Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-21, 21:19
  #1
Medlem
Är inte överdrivet berest, men har ändå under åtskilliga utomlandsvistelser alltid kommit till samma slutsats: att folk är fruktansvärt öppna för nya människor i allmänhet? Är givetvis inte den första att observera detta, det är dock något som fascinerar mig enormt så jag skulle hemskt gärna höra lite diskussioner om vad det kan bero på? Har lite egna teorier men hör gärna andras först

(I synnerhet i länder som Tyskland, Österrike, Tjeckien samt Nederländerna jag uppfattat detta allra tydligast)
Citera
2018-05-21, 21:42
  #2
Medlem
inpersonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveYearsDead
(I synnerhet i länder som Tyskland, Österrike, Tjeckien samt Nederländerna jag uppfattat detta allra tydligast)

Kom tillbaka när du besökt länder söder om ekvatorn. En ren mardröm för en introvert att bo på den breddgraden :P
Citera
2018-05-21, 21:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inpersona
Kom tillbaka när du besökt länder söder om ekvatorn. En ren mardröm för en introvert att bo på den breddgraden :P

Kan tänka mig...

Beskriv gärna mer!
Citera
2018-05-21, 21:51
  #4
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Moderniteten, upplysningen och industrialiseringen har gjort svensken "mentalt handikappad" utan att den själv har märkt vad som har hänt.

Man har idealiserat individualism, logik och känslokyla vilket har fått som konsekvens att den moderne svensken socialt dysfunktionell och onormal i huvudet på flera sätt.

Det är inte ställena du är som folk är "öppna" utan det är här hemma som folk är onormalt slutna och avståndstagande och behöver dricka en halv liter sprit för att våga prata med en annan människa.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2018-05-21 kl. 21:53.
Citera
2018-05-21, 22:43
  #5
Medlem
inpersonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveYearsDead
Kan tänka mig...

Beskriv gärna mer!

Jag har varit runt söderhavet en del och om man jämför en average nordeuropé med någon random söderhavsbo så är det en enorm skillnad. På Samoa blev jag skjutsad i bil över halva den andra ön av en helt främmande som person bara ville vara snäll. På samma ö bodde jag också på ett hostel i två veckor och fick lunch serverat till dörren helt gratis av personalen, bara av ren gästvänlighet. Något liknande skulle aldrig hända i Sverige eller något av våra grannländer. I sådana länder är man öppensinnad på ett sätt som vi glömt bort att vara här i Norden.
Citera
2018-05-21, 22:47
  #6
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Moderniteten, upplysningen och industrialiseringen har gjort svensken "mentalt handikappad" utan att den själv har märkt vad som har hänt.

Man har idealiserat individualism, logik och känslokyla vilket har fått som konsekvens att den moderne svensken socialt dysfunktionell och onormal i huvudet på flera sätt.

Det är inte ställena du är som folk är "öppna" utan det är här hemma som folk är onormalt slutna och avståndstagande och behöver dricka en halv liter sprit för att våga prata med en annan människa.

Jag skulle kunna fylla på med hundra rader till, efter snart 20 år i södra europa finner jag sverige lite som en bortglömd kall och välordnad öststat, nästan lite som om det inte var på riktigt, som om det var befolkat och styrt av empatilösa vetenskapsfixerade aliens, och svensken som socialt och mentalt efterbliven.
__________________
Senast redigerad av MegaSkurt 2018-05-21 kl. 22:54.
Citera
2018-05-21, 22:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Moderniteten, upplysningen och industrialiseringen har gjort svensken "mentalt handikappad" utan att den själv har märkt vad som har hänt.

Man har idealiserat individualism, logik och känslokyla vilket har fått som konsekvens att den moderne svensken socialt dysfunktionell och onormal i huvudet på flera sätt.

Låter rimligt, men inte ligger väl länder så som Tyskland och Österrike så pass långt efter Sverige vad gäller upplysning och modernism? Visst, Sveriges befolkning har väl tagit nästa steg vad gäller individualism, den personliga integriteten och varje människas bubbla tycks växa allt bredare för varje dag.. Eller har jag helt fel? Vad kan det bero på egentligen undrar jag?
Citera
2018-05-21, 22:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inpersona
Jag har varit runt söderhavet en del och om man jämför en average nordeuropé med någon random söderhavsbo så är det en enorm skillnad. På Samoa blev jag skjutsad i bil över halva den andra ön av en helt främmande som person bara ville vara snäll. På samma ö bodde jag också på ett hostel i två veckor och fick lunch serverat till dörren helt gratis av personalen, bara av ren gästvänlighet. Något liknande skulle aldrig hända i Sverige eller något av våra grannländer. I sådana länder är man öppensinnad på ett sätt som vi glömt bort att vara här i Norden.

Helt galet, ledsamt att vi som bor här reagerar så starkt på gästfrihet och helt vanlig medmänsklighet.. Man kan nästan tro att det är klimatet som är boven, att vi under vinterhalvåret har alldeles för mycket instängd tid och därmed förlorar så pass mycket social kompetens för att kunna ta ikapp under den så kallade ”svenska sommaren”

Bor du fortfarande i Sverige?
Citera
2018-05-21, 23:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Jag skulle kunna fylla på med hundra rader till, efter snart 20 år i södra europa finner jag sverige lite som en bortglömd kall och välordnad öststat, nästan lite som om det inte var på riktigt, som om det var befolkat och styrt av empatilösa vetenskapsfixerade aliens, och svensken som socialt och mentalt efterbliven.

Hehe klockrent, vi är alla här zombies i en fantasivärld som glömdes bort på vägen
Citera
2018-05-21, 23:30
  #10
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveYearsDead
Hehe klockrent, vi är alla här zombies i en fantasivärld som glömdes bort på vägen

Sannolikt inte alla, men det som slår mig de gånger jag då och då är upp i gamla svea är att det känns surrealistiskt och lite som att gå omkring i en sci-fi-rulle....

Citera
2018-05-21, 23:41
  #11
Medlem
Jag hade vart mycket mer välkomnande mot flyktingar om jag inte hade behövt betala deras vård, skola, boende, busskort, m.m
Citera
2018-05-22, 01:14
  #12
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveYearsDead
Låter rimligt, men inte ligger väl länder så som Tyskland och Österrike så pass långt efter Sverige vad gäller upplysning och modernism? Visst, Sveriges befolkning har väl tagit nästa steg vad gäller individualism, den personliga integriteten och varje människas bubbla tycks växa allt bredare för varje dag.. Eller har jag helt fel? Vad kan det bero på egentligen undrar jag?

Många länder som Tyskland, England mfl. kristna västerländska länder är påverkade av samma mentala destruktiva processer men Sverige är extremt. Svensken förstår inte hur mentalt avvikande och onormal den är jämfört med resten av mänsklighten.

Viktigt att poängtera är att svensken är inte född på detta viset utan det är inlärda tankemönster som kan "avprogrammeras" så man blir normal i huvudet. Sveriges befolkning på t.ex. 1700-talet, medeltiden eller vikingatiden var inte mentalstörda på detta viset som den nutida befolkningen är.
__________________
Senast redigerad av svettigafettsvinet 2018-05-22 kl. 01:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback