Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-21, 20:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jag har relativt dålig koll på awd men vill veta vad ljudet innebär helt enkelt.

Å vet inte vad som gäller helt enkelt.
Är du osäker så bör du nog låta en erfaren mekaniker lyssna på ljudet och säga vad han tror.

Ett urtrampningslager kostar bara några hundra. Arbetet att byta det på en fyrhjulsdriven bil är dock inte försumbart. Gissningsvis måste man lossa kardanen, fördelningslåda, drivaxlar och sedan sänka ned motorn för att kunna ta bort växellådan från motoraxeln. Sedan skall det gamla lagret bort och det nya lagret trädas på som en ring på motoraxeln och allt monteras tillbaka igen.

Är växellådan trasig så är det samma jobb, med skillnaden att du behöver hitta en utbyteslåda från någon krockad bil då det brukar vara billigare än att laga en trasig låda.

Antingen säger mekanikern att allt låter helt normalt för en sådan bil. Eller också kommer det att bli jäkligt dyrt och du bör omedelbart påpeka felet för säljaren.

Om du kör med bilen under tiden spelar nog mindre roll.
Citera
2018-05-21, 20:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Är du osäker så bör du nog låta en erfaren mekaniker lyssna på ljudet och säga vad han tror.

Ett urtrampningslager kostar bara några hundra. Arbetet att byta det på en fyrhjulsdriven bil är dock inte försumbart. Gissningsvis måste man lossa kardanen, fördelningslåda, drivaxlar och sedan sänka ned motorn för att kunna ta bort växellådan från motoraxeln. Sedan skall det gamla lagret bort och det nya lagret trädas på som en ring på motoraxeln och allt monteras tillbaka igen.

Är växellådan trasig så är det samma jobb, med skillnaden att du behöver hitta en utbyteslåda från någon krockad bil då det brukar vara billigare än att laga en trasig låda.

Antingen säger mekanikern att allt låter helt normalt för en sådan bil. Eller också kommer det att bli jäkligt dyrt och du bör omedelbart påpeka felet för säljaren.

Om du kör med bilen under tiden spelar nog mindre roll.

Säljaren har verkstad och det är ju han som ska fixa det isåfall. Men jag är lite lur på att han säger det är normalt så jag söker oberoende åsikter också helt enkelt.
Citera
2018-08-19, 17:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Säljaren har verkstad och det är ju han som ska fixa det isåfall. Men jag är lite lur på att han säger det är normalt så jag söker oberoende åsikter också helt enkelt.
Inte normalt. Vet direkt vad det är. Känner du säljaren.? Garanti?
Citera
2018-08-21, 00:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sellep
Inte normalt. Vet direkt vad det är. Känner du säljaren.? Garanti?

Vad är det då? Jodå garanti finns. Nä känner honom inte, det är ju en firma.
Citera
2018-08-22, 00:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Hallå

Har nyligen skaffat en Outlander 2008, köpt av en handlare ( 1 månad sen)så dessa fel ska han allt få åtgärda. Men jag vill veta vad det kan tänkas vara eftersom bilen behöver köras även innan han hunnit kika på det.

När jag har i friläge, och sätter kopplingen i dragläge, så börjar det låta litegrann och varvärknaren går ner med kanske 50-100rpm. Nästan om om en växel vore in och den ville driva, trots att det är friläge.


Nog satan kan det vara urtrampningslagret va?

Som du beskriver så är det inte urtrampningslagret, det är ett lamellfel i lådan, den driver i onödan.
Ett dåligt urtrampningslager tjuter om du trycker på kopplingen mjukt och blir tyst om du släpper den.
Det är lådans lameller och kanske en fel inställning men det är inte urtrampningslagret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback