som värst. Men jag känner att det är inte det jag behöver. Jag behöver deras emotionella stöd. Inga quick fixes genom att köpa sig fria från min ångest. Det fungerar inte på lång sikt. Jag har bett dom gång på gång att ta hårdare tag emot mig och min syster. Att lära oss att allt i livet inte är gratis och att dom inte alltid kommer finnas där och dämpa min ångest och suicidala tendenser genom att betala för droger & alkohol.

Min syster håller dock inte på med droger. Hon pysslar mest med matmissbruk och dyra resor.
Så min huvudfråga är egentligen hur jag tar mig ur detta? Jag känner mig så jävla misslyckad. Jag har inga verktyg för att fungera i livet utanför "familjebubblan"
Jag älskar mina föräldar innerligt men det känns som dom stöter ifrån sig min analys om varför jag och min syster är som vi är och vägrar känna att dom gjort något fel i våran uppväxt. Är självmord den slutgiltiga lösningen för att ta mig ur detta känslomässiga helvete? Jag har försökt några gånger men misslyckats totalt och nu i min nykterhets period kommer allting tillbaka tusen gånger starkare än när jag självmedicinerade.

Hade varit tacksam för åsikter utifrån.

Att tänka i banor av skuld gör ingenting bättre, så mitt svar är nej.
Och varför jämför du dig med din syster? Ni har olika förutsättningar.
Dina föräldrar kanske inte är perfekta, men det är ingen i hela världen så varför grubbla över de brister de haft?
Fokusera istället på att rätta till ditt eget liv så att du blir så lycklig det går framöver.
Du säger själv att du har Aspergers. Var därför lite mer ödmjuk, då du säkert förstår att denna diagnos innebär att man blir lite extra benägen att peka finger och lägga skuld.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback