Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-23, 09:48
  #37
Medlem
Jag har läst (och skrivit) en hel del vetenskapliga artiklar genom åren för att jag verkligen behöver lära mig innehållet i dem och inte bara för nöjes skull, även i ämnen som ligger en bit från min egen huvudfåra, och över lag tycker jag att de flesta gör ett habilt jobb, men självklart finns det undantag. Det jag oftast tycker fallerar är när författarna är dåliga på att beskriva dels vilka definitioner de använder (t.ex. faktorer i ekvationer som inte förklaras eller bara vagt handviftas fram, eller konstanter som inte förklaras, t.ex. från normeringar eller liknande), dels vilka antaganden och approximationer som gjorts (är kossan sfärisk, är förloppet adiabatiskt, gäller uttrycket bara för en viss del av fasrummet och så vidare). Det kan vara oerhört frustrerande att hitta ett pek som beskriver det man är ute efter och som innehåller ett uttryck för det man vill räkna ut, bara för att sedan köra fast i en oklar definition. "V is the potential" - men vilken potential? Det sfäriska bidraget? Från vilka frihetsgrader?

Jag tror att det i vissa fall beror på att författaren är för van vid sitt eget arbete och tar för givet att alla andra vet vad de menar, kombinerat med slöa referees som inte kollar detaljerna. I andra fall är det uppenbart att författarna slarvar med flit för att släta över och dölja slarvigt arbete. Ett pek till ser alltid bra ut, även om det är dåligt.

Mitt tips för att få ut maximalt av pek är att skriva ut det, skumma det en första gång och se om det verkar vettigt och sedan djupläsa det bakifrån. Hitta det resultat, data eller formler, som du behöver och leta dig bakåt, med anteckningar, incirklingar och pilar, till alla definitioner och antaganden som ligger bakom. Finns allt med? Hänger det ihop? Behöver du läsa referens för att hitta allt? Gör det i så fall! Är det ett begrepp som du inte förstår, eller tycker används i fel kontext? Slå upp det och se om det klarnar.
Citera
2018-05-23, 20:09
  #38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Jag har läst (och skrivit) en hel del vetenskapliga artiklar genom åren för att jag verkligen behöver lära mig innehållet i dem och inte bara för nöjes skull, även i ämnen som ligger en bit från min egen huvudfåra, och över lag tycker jag att de flesta gör ett habilt jobb, men självklart finns det undantag. Det jag oftast tycker fallerar är när författarna är dåliga på att beskriva dels vilka definitioner de använder (t.ex. faktorer i ekvationer som inte förklaras eller bara vagt handviftas fram, eller konstanter som inte förklaras, t.ex. från normeringar eller liknande), dels vilka antaganden och approximationer som gjorts (är kossan sfärisk, är förloppet adiabatiskt, gäller uttrycket bara för en viss del av fasrummet och så vidare). Det kan vara oerhört frustrerande att hitta ett pek som beskriver det man är ute efter och som innehåller ett uttryck för det man vill räkna ut, bara för att sedan köra fast i en oklar definition. "V is the potential" - men vilken potential? Det sfäriska bidraget? Från vilka frihetsgrader?

Jag tror att det i vissa fall beror på att författaren är för van vid sitt eget arbete och tar för givet att alla andra vet vad de menar, kombinerat med slöa referees som inte kollar detaljerna. I andra fall är det uppenbart att författarna slarvar med flit för att släta över och dölja slarvigt arbete. Ett pek till ser alltid bra ut, även om det är dåligt.

Mitt tips för att få ut maximalt av pek är att skriva ut det, skumma det en första gång och se om det verkar vettigt och sedan djupläsa det bakifrån. Hitta det resultat, data eller formler, som du behöver och leta dig bakåt, med anteckningar, incirklingar och pilar, till alla definitioner och antaganden som ligger bakom. Finns allt med? Hänger det ihop? Behöver du läsa referens för att hitta allt? Gör det i så fall! Är det ett begrepp som du inte förstår, eller tycker används i fel kontext? Slå upp det och se om det klarnar.

Jag har slutat läsa tekniska rapporter. Jag läser examensarbeten på masternivå. Då förstår jag.

Annars håller jag med dig att rapporterna är slarvigt skrivna av diverse orsaker.
Citera
2018-05-23, 21:34
  #39
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Detta är ju överföringsfunktioner - diskreta. Används för värdelös systemidentifiering.

Lika bra att köra på subspaceindentifiering.
Herrgud
Citera
2018-05-23, 21:38
  #40
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag har slutat läsa tekniska rapporter. Jag läser examensarbeten på masternivå. Då förstår jag.

Annars håller jag med dig att rapporterna är slarvigt skrivna av diverse orsaker.
Svårt att fatta vad du skriver. Och menar.
Mastersuppsatser har väl sällan med vetenskap att göra.
Du låter väldigt ung...m
Citera
2018-05-24, 19:33
  #41
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Herrgud

Vadå herregud? Säg när det är mer värt att identifiera modeller från frekvensanalys än tidsanalys?
Citera
2018-05-24, 21:31
  #42
Medlem
Jodå, det där är jag väl bekant med.
Det här verkar vara särskilt vanligt i lärarnas kompendier av någon anledning - ett jävla babbel om formella definitioner under flera sidor utan någon som helst konkret verklighetsförankring eller ens någon exempeluppgift, utan det ska vara formellt, gravallvarligt, tungt och "professionellt" hur länge som helst tills man blir trött i huvudet, och ibland hoppar de över steg och skriver allmänt otydligt (detta handlar enbart om rent slarv från deras sida).
Jag kan greppa vad de snackar om genom att läsa om samma sak ett otal gånger tills jag har hittat ett ordentligt perspektiv i skiten, men det är definitivt onödigt tungt ibland.

Riktiga kursböcker är en helt annan sak - de skrivs i regel på ett pedagogiskt sätt, där man tar en sak i taget på så intuitiva sätt som möjligt, kombinerat med en stor mängd exempeluppgifter med detaljerade lösningsförslag.
Ett exempel är boken "Engineering Mechanics - Statics" av R. C. Hibbeler, den boken är fantastiskt bra på att förklara alla statikbegrepp.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2018-05-24 kl. 21:36.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback