Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 16:14
  #1
Medlem
Hej,
Jag har en Saab 9-5 -05 som jag fått ett mysko problem med.
Det är så att ratten glappar i längsled lite grann. Märks framförallt när man står still.
Bilen känns också lite ostabil vid körning. Är de någon här som har varit med om samma problem?
Tack på förhand
Citera
2018-05-21, 16:22
  #2
Medlem
pillenottens avatar
Låter väl som om just längdjusteringsmekanismen eller någon slags vinkellänkage är trasig - kanske styrväxeln eller något i den lossnat.
Citera
2018-05-21, 16:32
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Hej,
Jag har en Saab 9-5 -05 som jag fått ett mysko problem med.
Det är så att ratten glappar i längsled lite grann. Märks framförallt när man står still.
Bilen känns också lite ostabil vid körning. Är de någon här som har varit med om samma problem?
Tack på förhand
I längsled brukar det inte glappa, men väl i sidled.

Du kan ju testa att fetta in enl. denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo
Citera
2018-05-21, 21:00
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Menar du att ratten glappar i axiell riktning (längsled) när du själv drar/knuffar ratten i den riktningen eller menar du att rörelsen kommer från bilen (t ex när man kör på ett gupp) utan din inverkan?
Citera
2018-05-21, 21:10
  #5
Medlem
När jag drar/knuffar den. Men de känns även ibland under körning.
Citera
2018-05-21, 21:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
När jag drar/knuffar den. Men de känns även ibland under körning.

Kan väl inte vara så svårt att kolla knuten mellan rattstång och styrväxel. Du fick ju även en länk till hur det ser ut.
Ser den ok ut är det bara kontrollera yttre och inre styrleder. Är dessa ok är det styrväxeln i sig som du inte lagar utan byter.

Lycka till.
Citera
2018-05-21, 21:23
  #7
Medlem
Får kolla de och hoppas få ordning på de. men de finns liksom inget innanför airbagen som går att "dra åt"?
Citera
2018-05-21, 21:24
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
När jag drar/knuffar den. Men de känns även ibland under körning.

Haha, farsan råkade ut för exakt samma sak på sin gamla Saab!
-Finns en spak, som låser rattens "längdjustering" på Saabar, ligger precis under ratten. (Lätt hänt när man är lång att man "slår i" spaken med knäna, och "släpper lös" justeringen..)

Kolla precis under ratten på din bil, så är spaken nog där..


Edit: Beror lite på årsmodell, men SAAB har haft sådan spak där rejält länge. Den "regleras" tyvärr i "sidled", så halvlätt hänt att en man med långa ben slår i spaken i sidled, och "släpper loss" ratten som du beskrev. Spaken ligger alldeles under ratten, på undersidan då..

-Flashback gör verkligen skäl för namnet Flashback, då jag får flashbacks!
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-05-21 kl. 21:30.
Citera
2018-05-21, 21:54
  #9
Medlem
Ska kolla den imorgon
Citera
2018-05-21, 22:37
  #10
Medlem
Du behöver fetta in rattstången. Välkänt problem.

https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo
Citera
2018-05-22, 00:19
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Du behöver fetta in rattstången. Välkänt problem.

https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo
Där beskrivs i o f s glapp vid vridning av ratten och inte i rattstångens längdriktning men det kanske hjälper mot det med.
Citera
2018-05-22, 01:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonden10
Får kolla de och hoppas få ordning på de. men de finns liksom inget innanför airbagen som går att "dra åt"?

Trodde det var glappt då du svängde vänster/höger. Men det är alltså i djupled den glappar? Då är det som någon nämnt justeringen i djupled som antagligen är något knas med.

Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback