Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-21, 00:27
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har funderat på att köpa en bärbar dator som ska fungera både som skoldator (Civ. ing studier inkl. programmering etc) samt speldator där jag köper till skärm, tangentbord och mus som setup hemma. Jag vill ändå ha en dator som om några år fortfarande klarar spel utan problem. Jag har en budget på max 15k.

Dvs, jag behöver inte en bärbar laptop med 144Hz skärm (Om det ens finns) utan en laptop vars ändamål är att användas som en stationär dator men samtidigt inte alltför användarfientlig. Finns detta ens eller är jag ute och cyklar och vad rekommenderar ni?

Tack!
Citera
2018-05-21, 07:16
  #2
Medlem
oldeubois avatar
Vill du ha en portabel dator, eller en kraftfull dator?
Citera
2018-05-21, 07:21
  #3
Medlem
hakro807s avatar
Ge upp tanken, ska du ändå ha en extern skärm så kan du lika gärna ha två system. Finns så bra molnbaserade synk-tjänster idag så är hålla ordning på dokument etc är inga problem.
Citera
2018-05-21, 11:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Vill du ha en portabel dator, eller en kraftfull dator?

Både och.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ge upp tanken, ska du ändå ha en extern skärm så kan du lika gärna ha två system. Finns så bra molnbaserade synk-tjänster idag så är hålla ordning på dokument etc är inga problem.

Blir mycket dyrare med två system, man kan väl slå två flugor i samma smäll?
Citera
2018-05-22, 08:54
  #5
Medlem
Som ovan la fram som förslag, kör på två olika setups istället.

En del gaminglaptops har bra prestanda, men då får du dras med konstant högt fläktljud, dålig batteritid och hög värmeutveckling.

En "skoldator" behöver inte kosta mycket alls, går använda i princip vilken laptop som helst sålänge du
håller dig från Celeron cpu och 2Gb ram.

När det gäller speldator så är det bra om du kan speca vilka spel du spelar och på vilken upplösing.

Din budget räcker till båda under förutsättning att du inte ska spela mycket krävande, grafiktunga spel,
då kommer kostnaden för grafikkort äta upp mesta delen av totala budgeten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback