Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-21, 18:53
  #1
Medlem
g0dspirits avatar
Jag följer en tv-serie där vetenskap inom medicin tas upp en del. En forskare påstår att man kommer ha löst problemet med människans åldrande inom 20-30 år.

Låt oss fantisera att detta är verklighet just nu. Vad kommer en sådan medicin kosta? Låt säga att du får 100 extra år att leva, vad skulle ni vara beredda att betala? Och vad tror ni det kommer kosta?

Hur mycket är ett människoliv värt? Jag skulle kunna betala 3 miljoner direkt om jag fick garanterat 100 extra år att leva.
Citera
2018-05-21, 18:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Jag följer en tv-serie där vetenskap inom medicin tas upp en del. En forskare påstår att man kommer ha löst problemet med människans åldrande inom 20-30 år.

Låt oss fantisera att detta är verklighet just nu. Vad kommer en sådan medicin kosta? Låt säga att du får 100 extra år att leva, vad skulle ni vara beredda att betala? Och vad tror ni det kommer kosta?

Hur mycket är ett människoliv värt? Jag skulle kunna betala 3 miljoner direkt om jag fick garanterat 100 extra år att leva.
Låter för bra för att vara sant. Troligtvis kan det gå men 20-30 år låter lite för kort tid för det. Hade kunnat betala mycket pengar om jag kunde leva 100 år
Citera
2018-05-21, 18:59
  #3
Medlem
RadikalFails avatar
Inte ett skit. För jag anser att döden är en del av livet.
Och leva 100 år extra ser jag inte som en "vinst".

Jag lever hellre en normal livslängd oavsett om den slutar vid 40 eller 100.

Jag tror dock att dom som inte accepterar att man ska dö skulle lätt kunna betala flera miljoner eller miljarder.

Tycker det är ganska intressant att man jagar ett liv som är långt eller evigt.
Och jag ser inte vitsen.
Citera
2018-05-21, 19:00
  #4
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Jag följer en tv-serie där vetenskap inom medicin tas upp en del. En forskare påstår att man kommer ha löst problemet med människans åldrande inom 20-30 år.

Låt oss fantisera att detta är verklighet just nu. Vad kommer en sådan medicin kosta? Låt säga att du får 100 extra år att leva, vad skulle ni vara beredda att betala? Och vad tror ni det kommer kosta?

Hur mycket är ett människoliv värt? Jag skulle kunna betala 3 miljoner direkt om jag fick garanterat 100 extra år att leva.
Om jag är frisk dem extra 100 åren så vill jag mer än gärna leva 100 år till. Då får jag se hur allting utvecklas i världen
Citera
2018-05-21, 19:01
  #5
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Inte ett skit. För jag anser att döden är en del av livet.
Och leva 100 år extra ser jag inte som en "vinst".

Jag lever hellre en normal livslängd oavsett om den slutar vid 40 eller 100.

Jag tror dock att dom som inte accepterar att man ska dö skulle lätt kunna betala flera miljoner eller miljarder.

Tycker det är ganska intressant att man jagar ett liv som är långt eller evigt.
Och jag ser inte vitsen.

Om man har ett njutfullt liv så vill man väl inte att det ska sluta på grund av att man blir gammal?
Citera
2018-05-21, 19:08
  #6
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Om man har ett njutfullt liv så vill man väl inte att det ska sluta på grund av att man blir gammal?

Du kanske har ett njutningsfullt liv nu.
Men jag kan lova när du blir gammal så kommer du känna att du är nöjd med vad livet gett.

Sen ja du får leva 100 år extra. Men vad ska du göra åt eventuella sjukdomar som tillkommer?

Ne jag ser detta som en dålig idé
Citera
2018-05-21, 19:14
  #7
Medlem
g0dspirits avatar
[quote=RadikalFail|64113148]Du kanske har ett njutningsfullt liv nu.
Men jag kan lova när du blir gammal så kommer du känna att du är nöjd med vad livet gett.

Sen ja du får leva 100 år extra. Men vad ska du göra åt eventuella sjukdomar som tillkommer?

Ne jag ser detta som en idé


Anledningen till att vi blir gamla beror på att våra celler blir slitna och orkar inte förnya sig i samma takt. Det resulterar i sjukdomar och att man får rynkor.

Tekniken i medicinen dom forskar i får cellerna att återhämta sig. Dom blir nollställda kan man säga, det resulterar i att du kan stanna i åldrandet i dina bästa år. Tänk dig att du skulle ha samma fysik som du hade/kommer få när du var 30 år i dom kommande 60 åren. Inga sjukdomar och problem med prostatan.
Citera
2018-05-21, 19:24
  #8
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Anledningen till att vi blir gamla beror på att våra celler blir slitna och orkar inte förnya sig i samma takt. Det resulterar i sjukdomar och att man får rynkor.

Tekniken i medicinen dom forskar i får cellerna att återhämta sig. Dom blir nollställda kan man säga, det resulterar i att du kan stanna i åldrandet i dina bästa år. Tänk dig att du skulle ha samma fysik som du hade/kommer få när du var 30 år i dom kommande 60 åren. Inga sjukdomar och problem med prostatan.

Ändå inte sugen. Och sen: dom som redan är skruttiga lär ju inte bli hjälpta av dessa piller kan jag tippa på.

Ne som sagt jag skulle vägra
Citera
2018-05-21, 19:27
  #9
Medlem
falskmustarens avatar
Frågan är ju i vilket skick man kommer vara då? De flesta verkar ju rätt slitna och skröpliga när de närmar sig 90-strecket, hur kommer man då må till 110-130-årsåldern?

Citera
2018-05-21, 19:45
  #10
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskmustaren
Frågan är ju i vilket skick man kommer vara då? De flesta verkar ju rätt slitna och skröpliga när de närmar sig 90-strecket, hur kommer man då må till 110-130-årsåldern?


Tanken är väl att man från medelålder börjar byta ut delar en efter en. När man är 100 finns nästan inget kvar av originaldelarna. Man är mer eller mindre cyborg då. Vissa organ men de är odlade i biokemi laboratorier
Citera
2018-05-21, 21:18
  #11
Medlem
enkeltulipans avatar
Även om man nu får vara frisk lär man tröttna lite på livet efter 100 år. Tiden går ju fortare ju äldre man blir och man har redan testat det mesta. Och ens kompisar har kanske inte råd med medicinen utan de dör.
Nä, jag tror livet är rätt bra utfunderat som det är.
Man borde satsa forskningen på att få sjuka att må bättre under den livstid som vi redan har.
__________________
Senast redigerad av enkeltulipan 2018-05-21 kl. 21:40.
Citera
2018-05-21, 21:25
  #12
Medlem
SmyghukareNs avatar
Jag har själv undrat varför exempelvis katolska kyrkan inte gått all in med forskning om evigt liv.

Principen blir enkel, följ våra levnadsregler till punkt och pricka, och du får leva frisk och sund för evigt.

Minsta avsteg, och du får döden dö, din livslängd blir normal.

Vilken makt det hade skapat, människor hade gjort allt för att följa deras lära.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback