Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 01:47
  #1
Medlem
Hej! Min fråga gäller rättigheter till sin egen musik när den är färdig. Jag vet att om man tydligt till exempel använder en loop som tillhör någon annan, eller en acapella man laddat ner och inte har rättighether för använder den i sin låt, då tillhör din låt, någon annan kan man säga. Men jag har börjat undra hur rättigheterna fungerar om jag till exempel(vilket jag nu i detta fall gjort) laddar ner fågelljud eller annat från youtube videos, sedan drar in dem i min DAW som audio filer, klipper i dem och gör om dem på alla möjliga sätt. Även fast jag nu vet att dessa ljud är väldigt svåra att känna igen efter allt jag gjort med dem, om någon skulle lyckas snoka reda på att ljudet kommit ifrån en liten snutt i en viss youtube video, förlorar jag rättigheterna till min låt av det lilla då?
Jag kan väldigt lite av detta och skulle uppskatta om någon ville dela med sig hur det fungerar. Folk som lyckas göra riktigt bra remixes av andra artisters musik, är det alltid så att dem får tillstånd först att göra remixen innan dem gör den, eller tycker artister generellt bara att det är kul att man gör om deras låtar? Typ krävde seinabo sei massvis med kred/pengar ifrån remixen Kygo gjorde av hennes låt younger och om inte hur visste han då att hon inte skulle göra det? Skrillex använder ljud ifrån kända youtube videos där till exempel en äldre dam skriker. Krävde dem som la ut videon på henne pengar ifrån skrillex då? Tacksam för svar! <3
Citera
2018-05-21, 05:08
  #2
Medlem
Ingen lär ändå bry sig om det inte är uppenbart att du rippat av någon annans sound/ljud och du samtidigt är en väldigt stor artist.

Var ju nån känd artist som direkt rippat av en gammal c64 låt och lagt på mer musik och rap. Tog väl ändå ett tag innan han blev stämd av skaparen av spel låten, men som sagt det var en känd musiker. Du kan nog vara lugn. Själv har jag gjort massvis av covers utan att nån bryr sig men säljer inte min musik heller.
Citera
2018-05-21, 05:44
  #3
Avstängd
Kyzs avatar
Så länge du inte totalrippar låtsnuttar / acapellor är det lugnt kan ja tro... Har själv tjänat pengar på låtar med rippade samples / oneshots... När ja försökte lägga ut en remix däremot tog de stopp för youtube kände igen acapellan du behöver inte va rädd
Citera
2018-05-21, 06:58
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akimjoe
förlorar jag rättigheterna till min låt av det lilla då?

Rent juridiskt sätt förlorar du inga rättigheter, men den som har rättigheterna på ljudet kan hålla dig skadeståndsansvarig, och som vi vet så brukar sånt bli oproportionerligt dyrt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback