Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 13:33
  #1
Medlem
Ballickers avatar
Säkert en enkel sak för er att svara på.

Jag har tio stycken, 1-2 cm stora i diameter, hål efter gamla plugg i en gipsvägg (inomhus). Dessutom har det spruckit lite, och är ganska poröst, intill hålen. Kanske nån extra cm sprickor/flagor.

Vilket spackel ska jag ha för att fixa detta på bästa sätt? Jag vill ha ett vitt färdigblandat spackel som jag INTE behöver måla över. Torktid spelar ingen roll, men jag vill ju att det ska stelna och vara så hårt som möjligt. Och att det inte börjar spricka igen när man borrar i närheten. Jag kommer sätta upp en ny hylla (med mollyplugg) i närheten, nämligen. Så vill ju inte att det ska spricka eller att väggen ska vara ömtåligare bara för att det finns tidigare hål där.

Det behöver inte bli perfekt, för då hade jag ju målat över det, men det ska vara så starkt som möjligt och synas så lite som möjligt när det stelnat.

Tittat på dessa:

https://www.bauhaus.se/universal-filler-250-ml.html
https://www.bauhaus.se/finspackel-250-ml.html

Vilket av dem ska man ha? Vad är skillnaden? Frågade Bauhaus men de sa att båda funkar; så kanske får ett mer utförligt svar av er som har erfarenhet av det.

Eller har ni nåt bättre alternativ?

Tack!
Citera
2018-05-20, 14:25
  #2
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Jag hade köpt Finspacklet där, visst, bägge funkar men oftast så köper man Finspacklet för Gipskivor och plugghål, så kör på det..
Citera
2018-05-20, 15:24
  #3
Medlem
killawifes avatar
Köp universalfillern. Det är i princip målarfog i en tub istället för patron. Lätt att jobba med och fylla håligheter och tvätta bort överflöd med fuktig trasa. Finspacklet är gjort för att spackla ytor och ska slipas och målas över. Annars lämnar det en gråvit, matt skrovlig yta bakom sig. Det går dock att använda en fuktig trasa eller svamp med spacklet om man vill ha en speciell struktur vilket kan vara nyttigt ibland. Så är väggen strukturerar, typ betong eller väv så är den bättre. Det är värt att notera att det matta i spacklet syns väldigt väl på en vanlig vägg. Mer än man tror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback