Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-22, 00:35
  #13
Medlem
sebastian66s avatar
Hur ska du ha råd med båtplats då om du lyckas hitta 1 gratis tex.
Eller får du minst betala uppställningsplatsen med det kostar aldrig gratis
Citera
2018-05-22, 08:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur ska du ha råd med båtplats då om du lyckas hitta 1 gratis tex.
Eller får du minst betala uppställningsplatsen med det kostar aldrig gratis



det är relativt billigt med båt plats senast jag hade båt och plats då va inköps priset på båten 10,000 och platsen vart en 5,000 - 6,000 om året om jag inte minns fel
Citera
2018-05-22, 22:43
  #15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Själv är jag inne på andra säsongen med en "övergiven" båt som jag fått gratis av min svärfar. Den låg på land, full med vatten när jag hämtade den. Några tusenlappar och en massa jobb senare har den nu gått flera hundra nm, och fått gillande kommentarer av flanörerna på smögenbryggan!
Citera
2018-05-22, 23:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
det är relativt billigt med båt plats senast jag hade båt och plats då va inköps priset på båten 10,000 och platsen vart en 5,000 - 6,000 om året om jag inte minns fel

Det tycker jag låter ganska mycket om hyran på platsen är 60 procent av värdet på båten

Hyran blir ju 5 -6000 även på en båt som ärgratis
Citera
2018-05-23, 00:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur ska du ha råd med båtplats då om du lyckas hitta 1 gratis tex.
Eller får du minst betala uppställningsplatsen med det kostar aldrig gratis


båtplats är relativt billigt går ju att avbetala eller slänga upp pengarna på en gång för liksom
slänga ut 10,000 - 20,000 på en båt + båt plats är bra över vad jag har råd med o skulle jag köpa en båt för 10,000 då skulle jag inte ha råd att fixa båt plats för än nästa sommar
Citera
2018-05-23, 00:39
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det tycker jag låter ganska mycket om hyran på platsen är 60 procent av värdet på båten

Hyran blir ju 5 -6000 även på en båt som ärgratis


billigare med båt plats så om jag får en gratis båt så överlever jag kostnaden av än båtplats
Citera
2018-05-23, 06:31
  #19
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
tjena som topic lyder så undrar jag vart man kan hitta övergivna båtar i skåne,

om det är något ställe man måste ringa eller olika båt hamnar eller sådant någon som vet???


tack på förhand

Till sjöss så utgår bärgarlön om du bärgar fartyg/båtar.
Ligger båtens på någons mark så tillhör båten markägaren och all mark ägs av någon i Sverige
Bärgarlön regleras i 16 kapitlet i sjölagen.

Bärgaren har rätt till bärgarlön, om bärgningen har lett till ett nyttigt resultat. Bärgarlönen får inte bestämmas till högre belopp än värdet av det som bärgades.[1] Den som under bärgningen medverkade till att rädda någon till livet har rätt till en skälig andel av bärgarlönen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4rgarl%C3%B6n
Citera
2018-05-23, 07:36
  #20
Medlem
Korv-Bajss avatar
Vad är det för sorts båt du är ute efter?

Om man först tittar på blocket efter billiga båtar och hur länge de har varit till salu,
och sedan tittar på vad det kostar att ha en båt liggande på en marina,
så inser man lätt varför man ofta kan pruta ner priset på en lite äldre båt till 0.
Det är inte ovanligt att båtklubbar har problem med gamla övergivna båtar
som ägarna har blivit oförmögna att ta hand om pga ålder, sjukdom osv.

Se bara till att du själv har någonstans att lägga båten billigt eller gratis.
Citera
2018-05-23, 07:40
  #21
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
tjena som topic lyder så undrar jag vart man kan hitta övergivna båtar i skåne,

om det är något ställe man måste ringa eller olika båt hamnar eller sådant någon som vet???


tack på förhand

Här är en som vill bli av med sin
(FB) Såga sönder segelbåten själv, vad kan gå fel, hur svårt ska det vara?
Citera
2018-05-23, 08:15
  #22
Medlem
borrizs avatar
Som någon sa tidigare, åt runt till båtklubbar/fritidshamnar och snacka med "veteranerna". Gubbarna har koll på allt som finns i hamnen, de kan inte bara tipsa dig om övergivna båtar utan hur även om vilka båtar som det är värt att satsa på.
Citera
2018-05-23, 15:15
  #23
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tror du på allvar någon skulle ge dig 1 övergiven båt gratis??
Eller lever du i 1 fantasi??

Jag skulle påstå det finns många som ger bort sina övergivna båtar gratis. Men då är det båtar som inte är värt något speciellt.
Citera
2018-05-23, 16:43
  #24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skulle påstå det finns många som ger bort sina övergivna båtar gratis. Men då är det båtar som inte är värt något speciellt.
Det har du rätt i, men "värdet" kan ju vara att få komma ut på sjön!
En övergiven båt kommer naturligtvis att generera massor av arbete och kostnader, men man är ju så nöjd efteråt, när man gjort den fin!
Min lilla DC från '70 är i storleksklassen helt klart coolast på bryggan!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback