Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-28, 19:11
  #13
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej och tack för tipsen, just hemkommen

Besökte b.la Olympiastadion, Saschenhausen, Topographie des Terrors, Luftfartsministeriet. Vi bodde precis bredvid Wilhelmstrasse vid Gestapos och SS's huvudkvarter.

Vi hade effektivt bara två heldagar, och en av dem gick helt till Sachenhausen. Tyvärr räckte det knappt med en dag, det skulle nästan krävas bara två dagar där. Oerhört mycket att ta in, läsa och smälta. Vi var ca 4-5 timmar inne på området och det kändes som att man fick skynda sig igenom allt.

Topographie des Terrors var också väldigt imponerande, och den hade vi räknat med att man gick igenom på 1-2 timmar men det räckte inte heller. När vi kommit halvvägs stängde dem tyvärr för kvällen.
Citera
2018-05-28, 19:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Undvik all fejkhistoria, propaganda och antigermanska "minnesmärken" dvs olika Holocastmuseum, sk. Denkmals och missprydande och missvisande "stolpersteinen", etc. Det finns en stor förfulande utbredd stenhög mitt i Berlin som skall vara ett "Holocaust memorial". Ett besök i Berlin blir rikare om man unviker dylik meningslös, perspektivförvrängande och förfulande dynga.

Det var det Tyska folket som blev deporterat, förintat, misshandlat, våldtaget, och förslavat under och efter andra världskriget.

Tyvärr är förstörelsen mycket omfattande av Tredje Rikets högkultur med underbar konst och vackra byggnader. Enormt mycket blev förstört under de allierades urskiljninglösa brandbombningar och terrorbombningar av stadscentra och bostadsområden under andra världskriget. Ändå mer blev sedan plundrat och skingrat efter kriget av amerikaner, sovjeter, fransosser och engelsmän. Den sk. denazifieringen som pågår än i denna dag, har förutom utomrättslig lynchning av hela det germanska ledarskapet, innefattat världens mest omfattande hjärntvättsprogram på ett stort europeiskt lands hela befolkning.

Dessutom har konstskatter förstörts, musikverk förstörts samt förbjudits att spelas. Upptill har världens mest omfattande censur och bokförbränningsprojekt omfattande miljoner böcker och utbildningsmaterial iscensatts efter 1946 av de allierade ockupationsmakterna.

Så det du kan finna i Berlin är några få platser där du kan se hyfsat intakta storslagna byggnader. Många av dessa är tyvärr rumphuggna och berövade vackra detaljer som fanns under det Tredje Rikets tid.

Men jag kan trots detta föreslå följande:

-Tempelhof - En gång Berlins storslagna flygplats för civilflyget. Förebilden för alla moderna flygplatser och flygterminaler, vad gäller konstruktion och logistik. Fortfarande en av Europas större byggnader under ett tak.
-Flakturm- Luftskyddanläggningar till försvar av Berlin mot fientliga flygangrepp ( det flesta är rivna men ett par ruiner står kvar).
-Olympiastadion.
-Luftfartsministeriet.

Tack för de tipsen. Jag har också velat se museum, historiska byggnader och platser i inte minst Tyskland men man vet ju att mycket är förändrat och är man inte insatt kanske man serveras lögner och propaganda.
Citera
2018-09-23, 19:45
  #15
Medlem
lol21s avatar
Snacka med gemene tysk bara, tyskar är det otrevligaste av alla europeiska folk som jag stött på
nazi-stereotypen är än idag extremt märkbar hos tyskarna, kyliga, otrevliga mobbartyper helt enkelt
Citera
2019-04-19, 08:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lol21
Snacka med gemene tysk bara, tyskar är det otrevligaste av alla europeiska folk som jag stött på
nazi-stereotypen är än idag extremt märkbar hos tyskarna, kyliga, otrevliga mobbartyper helt enkelt

Äh!
Då måste då utstråla väldigt knepiga vibbar. Jag har aldrig upplevt dem som otrevliga, varken i Berlin eller övriga Tyskland.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2943856

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback