Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-21, 21:16
  #1
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej

Åker snart på weekend till Berlin och som historieintresserad undrar jag vad man inte får missa från tredje riket? Är mest intresserad av det som pågick fram tills 1945 och inte lika intresserad av kalla kriget (dvs muren och liknande)

Eventuellt besöker vi Sachsenhausen

Tips mottages gärna
Citera
2018-05-21, 21:17
  #2
Medlem
Pastellfisks avatar
Här finns mycket matnyttigt.

http://www.thirdreichruins.com/berlin.htm


http://www.thirdreichruins.com/berlin2.htm
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-05-21 kl. 21:21.
Citera
2018-05-21, 21:22
  #3
Medlem
Sachsenhausen är absolut värt ett besök, speciellt med en bra guide.
Citera
2018-05-21, 21:24
  #4
Medlem
Kan vara av intresse:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Topography_of_Terror
Citera
2018-05-21, 21:25
  #5
Medlem
AX64s avatar
Bundesreichstag förstås. Där finns en omfattande utställning om (främst) det politiska spelet fram till, under, och efter andra världskriget. Mycket intressant om det är historia man gillar.

Är ditt intresse mer att klämma på nazi-uniformer eller beskåda människors kvarlåtenskaper i koncentrationsläger så vet du säkert själv hur du hittar dessa.
Citera
2018-05-21, 21:48
  #6
Medlem
Holocaust-Mahnmal
och Bunkern - under parkeringsplatz är precis i närheten
Citera
2018-05-21, 22:15
  #7
Medlem
Pfaltzs avatar
Wannsee Haus, Cecilienhof, Spandau, Olympiastadion, Bendlerblock (där 20:e juli-attentatet utgick ifrån och där Stauffenberg avrättades), Tempelhof, kanske något Flakturm och om du vill ta dig till ytterområdena så kan jag rekommendera Wehrmachts stridsledningkomplex i Zossen. Flygmuseet i Berlin-Gatow är sevärt.

Annars är det mesta nämnt, förutom alla små detaljer som många missar. T.ex. fontänen i hotell Adler (den enda inredningsdetalj som överlevde bombningarna; själva hotellet är nybyggt) eller den nazistiska riksörnen som fortfarande finns över entrén till Bismarckstrasse 48 (där hakkorset en gång satt sitter nu gatunumret).
Citera
2018-05-21, 22:18
  #8
Medlem
holmiums avatar
Undvik all fejkhistoria, propaganda och antigermanska "minnesmärken" dvs olika Holocastmuseum, sk. Denkmals och missprydande och missvisande "stolpersteinen", etc. Det finns en stor förfulande utbredd stenhög mitt i Berlin som skall vara ett "Holocaust memorial". Ett besök i Berlin blir rikare om man unviker dylik meningslös, perspektivförvrängande och förfulande dynga.

Det var det Tyska folket som blev deporterat, förintat, misshandlat, våldtaget, och förslavat under och efter andra världskriget.

Tyvärr är förstörelsen mycket omfattande av Tredje Rikets högkultur med underbar konst och vackra byggnader. Enormt mycket blev förstört under de allierades urskiljninglösa brandbombningar och terrorbombningar av stadscentra och bostadsområden under andra världskriget. Ändå mer blev sedan plundrat och skingrat efter kriget av amerikaner, sovjeter, fransosser och engelsmän. Den sk. denazifieringen som pågår än i denna dag, har förutom utomrättslig lynchning av hela det germanska ledarskapet, innefattat världens mest omfattande hjärntvättsprogram på ett stort europeiskt lands hela befolkning.

Dessutom har konstskatter förstörts, musikverk förstörts samt förbjudits att spelas. Upptill har världens mest omfattande censur och bokförbränningsprojekt omfattande miljoner böcker och utbildningsmaterial iscensatts efter 1946 av de allierade ockupationsmakterna.

Så det du kan finna i Berlin är några få platser där du kan se hyfsat intakta storslagna byggnader. Många av dessa är tyvärr rumphuggna och berövade vackra detaljer som fanns under det Tredje Rikets tid.

Men jag kan trots detta föreslå följande:

-Tempelhof - En gång Berlins storslagna flygplats för civilflyget. Förebilden för alla moderna flygplatser och flygterminaler, vad gäller konstruktion och logistik. Fortfarande en av Europas större byggnader under ett tak.
-Flakturm- Luftskyddanläggningar till försvar av Berlin mot fientliga flygangrepp ( det flesta är rivna men ett par ruiner står kvar).
-Olympiastadion.
-Luftfartsministeriet.
__________________
Senast redigerad av holmium 2018-05-21 kl. 22:26.
Citera
2018-05-21, 22:30
  #9
Medlem
ipaddas avatar
När jag var där förra året besökte jag Sachsenhausen och bunkern.
Citera
2018-05-21, 22:44
  #10
Medlem
Deutsches Technikmuseum, finns väldigt mycket från den tiden, allt från teknik till välbevarade lokomotiv och tåg.
Citera
2018-05-21, 23:00
  #11
Medlem
Har inte varit i Berlin men jag skulle besöka platsen (en lekplats tror jag idag) där bunkern fanns. Mer spännande historia än de sista dagarna i Hitlers bunker får man leta efter.
Citera
2018-05-22, 12:14
  #12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Har inte varit i Berlin men jag skulle besöka platsen (en lekplats tror jag idag) där bunkern fanns. Mer spännande historia än de sista dagarna i Hitlers bunker får man leta efter.
Om jag inte minns fel så är det inne på gården sydöst om korsningen Mohrenstraße/Voßstraße. Parkering/lekplats vid en vanligt bostadshus. Finns enskylt där sedan några år.
Passar bra att passar under promenaden från judiska förintelseminnesmärket (alldeles söder om Brandenburger Tor) och Topographie des Terrors.

Olympiastadion är ett imponerande (stort) område. Nås smidigt med S-bahn.

Gamla flygplatsen Tempelhof. Byggnaden är ganska avspärrad, men kolla på dess form från luften. Själva flygfältet är en park nu, ta med dig några kalla öl (och vatten), gå en promenad och lyssna på fåglarna.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2943856

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback