Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 18:39
  #1
Medlem
Har en gammal Fuujifilm Finepix s8000 18 x.

Har varit supernöjd med den. tagit bilder som har varit outstanding.
Jag kan dock inget alls om kameror.
Fick den i present 2009 och med orden att den var dyr.
Den har funkat perfekt vid både fånga fåglar och vilt på avstånd med excellent skärpa samt
närbilder på insekter.

Jag har haft den på A eller Film eller M.
Redan första månaden lossnade knappen för A/M/Film, fick den lagade och så kraschade knappen igen efter nått år igen.
Kameran är rejält nyttjad och jag har känt mig så bra på att få till snygga bilder.

Nu när jag inte har knapp längre så har jag petta med penna eller gaffel för at byta M/A/film.
Men nu på sistonde så blir det oskarpa bilder, jag ser vad jag vill ha, knäpper och det surrar till och det blir en oskarp blurra.
Jag är lite ledsen över detta och det är inte alls samma sak att fota med telefonen.

Nu letar jag och hittar exact samma kamera men lite dyr och är den värd det?

Hittar andra kameror med andra modellbeteckningar men vet inte ens vad skillnaden är mera än at X visar hur mycket zoom.
Hittar då¨jag söker en mängd olika Finepix på både blocket och tradera samt e-bay.
Men vet ju inte vad som är nyare eller äldre och sämre eller bättre. Men letar den lätta hanteringen som var av min gamla finepix.
Citera
2018-05-20, 19:41
  #2
Medlem
Köp en likadan begagnad, kostar inte många hundralappar. Så kan du fortsätta som du är van vid.
Citera
2018-05-20, 22:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Köp en likadan begagnad, kostar inte många hundralappar. Så kan du fortsätta som du är van vid.


Har också tänkt likadant men inte hitta mera än i typ england, spanien och australien.
Hittar jag likadan här i Sverige så köper jag ju.
Men hittar Finepix men med andra nummerserier.
Citera
2018-05-21, 00:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Har också tänkt likadant men inte hitta mera än i typ england, spanien och australien.
Hittar jag likadan här i Sverige så köper jag ju.
Men hittar Finepix men med andra nummerserier.

Det kan funka att köpa från England - bara man kollar säljarens poäng. (om en säljare har många poäng är det tryggare).
T.ex. https://www.ebay.com/p/Fujifilm-Fine...lack/100223420

Jag har köpt både från England och Holland på Ebay, och det har fungerat.
Citera
2018-05-21, 07:03
  #5
Medlem
Förtydligande
Den här säljaren heter smart_with_media och har (8338) poäng. Vilket är mycket. Och om du beställer från utlandet är det bäst att inte skriva några åäö om du har sådana i ditt namn eller adress. Byt ut mot a och o.
__________________
Senast redigerad av Urbizzo 2018-05-21 kl. 07:05.
Citera
2018-05-21, 09:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Förtydligande
Den här säljaren heter smart_with_media och har (8338) poäng. Vilket är mycket. Och om du beställer från utlandet är det bäst att inte skriva några åäö om du har sådana i ditt namn eller adress. Byt ut mot a och o.


Tack

Den hade jag inte hittat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback