Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 21:03
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Svaret är trivialt. Enligt definitionen av M1 så ökar det penningmängdsmåttet med 10.000 kr i steg 3. Övriga steg är ointressanta.

Sedan kan man diskutera ekonomers pedagogiska förmåga och lämpligheten att kalla privata krediter för "pengar".
I pkt 3 skapas inga pengar. Banken har bara gått med på att låna ut. Inget har verkställts.

Men du tänker antagligen på att kontanter i MFI's kassor inte ingår i M1. Det inträffar dock i pkt 4. Banken tar kontanter den har i sin kassa och överlämnar till låntagaren. Då ökar M1.
Men M1 är bara ett mått.

I punkt 5 försvinner kontanterna från allmänheten tillbaka i MFI's kassor. Nettot av det är 0.

Var skapas pengarna?
Citera
2018-09-11, 23:56
  #122
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför blir du irriterad. Det verkar ju helt befängt.
Om du ser att du kan göra detta billigare så startar du bara en bank och kör med lägre marginaler och konkurrerar bort de banker som tar för mycket betalt.

Du borde bli entusiastisk i stället för irriterad.


Dom anser väl att dom vill ha betalt för att ta risk också.


Mja, men vad har det med det här att göra?

Haha ja det var ett för känslomässigt inlägg av mig. Men starta bank själv skulle aldrig funka eftersom folk är tomtar och göder storbanker. Jag är verkligen ingen finanshaj men ligger hos SBAB med 1,31% i ränta. Lik förbannat träffar jag aldrig någon kompis Svenne Svensson som ligger lägre hos storbankerna. De tänker inte ens att använda SBAB som staten drog igång för att "erbjuda" konkurrenskraftiga bolån. Dessutom ligger de med sparpengar hos storbanker med nollränta.
SBAB ger iaf 0,65% till bolånekunder.

Tänk om SBAB sänker marginalerna ytterligare och att staten genomför en massiv reklamkampanj för SBAB. Tryck upp meddelandet, skicka ut info på TV och radio, full fart. SBAB delar ju ut vinst till staten så in med degen för marknadsföring, det får de igen snabbt med tanke på hur många miljarder det finns att hämta på bolån. Bra va?
Citera
2018-09-12, 00:07
  #123
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
I pkt 3 skapas inga pengar. Banken har bara gått med på att låna ut. Inget har verkställts.

Men du tänker antagligen på att kontanter i MFI's kassor inte ingår i M1. Det inträffar dock i pkt 4. Banken tar kontanter den har i sin kassa och överlämnar till låntagaren. Då ökar M1.
Men M1 är bara ett mått.

I punkt 5 försvinner kontanterna från allmänheten tillbaka i MFI's kassor. Nettot av det är 0.

Var skapas pengarna?
Kan tyvärr inte felsöka dig mer än jag redan gjort. Man upphör inte förvånas av dina tankegångar. Tidigare var det att bankerna "deponerade" pengar hos centralbanken. Nu har du i punkt 5 fått för dig att banksystemet kan ses som en bank och att när någon lånar i en bank, får kontanter och sätter in dem i en annan bank så har lånet amorterats och M1 minskat.
Citera
2018-09-12, 00:15
  #124
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polemika
Ingen kan ta lån och man kan inte skapa mer pengar och inte kan utveckla samhället.

Människor kommer alltid att handla med varandra och det uppstår alltid en marknad.
Det kommer också finnas de som levererar trust och det kommer alltid finnas folk som vill investera i utvecklande projekt.
Citera
2018-09-13, 20:03
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Kan tyvärr inte felsöka dig mer än jag redan gjort.
Du borde i stället felsöka det du skriver. Där har du iaf potential att vara mer framgångsrik i att hitta fel.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Man upphör inte förvånas av dina tankegångar.
Betyder att du kan lära dig något. Sedan är det en fråga om i vilken mån du kan ta emot information.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Tidigare var det att bankerna "deponerade" pengar hos centralbanken.
Nej, Centralbanken köper på kredit.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Nu har du i punkt 5 fått för dig att banksystemet kan ses som en bank och att när någon lånar i en bank, får kontanter och sätter in dem i en annan bank så har lånet amorterats och M1 minskat.
Nej. Du förstår inte, trots att jag har förklarat.

M1 är bara bokföring.
Kontanter i MFI's kassor ingår inte i M1. Därför ökar M1 när kontanter kommer ut till allmänheten. (som i pkt 4), Och minskar, som i pkt 5, när de kommer tillbaka i MFI's kassor. Det kan jag nog tycka att även du borde kunna ta in.
Var tar det emot?
Citera
2018-09-13, 20:09
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha ja det var ett för känslomässigt inlägg av mig. Men starta bank själv skulle aldrig funka eftersom folk är tomtar och göder storbanker.
Ger du bättre ränta så kommer dom till din bank.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag är verkligen ingen finanshaj men ligger hos SBAB med 1,31% i ränta. Lik förbannat träffar jag aldrig någon kompis Svenne Svensson som ligger lägre hos storbankerna. De tänker inte ens att använda SBAB som staten drog igång för att "erbjuda" konkurrenskraftiga bolån. Dessutom ligger de med sparpengar hos storbanker med nollränta.
Kan bero på vilka kompisar du har också.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
SBAB ger iaf 0,65% till bolånekunder.
* Varför har du då mer än dubbla räntan?

* SBAB själva håller inte med dig. De uppger helt andra räntor som sina bästa.
https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#/rantor

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Tänk om SBAB sänker marginalerna ytterligare och att staten genomför en massiv reklamkampanj för SBAB. Tryck upp meddelandet, skicka ut info på TV och radio, full fart. SBAB delar ju ut vinst till staten så in med degen för marknadsföring, det får de igen snabbt med tanke på hur många miljarder det finns att hämta på bolån. Bra va?
SBAB kan ju sänka marginalerna och låna ut vårdslöst.

Och när det sedan blir lågkonjunktur så har du naturligtvis inget emot att sälja din bostad och betala SBAB's kreditförluster. Eller hur? Eller vem menar du annars skulle betala de?
Citera
2018-09-13, 22:24
  #127
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ger du bättre ränta så kommer dom till din bank.


Kan bero på vilka kompisar du har också.


* Varför har du då mer än dubbla räntan?

* SBAB själva håller inte med dig. De uppger helt andra räntor som sina bästa.
https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#/rantor


SBAB kan ju sänka marginalerna och låna ut vårdslöst.

Och när det sedan blir lågkonjunktur så har du naturligtvis inget emot att sälja din bostad och betala SBAB's kreditförluster. Eller hur? Eller vem menar du annars skulle betala de?

Ursäkta mina oklara citeringar, sitter med mobilen och får inte till det bättre. Jag menar att jag har 1,31% för mitt bolån och 0,65% på sparkontot hos SBAB. Nej, ingen vårdslös utlåning bara lite mindre marginaler. Staten kan peka om minskat "vinstuttag" för SBAB så kan folk (jag alltså) spara ihop och t ex köpa en ny bil istället. Inga höga miljardbankvinster = mer pengar i handen för folk att konsumera = fler jobb. (Storbankerna torde följa efter).
Citera
2018-09-14, 11:10
  #128
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, Centralbanken köper på kredit.
Och jorden är platt.

Som sagt, ditt flum klarar inte av att presenteras som konteringar och balansräkningar.
Citera
2018-09-14, 11:37
  #129
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Hur skulle samhället se ut utan varmvatten ? Det skulle förstås fungera det också, men mycket sämre och jobbigare. Men alla problem förknippade med varmvatten skulle förstås inte finnas där. T.ex. skulle vi slippa problem med legionellabakterier. Vissa tycker att problemet med legionellabakterier är väldigt stort. För den som missat problemet; en snabb sammanfattning. Legionella är ett släkte av gramnegativa bakterier i familjen Legionellaceae. Flera legionellaarter kan orsaka legionärssjukan och pontiacfeber. Den vanligaste arten är Legionella pneumophila. Sveriges största legionellautbrott genom tiderna inträffade i köpcentret Punkt, i Västerås 1979. Bakterien hade då letat sig in i ett kyltorn på husets tak och sedan spridits med uftkonditioneringssystemet.
Bakterierna trivs bäst och förökar sig snabbast vid en vattentemperatur omkring 35-40 grader Celsius. Under ca 20 grader är bakterierna vilande, d.v.s. de förökar sig inte. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.

Utan varmvatten skulle inte faran med legionellabakterier finnas där.

Ett annat sätt se på saken är att legionellabakterier inte är ett så stort problem och att det mest är knäppskallar som gör det större än det är. Med varmvatten kan vi tvätta oss ordentligt vilket faktiskt har en kraftig netto-positiv effekt på vår hälsa.

Ungefär samma resonemang gäller banker. Om det är ett problem eller inte beror lite vad som är viktigt här i livet. Sålänge allemansrätten respekteras kan ju vem som helst ge sig ut i skogen och försöka överleva och skapa sig en bild av värdet av vår civilisation. Några få som ger sig ut i skogen brukar ju bli kvar där, men en förkrossande majoritet verkar ändå uppskatta samhället även om det inte är lika mycket kred att överleva här som att kunna hantera ett eldstål.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback