Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 13:04
  #1
Avstängd
Vi ser åtskilliga trådar startade runt om på utländska forum med folk som har problem att få sin TV att arbeta med en refresh rate på 60 Hz vilket är det jag strävar efter. I tillägg till detta så har tillverkarna många gånger inte data ute om just refresh rate. En hemsida säger också att flera tillverkare har halva refresh rate än vad som i specifikationer angetts.

Jag kommer nu till ett läge där jag måste chansa, och riskera att köpa skärmar som kanske inte fungerar med min PC. Inte minst då det angivna värdet 60 Hz kan visa sig vara 30 Hz i verkligheten.

Kan skärmar ofta alterneras godtyckligt i inställningar mellan 30, 60 och 120 Hz? Vad gäller för Samsung (som jag planerar att uteslutande ha fyra skärmar av)? Samsung går heller inte att kontakta utan serienummer och ringer jag hamnar jag bara hos fjollor som inte kan någonting. Det vore underbart om en elektroingenjör kunde svara konkret på olika modeller, och dessa värden finns säkert lagrade i mer avancerad och ingående data hos tillverkaren. Ja, det påstådda kunskapssamhället består mest av okunniga runtom på florerat, såpass påtagligt att jag undrar hur de fick jobb.

Vad kan sägas? Så länge frekvensen för refresh stämmer, kan något gå fel? 60 Hz gäller för mitt grafikkort Nvidia Quadro K1200.
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2018-05-21 kl. 13:36.
Citera
2018-05-21, 13:20
  #2
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Vi ser åtskilliga trådar startade runt om på utländska forum med folk som har problem att få sin TV att arbeta med en refresh rate på 60 Hz vilket är det jag strävar efter. I tillägg till detta så har tillverkarna många gånger inte data ute om just refresh rate. En hemsida säger också att flera tillverkare har halva refresh rate än vad som i specifikationer angetts.

Jag kommer nu till ett läge där jag måste chansa, och riskera att köpa skärmar som kanske inte fungerar med min PC. Inte minst då det angivna värdet 60 Hz kan visa sig vara 30 Hz i verkligheten.

Kan skärmar ofta alterneras godtyckligt i inställningar mellan 30, 60 och 120 Hz? Vad gäller för Samsung (som jag planerar att uteslutande ha fyra skärmar av)? Samsung går heller inte att kontakta utan serienummer och ringer jag hamnar jag bara hos fjollor som inte kan någonting. Det vore underbart om en elektroingenjör kunde svara konkret på olika modeller, och dessa värden finns säkert lagrade i mer avancerad och ingående data.

Vad kan sägas? Så länge frekvensen för refresh stämmer, kan något gå fel? 60 Hz gäller för mitt grafikkort Nvidia Quadro K1200.

Finns bra information på Sweclockers om det.

Här har du lite läsning

Sen har du den här där du kan söka på specifik modell.
Citera
2018-05-21, 13:24
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Finns bra information på Sweclockers om det.

Här har du lite läsning

Sen har du den här där du kan söka på specifik modell.


Ja, har sökt massor på den sidan Display Specifications. Kan jag lita på att de uppgifterna stämmer när de kanske är från tillverkarna som i en väsentlig del av fallen ljuger? Vad vet du gällande feluppgifter?
Citera
2018-05-21, 13:26
  #4
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Ja, har sökt massor på den sidan Display Specifications. Kan jag lita på att de uppgifterna stämmer när de kanske är från tillverkarna som i en väsentlig del av fallen ljuger? Vad vet du gällande feluppgifter?

Vilken modell är det du tänkt köpa. Kan gräva lite om den åt dig om du vill
Citera
2018-05-21, 14:30
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Vilken modell är det du tänkt köpa. Kan gräva lite om den åt dig om du vill


Små skärmar 3 st:

Samsung 32" LED S32F351H
(denna är klart och tydligt märkt som "Full HD (1080p) 1920 x 1080 vid 60 Hz
[b]

Stor skärm 1 st:

Samsung 55" UE55KU6400U
https://www.displayspecifications.com/en/model/aab8473 (kan jag lita på att 60 Hz är helt sant?)
Citera
2018-05-21, 15:03
  #6
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Små skärmar 3 st:

Samsung 32" LED S32F351H
(denna är klart och tydligt märkt som "Full HD (1080p) 1920 x 1080 vid 60 Hz
[b]

Stor skärm 1 st:

Samsung 55" UE55KU6400U
https://www.displayspecifications.com/en/model/aab8473 (kan jag lita på att 60 Hz är helt sant?)

Den stora ska klara 60hz i 4k.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback