Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-25, 00:13
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det kanske delvis är klimatet men framförallt är det att svenskarna är hjärntvättade av politiker och myndigheter till att vara på det här sättet.


-> 2 statliga ddr-tvkanaler...
100% hjärntvätt. Folket är i praktiken förtyckt; Kuvat, duperat.
https://www.youtube.com/watch?v=mqSV72VNnV0
Citera
2018-05-25, 01:09
  #38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag uppskattar ditt resonemang, BAB7, även om jag inte håller med om allt. Du har dock en hel del bra poänger. Svenskar är ofta glada och positiva, även om skåningar är det i mycket högre grad än exempelvis dalslänningar, och de förment "goa" göteborgarna (min subjektiva uppfattning).

Jag tycker att tyskar för det allra mesta är oerhört trevliga, serviceinriktade och professionella människor, även de som jobbar i affärer och på bensinmackar. Ibland kan man stöta på en och annan surbulle eller bitterfitta, men var någonstans finns inte dessa människor? I varje land runt om på vår jord finns det sympatiska och mindre sympatiska människor.

Att svenskar försöker undvika konflikter håller jag inte helt med om; jag tror knappast att jag har råkat ut för ett så stort antal hetsiga, otrevliga bilförare som ska lägga sig på tutan för minsta lilla som i Sverige. Inte ens i Sydeuropa, Polen eller vårt älskade Tyskland beter sig folk så i trafiken (mina personliga erfarenheter som givetvis inte nödvändigtvis måste vara identiska med andras). Sen att polackerna kör som självmordsbenägna dårar är en annan femma, som inte hör hemma i denna diskussionen.

Som jag sade till en tysk man vid bardisken på en Kneipe i Bremerhaven vid mitt senaste besök i landet för en dryg vecka sedan:

"Deutschland ist das Land, nach welchem man fahren soll, wenn man gute Bedienung och guten Service bekommen möge, und wenn man mit gewandten, denkenden und ausgebildeten Menschen, die sich wie Erwachsene und nicht wie Kinder benehmen, reden will. Außerdem ist eure Natur so ungeheuerlich großartig, wohl gepflegt und germanisch, ja, fast VÖLKISCH, dass Worte die Schönheit kaum beschreiben können".

Behöver jag tillägga att tysken såg mycket belåten ut när jag sade detta och köpte mig en ny pilsner, trots att jag inte hunnit dricka ur den förra?

Min kärlek till Tyskland och det tyska folket är helt enkelt unauslöschlich, men det har du säkerligen förstått för länge sedan, BAB7.

Visst kan de många gånger vara både trevliga, serviceinriktade och professionella, men allt för ofta visar de också en annan sida, de kan vara direkt otrevliga, sura och mer eller mindre börja skälla ut folk som inte fattar galoppen tillräckligt fort.

Det kan då tex vara som i ett fall jag fick bevittna på en autobahnrastplats , då en turist råkade fråga en gång för mycket om vad de olika vykorten kostade, personen bakom disken började såklart nästan direkt att sucka och himmla med ögonen som tyskar alltid gör, sen snäste vederbörande av turisten istället för att svara normalt vad det kostade, och sen höjde han rösten ännu mer och närmast skrek "EIN EURO ZWANZIG"..

- och sånt äckligt beteende upplever man tyvärr dagligen i tyskland, och det har jag aldrig i den omfattningen upplevt i något annat land.
För mig är sådant beteende fullständigt oacceptabelt och därav min kritik, och den står jag fast vid.

Om folk ofta tutar på dig i trafiken så kanske det är för att du sitter och sover
- det är väldigt sällan någon tutar på mig, och samspelet i trafiken tycker jag fungerar bäst i sverige och danmark.
I tyskland funkar det okej, men ändå betydligt sämre då tyskar alltid måste hävda sin rätt, så när det uppkommer en situation i trafiken så blir det tyvärr ofta konflikter och div aggressiva handlingar som att de skriker åt varandra, tränger sig före, visar finger etc, och sen slutar det alltid med att en av dom kör iväg med fullgas och skrikande däck.

Sen att de är så väldigt teknikfientliga och negativa till allt som är nytt är bara så jävla löjligt av dom, deras resonemang i dessa frågar är bara efterblivet, och hör inte 2018 till.
Många gånger när man hör dom resonera om sånt som är en självklarhet för den moderna individen 2018 så passar den här smileyn perfekt:
- tex "kortbetalning är inte bra! - kontanter betyder FRIHET"
Citera
2018-05-25, 01:17
  #39
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Visst kan de många gånger vara både trevliga, serviceinriktade och professionella, men allt för ofta visar de också en annan sida, de kan vara direkt otrevliga, sura och mer eller mindre börja skälla ut folk som inte fattar galoppen tillräckligt fort.

Det kan då tex vara som i ett fall jag fick bevittna på en autobahnrastplats , då en turist råkade fråga en gång för mycket om vad de olika vykorten kostade, personen bakom disken började såklart nästan direkt att sucka och himmla med ögonen som tyskar alltid gör, sen snäste vederbörande av turisten istället för att svara normalt vad det kostade, och sen höjde han rösten ännu mer och närmast skrek "EIN EURO ZWANZIG"..

- och sånt äckligt beteende upplever man tyvärr dagligen i tyskland, och det har jag aldrig i den omfattningen upplevt i något annat land.
För mig är sådant beteende fullständigt oacceptabelt och därav min kritik, och den står jag fast vid.

Om folk ofta tutar på dig i trafiken så kanske det är för att du sitter och sover
- det är väldigt sällan någon tutar på mig, och samspelet i trafiken tycker jag fungerar bäst i sverige och danmark.
I tyskland funkar det okej, men ändå betydligt sämre då tyskar alltid måste hävda sin rätt, så när det uppkommer en situation i trafiken så blir det tyvärr ofta konflikter och div aggressiva handlingar som att de skriker åt varandra, tränger sig före, visar finger etc, och sen slutar det alltid med att en av dom kör iväg med fullgas och skrikande däck.

Sen att de är så väldigt teknikfientliga och negativa till allt som är nytt är bara så jävla löjligt av dom, deras resonemang i dessa frågar är bara efterblivet, och hör inte 2018 till.
Många gånger när man hör dom resonera om sånt som är en självklarhet för den moderna individen 2018 så passar den här smileyn perfekt:
- tex "kortbetalning är inte bra! - kontanter betyder FRIHET"

Intressanta tankar och synpunkter, BAB7.

Vad gäller trafiken så kan jag bara säga att jag har kört tiotusentals mil i de flesta av Europas länder (mer än hälften) och det hetsigaste beteendet har jag upplevt i Sverige. Givetvis har jag ju kört mer i Sverige än i de övriga länderna så det har ju sin betydelse. Sedan säger jag inte att sådant beteende förekommer jätteofta i Sverige, men alltför ofta skulle jag ändå vilja påstå.

Trots att du motiverar dina synpunkter ganska utförligt kan man inte komma ifrån att du ibland låter lite bitter och sur på Tyskland och tyskarna. Och då måste jag ju fråga dig: har du aldrig funderat på att lämna Hamburg och flytta tillbaka till Tomelilla? (eller var du nu kommer ifrån, jag skrev Tomelilla eftersom jag vill minnas att du i ett tidigare inlägg nämnt att du servat din bil där)
__________________
Senast redigerad av Venicones 2018-05-25 kl. 01:21.
Citera
2018-05-25, 02:01
  #40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Intressanta tankar och synpunkter, BAB7.

Vad gäller trafiken så kan jag bara säga att jag har kört tiotusentals mil i de flesta av Europas länder (mer än hälften) och det hetsigaste beteendet har jag upplevt i Sverige. Givetvis har jag ju kört mer i Sverige än i de övriga länderna så det har ju sin betydelse. Sedan säger jag inte att sådant beteende förekommer jätteofta i Sverige, men alltför ofta skulle jag ändå vilja påstå.

Trots att du motiverar dina synpunkter ganska utförligt kan man inte komma ifrån att du ibland låter lite bitter och sur på Tyskland och tyskarna. Och då måste jag ju fråga dig: har du aldrig funderat på att lämna Hamburg och flytta tillbaka till Tomelilla? (eller var du nu kommer ifrån, jag skrev Tomelilla eftersom jag vill minnas att du i ett tidigare inlägg nämnt att du servat din bil där)

Jo, bilen servar jag i tomelilla, men jag bor i en villa i Ystad, samt att jag har en bostad i Tyskland.

Jag är absolut inte sur på tyskarna generellt, utan bara på vissa individer som beter sig på ett för mig fullständigt oacceptabebelt vis.
Det jag ville påpeka var att jag upplever att en större procentandel tyskar beter sig illa, jämfört med svenskar.

Vi tar ett fiktivt exempel.
Går jag in på en bensinmack i sverige för att köpa en korv med bröd, så möts jag i stort sett alltid av en glad och trevlig person bakom disken, allting avlöper utan anmärkning, jag betalar och går ut i bilen och äter min korv.
- Gör jag samma sak i tyskland så kan det mycket väl vara så att personen bakom disken av någon anledning verkar irriterad som fan, vill jag sen betala min 1 euros korv med kort så blir personen bakom disken ännu surare och kanske även börjar sucka demonstrativt...
Sen går jag ut till min bil och bakom min bil håller en annan och denne bilförare är fullständigt rosenrasande röd av ilska i ansiktet för att jag har blockerat hans pump!!! - nu fick han ju vänta i hela 60 sekunder för att jag tvunget skulle ha en korv!!!!- och det går ju inte för sig att en tysk får vänta en enda sekund, för då spårar det ju ur fullständigt.. för dom står ju alltid under ZEITDRUCK!!!

Dom får börja tagga ner helt enkelt.
Citera
2018-05-25, 02:43
  #41
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jo, bilen servar jag i tomelilla, men jag bor i en villa i Ystad, samt att jag har en bostad i Tyskland.

Jag är absolut inte sur på tyskarna generellt, utan bara på vissa individer som beter sig på ett för mig fullständigt oacceptabebelt vis.
Det jag ville påpeka var att jag upplever att en större procentandel tyskar beter sig illa, jämfört med svenskar.

Vi tar ett fiktivt exempel.
Går jag in på en bensinmack i sverige för att köpa en korv med bröd, så möts jag i stort sett alltid av en glad och trevlig person bakom disken, allting avlöper utan anmärkning, jag betalar och går ut i bilen och äter min korv.
- Gör jag samma sak i tyskland så kan det mycket väl vara så att personen bakom disken av någon anledning verkar irriterad som fan, vill jag sen betala min 1 euros korv med kort så blir personen bakom disken ännu surare och kanske även börjar sucka demonstrativt...
Sen går jag ut till min bil och bakom min bil håller en annan och denne bilförare är fullständigt rosenrasande röd av ilska i ansiktet för att jag har blockerat hans pump!!! - nu fick han ju vänta i hela 60 sekunder för att jag tvunget skulle ha en korv!!!!- och det går ju inte för sig att en tysk får vänta en enda sekund, för då spårar det ju ur fullständigt.. för dom står ju alltid under ZEITDRUCK!!!

Dom får börja tagga ner helt enkelt.

Som vanligt är det intressant att höra dina tankegångar, BAB7.

Men, du tycks ha ändrat uppfattning om Sverige vs. Tyskland på senare år, av detta gamla inlägg att döma:

Kort sammanfattning:
Jag flyttade till Tyskland för ett par år sedan, anledningen var helt enkelt att jag ville testa nåt nytt, Sverige kändes trist och grått. Tyskland blev ett givet val för mig pga det geografiska läget, arbetsmöjligheter och annat.
Jag kör väldigt ofta "hem" till Sverige på besök, för min del handlar det endast om runt 35-40 mil.
Varje gång jag kommer över öresundsbron slås jag av samma känsla, - ett samhälle som försämras, smutsigt och som sagt grått och trist.


Listan kan göras lång men här är några exempel som jag reagerar på:
-skräpigt och smutsigt.
-hotfull och aggressiv stämning på kvällar/nätter.
-vandalisering
-många gamla slitna bilar i trafiken.
-extremt dåliga rastplatser och offentliga toaletter.
-dyra mataffärer - med dåligt sortiment.
-osv...

Dessutom ser ju folk nästan deprimerade ut när man studerar dom på gator och torg nuförtiden!

Detta är mina högst personliga iakttagelser om det svenska samhället 2011.


(FB) Det trista gråa Sverige - värre nu än någonsin?

EDIT: Sedan kritiserar du (precis som jag) den svenska hetskörningen i detta inlägg:

I Malmö kör störst först, det är aggressivt, hetsigt, folk tutar på varandra titt som tätt och dagligen ser man vansinneskörningar mitt inne i centrum med hastigheter på över 100 km/h..

Det infinner sig helt enkelt en harmonisk och gemytlig känsla av att köra bil i Danmark och Köpenhamn, ingen stress, ingen hets, ingen aggressivitet, - så väldigt långt bort i från vårt skånska egoistiska körsätt.

Jag har bytt åsikt och menar att den danska trafikkulturen är ett föredöme och här har vi mycket att lära.

Själv tycker jag tyvärr att vår utveckling är precis tvärtom, att det blir värre och värre och mer egoistiskt och aggressivt i trafiken för varje år som går.


(FB) Danmark som förebild
__________________
Senast redigerad av Venicones 2018-05-25 kl. 02:54.
Citera
2018-05-25, 03:28
  #42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Som vanligt är det intressant att höra dina tankegångar, BAB7.

Men, du tycks ha ändrat uppfattning om Sverige vs. Tyskland på senare år, av detta gamla inlägg att döma:

Kort sammanfattning:
Jag flyttade till Tyskland för ett par år sedan, anledningen var helt enkelt att jag ville testa nåt nytt, Sverige kändes trist och grått. Tyskland blev ett givet val för mig pga det geografiska läget, arbetsmöjligheter och annat.
Jag kör väldigt ofta "hem" till Sverige på besök, för min del handlar det endast om runt 35-40 mil.
Varje gång jag kommer över öresundsbron slås jag av samma känsla, - ett samhälle som försämras, smutsigt och som sagt grått och trist.


Listan kan göras lång men här är några exempel som jag reagerar på:
-skräpigt och smutsigt.
-hotfull och aggressiv stämning på kvällar/nätter.
-vandalisering
-många gamla slitna bilar i trafiken.
-extremt dåliga rastplatser och offentliga toaletter.
-dyra mataffärer - med dåligt sortiment.
-osv...

Dessutom ser ju folk nästan deprimerade ut när man studerar dom på gator och torg nuförtiden!

Detta är mina högst personliga iakttagelser om det svenska samhället 2011.


(FB) Det trista gråa Sverige - värre nu än någonsin?

EDIT: Sedan kritiserar du (precis som jag) den svenska hetskörningen i detta inlägg:

I Malmö kör störst först, det är aggressivt, hetsigt, folk tutar på varandra titt som tätt och dagligen ser man vansinneskörningar mitt inne i centrum med hastigheter på över 100 km/h..

Det infinner sig helt enkelt en harmonisk och gemytlig känsla av att köra bil i Danmark och Köpenhamn, ingen stress, ingen hets, ingen aggressivitet, - så väldigt långt bort i från vårt skånska egoistiska körsätt.

Jag har bytt åsikt och menar att den danska trafikkulturen är ett föredöme och här har vi mycket att lära.

Själv tycker jag tyvärr att vår utveckling är precis tvärtom, att det blir värre och värre och mer egoistiskt och aggressivt i trafiken för varje år som går.


(FB) Danmark som förebild

Först och främst ska man ha i åtanke att det var sju år sedan jag skrev det inlägget.

Saker har förändrats, men vissa saker jag skrev stämmer ju bra även idag.
Tex så är standarden på rastplatser och toaletter fortfarande mycket högre i Tyskland.
Det är också fortfarande lite billigare att handla i mataffärer i tyskland, och är man på jakt efter något riktigt ovanligt i matväg så är det större chans att få tag på det i tyskland.

Men i det stora hela, så har sverige förbättrats under de senaste 7-10 åren anser jag, Sverige har väldigt snabbt blivit mer internationellt och modernt med stora satsningar på infrastruktur (nya vägar, citytunneln i malmö etc) och bostadsbyggandet har ökat enormt med fantastiskt fina stadsdelar som exempelvis västra hamnen i Malmö plus på en massa andra ställen runt om Malmö och i andra städer. Skåne har utvecklats riktigt bra!

Tyskland tycker jag däremot har gått i motsatt riktning och blivit mer en ankdamm.
Kör man från Skåne till Nederländerna och kör genom Danmark och Tyskland, så är det Tyskland som utmärker sig av dessa fyra länder.
Citera
2018-05-25, 10:32
  #43
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Visst kan de många gånger vara både trevliga, serviceinriktade och professionella, men allt för ofta visar de också en annan sida, de kan vara direkt otrevliga, sura och mer eller mindre börja skälla ut folk som inte fattar galoppen tillräckligt fort.

Det kan då tex vara som i ett fall jag fick bevittna på en autobahnrastplats , då en turist råkade fråga en gång för mycket om vad de olika vykorten kostade, personen bakom disken började såklart nästan direkt att sucka och himmla med ögonen som tyskar alltid gör, sen snäste vederbörande av turisten istället för att svara normalt vad det kostade, och sen höjde han rösten ännu mer och närmast skrek "EIN EURO ZWANZIG"..

- och sånt äckligt beteende upplever man tyvärr dagligen i tyskland, och det har jag aldrig i den omfattningen upplevt i något annat land.
För mig är sådant beteende fullständigt oacceptabelt och därav min kritik, och den står jag fast vid.

Om folk ofta tutar på dig i trafiken så kanske det är för att du sitter och sover
- det är väldigt sällan någon tutar på mig, och samspelet i trafiken tycker jag fungerar bäst i sverige och danmark.
I tyskland funkar det okej, men ändå betydligt sämre då tyskar alltid måste hävda sin rätt, så när det uppkommer en situation i trafiken så blir det tyvärr ofta konflikter och div aggressiva handlingar som att de skriker åt varandra, tränger sig före, visar finger etc, och sen slutar det alltid med att en av dom kör iväg med fullgas och skrikande däck.

Sen att de är så väldigt teknikfientliga och negativa till allt som är nytt är bara så jävla löjligt av dom, deras resonemang i dessa frågar är bara efterblivet, och hör inte 2018 till.
Många gånger när man hör dom resonera om sånt som är en självklarhet för den moderna individen 2018 så passar den här smileyn perfekt:
- tex "kortbetalning är inte bra! - kontanter betyder FRIHET"

Tyskarna är passionerade på ett sätt som svenskarna inte är. Det var antingen Jonas Gardell eller Alexander Bard som sa att flertalet svenskar alltid är till 75% döda.

Kontanter är frihet, ja. Det är ju helt rätt. Jag betalar själv aldrig med kort om det går att betala kontant. Myndigheterna kan kartlägga en stor del av ditt liv genom dina kortköp. Sedan kan de spärra ditt konto om de vill klämma åt dig på något sätt. Det är omöjligt att göra om du har dina pengar i form av kontanter.
Citera
2018-05-28, 11:11
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
tjecker är nog det vidrigaste folket jag träffat, extremt sura, vrånga och aggressiva.
Skulle de egenskaperna vara vidriga?
Det jag tycker är skönt med Tjecker, är de nonchalerar en totalt.

Har du någon erfarenhet av Ryssland?
Citera
2018-10-10, 23:53
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Södra europa befolkas av värdelösa människor som inte duger något till!
Dessutom är idioterna där katoliker vilket knappast gör saken bättre...

Det är riktigt jävla skrattretande att du ens jämför syeuropeer med oss svenskar.

Jag har varit och rest mycket i hela europa, är 41 år och har stor erfarenhet av hur folk är i andra länder, och en sak ska du ha klart för dig: de flesta andra folk är mer eller mindre skit att ha och göra med, men i sverige hittar vi däremot de trevligaste och bästa människorna, både privat och när det gäller kontakt med verk och myndigheter.

Undrar om du beräknar kötiden på myndigheten eller att sova kl 22 varenda dag och spendera hela din lön varje 25te och spya på gatan med,som väldigt trevliga saker! XD

Indikativt av din egen värdelöshet är ju att du säger att de människor som uppfann alla västvärldens värdegrundar,civilisation och vetenskap är inte likvärdiga till svenskar.Ta bort den jävla Oresundsbron och bli en ren viking då!
Citera
2018-10-11, 00:56
  #46
Medlem
Att se saker från någon annans synvinkel är ganska svårt. Det är lätt att tro att bara för att man upplever en annan gästfrihet i andra länder att det skulle vara likadant för de inhemska personer som lever där. Men så är troligtvis inte fallet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback