Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-05-25, 08:10
  #61
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Språket är subjektivt och vi människor skapar vårt språk. Språket är en kontingent som förändras i tid och rum. Och det förändras av oss själva. När man diskuterar begrepps existens så behöver inte Svenska akademin ha begreppet i sin ordlista för att bevisa existensen av ett begrepp. Det räcker att hänvisa till en endaste text för att bevisa att ett begrepp existerar. Och du förstår mycket väl hur trippelciteringar används, utan att någon auktoritet behöver intyga. Vi människor är vår egna auktoritet när det kommer till språkets existens och utveckling.

Ja, "vi människor är vår egna auktoritet när det kommer till språkets existens och utveckling" och kan därmed hitta på våra egna ord och koder. Vi behöver inte SAOL eller någon språkpolis för att få tillåtelse att använda vissa ord. Samtidigt så kan jag inte hitta på mitt eget språk och börja skriva på forumet. Det är givetvis en begränsning av min yttrandefrihet, men där syftet är ganska logiskt.

Du överskattar mina kunskaper om trippelcitering. Jag har aldrig påträffat detta innan du lyfte frågan, och jag har nu förstått att det inte finns några seriösa artiklar om detta. Samtidigt så verkar det inte heller vara något som du hittat på, och då tycker jag frågan behöver få ett svar.

Så min fråga till dig är. När ska man använda trippelcitering? Vad betyder det?

Jag behöver inga länkar. Jag vill istället att du tydligt förklarar för mig och alla andra vad dessa betyder, och även vem som använder dem. Med "vem" menar jag inte specifikt vilka personer, utan mer i vilka sammanhang de används. Jag har aldrig någonsin läst en artikel där någon använder tre citattecken. Detta är språkligt fel i min värld. Så du som är mer kunnig i frågan får gärna informera mig.

Det finns inga skäl att använda ett språk som ingen förstår, eller uttryck som ingen vet vad det betyder. Så ifall omgivningen är okunnig, så är detta isf en möjlighet för dig att informera oss övriga. Eller för att citera det du själv skrev; "Språket är en kontingent som förändras i tid och rum. Och det förändras av oss själva." Men för att det ska fungera så innebär det att de som inte förstår vad något betyder också kan få ett svar.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ingen ställning har tagits. Du har inte förbjudit trippelciteringar, således är det inte förbjudet med trippelciteringar. Väldigt simpelt.

Det är inte jag som får en varning om din tolkning senare visar sig vara felaktig. Du har trots allt fortfarande inte fått något svar på din fråga.

admin
Citera
2018-05-25, 10:04
  #62
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Så min fråga till dig är. När ska man använda trippelcitering? Vad betyder det?
Som jag redan skrivit i tråden så är det för att kommunicera överdriven sarkasm och/eller hyckleri.

Exemplevis om jag diskuterar med ansvarig för ett stort internetforum som säger sig värna yttrandefrihet men som förbjuder ord pga att man anser det vara kodspråk. Sen när det väl kommer till kritan så visar det sig att det är ett halmgubbesvepskäl och inte alls kan anses som kodspråk. Då kan jag skriva """kodspråk""" för att kommunicera att det defacto inte alls handlar om kodspråk.

Citat:
Jag behöver inga länkar. Jag vill istället att du tydligt förklarar för mig och alla andra vad dessa betyder, och även vem som använder dem. Med "vem" menar jag inte specifikt vilka personer, utan mer i vilka sammanhang de används. Jag har aldrig någonsin läst en artikel där någon använder tre citattecken. Detta är språkligt fel i min värld. Så du som är mer kunnig i frågan får gärna informera mig.
När är alltså frågan.

Svaret på det är i sammanhang där man vill vara tydlig med att påståenden/epitet inte alls stämmer.

- Du är en rasist!
- Nej, jag är ingen """rasist"""

- Det där är fake news!
- Är det """fake news""" när det faktiskt har hänt?

Osv

Citat:
Det finns inga skäl att använda ett språk som ingen förstår, eller uttryck som ingen vet vad det betyder. Så ifall omgivningen är okunnig, så är detta isf en möjlighet för dig att informera oss övriga. Eller för att citera det du själv skrev; "Språket är en kontingent som förändras i tid och rum. Och det förändras av oss själva." Men för att det ska fungera så innebär det att de som inte förstår vad något betyder också kan få ett svar.
För människors rätt till sitt språk så kan man inte förbjuda ord, begrepp och uttryck från att användas. Förbjuder man språkbruk så inskränker man på människans rätt till makten över språket. Det är en mkt konservativ syn att förbjuda nya språkbegrepp, det är inte liberalt öht.

Och man kallar sig för """"yttrandefrihet på riktigt"""".

(Det finns PM-funktion här på Flashback, samt stor möjlighet att lyfta saker till diskussion. Förstår man inte något så kan man alltid fråga skribenter så att frågetecken kan redas ut. När man förbjuder begrepp pga att människor riskerar att inte förstå så förutsätter man att det är idioter man har att göra med som måste bli ledsagade. Vuxendagis mao)

Citat:
Det är inte jag som får en varning om din tolkning senare visar sig vara felaktig. Du har trots allt fortfarande inte fått något svar på din fråga.

admin
Hur kan min tolkning vara felaktig när du uttryckligen sagt att du inte förbjudit trippelciteringar? För visst måste man kunna motivera sina varningar.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-05-25 kl. 10:09.
Citera
2018-05-26, 07:54
  #63
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Som jag redan skrivit i tråden så är det för att kommunicera överdriven sarkasm och/eller hyckleri.

Exemplevis om jag diskuterar med ansvarig för ett stort internetforum som säger sig värna yttrandefrihet men som förbjuder ord pga att man anser det vara kodspråk. Sen när det väl kommer till kritan så visar det sig att det är ett halmgubbesvepskäl och inte alls kan anses som kodspråk. Då kan jag skriva """kodspråk""" för att kommunicera att det defacto inte alls handlar om kodspråk.

Varför skriver du """kodspråk""" istället för "kodspråk". Jag förstår fortfarande inte poängen.
Jag förstår varför man i ett sådant sammanhang skriver "kodspråk", men inte varför man skriver """kodspråk""".

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
När är alltså frågan.

Svaret på det är i sammanhang där man vill vara tydlig med att påståenden/epitet inte alls stämmer.

- Du är en rasist!
- Nej, jag är ingen """rasist"""

- Det där är fake news!
- Är det """fake news""" när det faktiskt har hänt?

Osv

Jag förstår faktiskt inte alls dina exempel.
Om någon annan som läser tråden gör det så får de gärna hjälpa till och översätta eller förklara.

- Du är en rasist!
- Nej, jag är ingen """rasist"""

Vad betyder ""jag är ingen """rasist""""?

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
För människors rätt till sitt språk så kan man inte förbjuda ord, begrepp och uttryck från att användas. Förbjuder man språkbruk så inskränker man på människans rätt till makten över språket. Det är en mkt konservativ syn att förbjuda nya språkbegrepp, det är inte liberalt öht.

Däremot så bör man kunna förklara vad man menar ifall någon frågar.
Om jag skriver att "???frasselito??? försöker &&&argumentera&&& för sina @@@rättigheter@@@" så kommer de flesta att avfärda detta som trams, eftersom de inte förstår dessa betydelser. Ska deras okunskap begränsa min yttrandefrihet och tvingas till en mer konservativ tolkning av språket?

För att kunna besvara den frågan så måste man först veta varör någon skriver på ett visst sätt, och vad betydelsen är, och om det är något som användarna förväntas förstå.

DET ÄR OCKSÅ EN BEGRÄNSNING ATT MAN REKOMMENDERAS ATT INTE ENBART SKRIVA MED VERSALER. ÄR DETTA EN BEGRÄNSNING AV YTTRANDEFRIHETEN?

elLeR äR dET föRBJuDet att varIeRA sTorA oCH sMå bOkSTäveR?

ällaR att STabva dååålkigt

Det är givetvis både fördelar och nackdelar med att forumet håller en viss språklig nivå och har åldersgräns, och oavsett beslut som kommer det sannolikt alltid att finnas någon som är missnöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Och man kallar sig för """"yttrandefrihet på riktigt"""".

Du är medveten om att jag inte förstår skillnaden på 'yttrandefrihet på riktigt' och """"yttrandefrihet på riktigt""""?
När jag skriver att jag inte förstår din beskrivning, så är det inget retoriskt knep för att vinna någon poäng. Helt ärligt, jag förstår inte alls vad "dina" koder/internetme (eller vad det nu är) betyder.

Jag vill samtidigt säga att jag är nyfiken på svaret, och skulle inte diskutera saken med dig ifall jag var ointresserad eller redan nu bestämt mig för att det är tillåtet eller förbjudet. Jag förstår inte poängen med att använda tre citattecken istället för ett. Om någon annan på forumet använder dessa "koder" så får ni gärna hjälpa frasselito, och bättre förklara fördelarna med att använda tre citattecken istälet för ett, och vad det isf. betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
(Det finns PM-funktion här på Flashback, samt stor möjlighet att lyfta saker till diskussion. Förstår man inte något så kan man alltid fråga skribenter så att frågetecken kan redas ut. När man förbjuder begrepp pga att människor riskerar att inte förstå så förutsätter man att det är idioter man har att göra med som måste bli ledsagade. Vuxendagis mao)

Eller så förklarar du här i tråden, så slipper de skicka PM.
Det besparar både din och användarnas tid. Dessutom är det många som läser på forumet utan att vara medlemmar, så alternativet PM fungerar inte alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Hur kan min tolkning vara felaktig när du uttryckligen sagt att du inte förbjudit trippelciteringar? För visst måste man kunna motivera sina varningar.

I reglerna står det:

"Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde."

"Inlägg och signaturer som inte är på svenska, danska, norska eller engelska kan komma att raderas utan förvarning."

"0.03. Trams och off-topic
Inlägg som är off-topic eller trams kan raderas utan förvarning och motivering."

"2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK)
Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att systematiskt publicera inlägg med för låg kvalitet eller bristande debattunderlag, blir avstängda eller bannlysta."


https://www.flashback.org/regler

admin
Citera
2018-06-28, 19:35
  #64
Avstängd
svartatkattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag ser hellre att man skriver i klartext då det inte finns något behov av att försöka dölja något.
Man vill oftast göra en enkel beskrivning av något, och indirekt/omedvetet appellera till likasinnade; såg t.ex. att ™/TM var populärt ett tag, när det gällde politik. Och ska väl vara ett alternativ för individer som har ett behov av att dölja något, i det privata.

Citat:
Speciellt när iaf trippelparenteserna gjorde så att det inte gick att söka (vet inte hur det är med trippelciteringar).
Googla "trippelparenteser"/"trippelparenteserna"/"trippelciteringar"/etc... (OT: FB:s sökfunktion har väl aldrig varit superbra?)

Citat:
Personligen så ser jag iaf trippelparenteserna som forumförstörande.
Personligen anser jag att kodord, generellt, inte är forumstörande, framförallt inte på FB, men ska försöka vara en god FB:are och rapportera dessa, så länge det är "FÖRBJUDET!"...
__________________
Senast redigerad av svartatkatten 2018-06-28 kl. 19:38.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback