Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-06-06, 01:16
  #109
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänligheten
Mycket dåligt råd.

Förresten: Vad har du för smart plan när man inte får pengar ? Dåligt råd ?
Citera
2018-06-06, 10:08
  #110
Avstängd
Styrelsen fastställer lön till VD. Den största delägaren med 40% av aktieinnehavet sitter i styrelse och är med största säkerhet helt införstådd med detta. Jag har svårt att se att 30% av aktieägarna, ekonomichef och VD (även han delägare) skulle gå bakom ryggen på den största ägaren. De har givetvis tillsammans beslutat om detta då de sitter på 70% av aktierna.

De har nog resonerat så här. Den ursprungliga uppgörelsen om en begränsad lön under en viss tid finns inte reglerad i aktieägaravtal eller annat. När bolaget har börjat öka sina intäkter så har styrelsen tyckt att VD och den andra delägaren med 15% är värda sina löneökningar. De har dock inte tyckt att du är värd en löneökning och detsamma med din andra kompis med 15%.

Rent juridiskt har de då inte gjort något fel. Jag har svårt att de att du kommer ur detta på bättre sätt än att acceptera 15 månadslöner i avgångsvederlag. Du kan dock fortfarande såklart behålla dina 15% eller se om någon annan av delägarna är beredda att köpa dem.

Det är synd att du inte har märkt detta tidigare och då tagit en diskussion med dem. Du borde i ÅR ha kunnat se vad VD har haft i lön eller du borde ha reagerat på den totala lönekostnaden. Men du kanske inte har varit speciellt insatt i den löpande RR och BR?

Som sagt. Du sitter i en tråkig situation. Dina vänner och bolaget kanske inte har agerat schysst emot dig men troligtvis har de agerat 100% korrekt enligt avtal och lagar. Du har troligtvis inget att vinna på en juridisk fight.

Citat:
Ursprungligen postat av PL4STMUGG
Hej alla kunniga i Juridikforumet,

Jag inser att denna rubriken säkert kunde varit bättre formulerad och tar tacksamt emot hjälp att rätta till den om det behövs.

Jag ska försöka berätta så detaljerat det går utan att outa mig själv, behövs mer information så ställ gärna frågor så ska jag svara så gott jag kan.

Bakgrund:
Jag är delägare i ett AB som jag startat tillsammans med några barndomsvänner där vi alla även arbetar som anställda. För att vårt gemensamma bolag skulle gå runt kom vi alla överens om att hålla nere våra löner under marknadsnivå i uppstarten för att sedan justera upp våra löner den dagen kom då kassaflödet tillät detta.

Tiden går och företaget når svarta siffror och börjar långsamt generera vinst, men innan vi får våra efterlängtade löneförhöjningar så har bolaget lite lån från investorer som skall betalas av..trodde jag!

- Vi får våra lönespecifikationer som PDF via mail och den 25:e närmar sig och jag öppnar filen så slås jag av två saker: 1. jag har fått fel lönespecifikation skickad till mig av misstag och 2. min kollega (och tillika delägare till samma andel som jag ifall det spelar någon roll) vars lönespecifikation jag fått har en MARKANT högre lön än vad vi alla kommit överens om! Det är även en retroaktiv lönehöjning bakåt till första arbetsdagen!

Jag själv har inte fått en krona i löneförhöjning utan ligger kvar på min ingångslön. Jag blir så chockad att jag mår illa och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag sjukanmäler mig och tar en lång promenad och försöker bearbeta vad jag sett.

När chocken lagt sig några dagar senare så försöker jag prata med övriga delägare en och en, eftersom vi känt varandra i princip hela livet så tänker jag att 'rak fråga får rakt svar' och får på detta viset reda på att det verkar vara två delägare och vår ekonomichef som ligger bakom detta och om de båda andra har samma påslag på sina löner som den lönespecifikation jag sett har de ökat sina löner till mer än det trippla vi kom överens om vid bolagets bildande.

Jag konfronterar dessa "vänner" och som svar på frågan hur det kommer sig att vi inte alla fått denna löneförhöjning (som i mitt tycke är att betrakta som en vinstutdelning snarare än en löneförhöjning, de har i princip delat på all vinst från föregående år) som varit vår morot under allt slit så får jag till svar att de inte diskuterar andras löner med mig. Jag blir även inkallad till separat möte med den delägare som även tjänstgör som VD i Bolaget (och är en av de som jag misstänker numera också har kraftigt påökt) där jag får höra att jag springer runt och uppviglar till dålig stämning på företaget och att han gärna ser att jag säger upp mig. Som kompensation för detta erbjuds jag femton månadslöner (femton nuvarande månadslöner) vilket jag såklart vägrar. Varpå han hotar med att jag kommer sägas upp iallafall och då bli utan.

Nu är jag hemskickad i väntan på att en HR konsult skall ringa.

Jag själv har ingen juridisk bakgrund och inget juridiskt kunnande, men jag vet att det finns en hel del kompetens här på forumet och hoppas det finns någon som orkat läsa hela vägen hit som kan komma med ett gott råd eller två.

Jag är inte med i något fackförbund så om det skall dras in advokater i detta så antar jag att jag kommer få stå för dessa själv medan mina så kallade vänner kan anlita advokater för företagets räkning att föra deras talan.

- Finns det nånting jag kan göra för att rätta till den här situationen? Får man som VD och ekonomichef ge sig själva hur höga löneförhöjningar som helst medan övriga delägare blir utan? Det är i första hand inte att bli uppsagd som oroar mig utan att de skall komma undan med detta om det finns nånting jag kan göra för att skippa rättvisa.

Tacksam för svar, har ni inga tips är jag ändå tacksam att ni tog er tid att läsa.

MVH
Citera
2018-06-27, 22:52
  #111
Medlem
Läskigs avatar
Har tyvärr inget att bidra med i tråden, men är ändå lite nyfiken, har det hänt något mer i ärendet sen sist?
Citera
2018-08-28, 13:52
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Har tyvärr inget att bidra med i tråden, men är ändå lite nyfiken, har det hänt något mer i ärendet sen sist?
Misstänker att han blivit ombedd att inte yttra sig mer i tråden på något vis vilket är synd för oss nyfikna.
Citera
2018-10-22, 18:26
  #113
Medlem
Fan vad nyfiken jag är hur det gick med detta...
Citera
2020-07-26, 11:47
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelkuken
Fan vad nyfiken jag är hur det gick med detta...

Samma här, finns en uppdate nu ett par år senare TS? Hur gick det med allt?
Citera
2020-10-18, 21:51
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PL4STMUGG
Advokaten såg inget problem med att jag skriver av mig här men jag skall vara fortsatt försiktig så jag inte råkar outa mig. Däremot har orken och tiden i kombination inte riktigt funnits förrän idag så nu har jag uppdaterat med det lilla som hänt.

Jag står och väger ang. att sälja eller inte om jag inte får gehör hos vår största aktieägare. Aktieutdelning vore ju såklart bra att se fram emot, men om de sätter i system att ta ut vinsten som löner så blir det inte mycket att dela på. Men jag har heller inte koll på hur jag skulle gå tillväga för att sälja iväg mina andelar när väl inlåsningsperioden är över, så det är mycket kvar att tänka över angående detta.

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva i tråden!



Tack snälla!

Hur har det gått? Vi väntar på uppdateringen fortfarande!
Citera
2023-08-16, 11:37
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PL4STMUGG
Hej alla kunniga i Juridikforumet,

Jag inser att denna rubriken säkert kunde varit bättre formulerad och tar tacksamt emot hjälp att rätta till den om det behövs.

Jag ska försöka berätta så detaljerat det går utan att outa mig själv, behövs mer information så ställ gärna frågor så ska jag svara så gott jag kan.

Bakgrund:
Jag är delägare i ett AB som jag startat tillsammans med några barndomsvänner där vi alla även arbetar som anställda. För att vårt gemensamma bolag skulle gå runt kom vi alla överens om att hålla nere våra löner under marknadsnivå i uppstarten för att sedan justera upp våra löner den dagen kom då kassaflödet tillät detta.

Tiden går och företaget når svarta siffror och börjar långsamt generera vinst, men innan vi får våra efterlängtade löneförhöjningar så har bolaget lite lån från investorer som skall betalas av..trodde jag!

- Vi får våra lönespecifikationer som PDF via mail och den 25:e närmar sig och jag öppnar filen så slås jag av två saker: 1. jag har fått fel lönespecifikation skickad till mig av misstag och 2. min kollega (och tillika delägare till samma andel som jag ifall det spelar någon roll) vars lönespecifikation jag fått har en MARKANT högre lön än vad vi alla kommit överens om! Det är även en retroaktiv lönehöjning bakåt till första arbetsdagen!

Jag själv har inte fått en krona i löneförhöjning utan ligger kvar på min ingångslön. Jag blir så chockad att jag mår illa och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag sjukanmäler mig och tar en lång promenad och försöker bearbeta vad jag sett.

När chocken lagt sig några dagar senare så försöker jag prata med övriga delägare en och en, eftersom vi känt varandra i princip hela livet så tänker jag att 'rak fråga får rakt svar' och får på detta viset reda på att det verkar vara två delägare och vår ekonomichef som ligger bakom detta och om de båda andra har samma påslag på sina löner som den lönespecifikation jag sett har de ökat sina löner till mer än det trippla vi kom överens om vid bolagets bildande.

Jag konfronterar dessa "vänner" och som svar på frågan hur det kommer sig att vi inte alla fått denna löneförhöjning (som i mitt tycke är att betrakta som en vinstutdelning snarare än en löneförhöjning, de har i princip delat på all vinst från föregående år) som varit vår morot under allt slit så får jag till svar att de inte diskuterar andras löner med mig. Jag blir även inkallad till separat möte med den delägare som även tjänstgör som VD i Bolaget (och är en av de som jag misstänker numera också har kraftigt påökt) där jag får höra att jag springer runt och uppviglar till dålig stämning på företaget och att han gärna ser att jag säger upp mig. Som kompensation för detta erbjuds jag femton månadslöner (femton nuvarande månadslöner) vilket jag såklart vägrar. Varpå han hotar med att jag kommer sägas upp iallafall och då bli utan.

Nu är jag hemskickad i väntan på att en HR konsult skall ringa.

Jag själv har ingen juridisk bakgrund och inget juridiskt kunnande, men jag vet att det finns en hel del kompetens här på forumet och hoppas det finns någon som orkat läsa hela vägen hit som kan komma med ett gott råd eller två.

Jag är inte med i något fackförbund så om det skall dras in advokater i detta så antar jag att jag kommer få stå för dessa själv medan mina så kallade vänner kan anlita advokater för företagets räkning att föra deras talan.

- Finns det nånting jag kan göra för att rätta till den här situationen? Får man som VD och ekonomichef ge sig själva hur höga löneförhöjningar som helst medan övriga delägare blir utan? Det är i första hand inte att bli uppsagd som oroar mig utan att de skall komma undan med detta om det finns nånting jag kan göra för att skippa rättvisa.

Tacksam för svar, har ni inga tips är jag ändå tacksam att ni tog er tid att läsa.

MVH

Halkade nyss in i tråden av en slump och blev osunt nyfiken på hur detta slutade. Eftersom du inte svarat tidigare är väl inte hoppet så stort, men om du ser detta nu 5 år senare skulle jag mfl verkligen vilja veta hur det gick för dig. Jag hoppas hur som helst att rättvisa skipades.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback