Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-25, 17:40
  #25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
McDonald's har väl laddstolpar?

Javist. Gjorde några stickprov och det ser ut som om det är Fortum som levererar.
Det kostar 2:-/min.

De har 50 kW (43 kW i verkligheten) laddare så om vi tar exempelvis nya Renault ZOE och laddar den från 15% till 80% så tar det 1 timme. Det kostar alltså 120:-.

Räckvidden är 30 mil vid full laddning så vi drar av 20% blir 24 mil. Kostnad per mil 5:-.
Bensinen kostar väl 15:-/liter. Om bilen drar 0,8 liter/mil så blir det 12:-/mil


Företaget InCharge tar betalt per kWh om det inte är gratis. 2 - 3 kronor per kWh.
https://www.goincharge.com/se/pages/hitta-laddstation/
Citera
2018-05-25, 18:27
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Lönar sig ändå i de flesta stolpar, jag kan ladda för under 5 kr milen på gatan mitt i Stockholm. Även vid de dyrare snabbladdningstolparna som man inte behöver i vardagen hamnar man under 10 kr milen. Har man en mindre bil som drar mindre kan man ju dra av 30% av ovanstående.

Lönar sig inte för överpriset man betalar för själva bilen. Inköpspriset kommer i realiteten aldrig att betala sig.

Edit: Eftersom jag testkört en IONIQ elbil (330k för halvfattiga versionen med tygsäten) kan jag konstatera att den höll betydligt lägre kvalitet än vad t.ex. en Golf eller en Mazda 6. Golf i bra utförande kostar ~240k, Mazda 6 kostar (optimum) 290k. Betydligt mer bekväma bilar. Med besparingen 0.8L@16kr/litern (dessa drar nog defacto mindre) vs 5kr milen el, kommer det ta låååång tid innan man går jämt. När man väl har hämtat in bränslekostanden, sitter man med en sämre bil med högre ljudnivå och mindre bekvämlihet. Sämre prestanda med.

Men visst svider det när man kör förbi macken.
__________________
Senast redigerad av Phyrex 2018-05-25 kl. 18:46.
Citera
2018-05-25, 19:40
  #27
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
De har 50 kW (43 kW i verkligheten) laddare så om vi tar exempelvis nya Renault ZOE och laddar den från 15% till 80% så tar det 1 timme. Det kostar alltså 120:-.

Räckvidden är 30 mil vid full laddning så vi drar av 20% blir 24 mil. Kostnad per mil 5:-

Förutsatt att man kör helt enligt mätcykeln, dvs extraoptimerat ultraekonomisk - knappat normalkörningen för normalbilisten. Således är det inte 24 verkliga mil och således inte 5kr/milen i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bensinen kostar väl 15:-/liter. Om bilen drar 0,8 liter/mil så blir det 12:-/mil
Men ny pratar vi splitternya snålmodeller (Zoe). Vad drar en splitterny Renault-snålmodell-bensinare? Knappast verkliga 0,8 liter/mil och således inte 12kr/milen i verkligheten.

Än en gång en synnerligt för elbilen passande jämförelse, dvs äpplen och päron.

Lägg på ett par kr/mil på de påstådda 5kr/milen och dra av ett par kronor för de påstådda 12kr/milen (finns gott om snikbensinare som drar 0,5ish eller mindre per mil, så är skillnaden plötsligt inte så särskilt stor längre...
7-8kr/mil versus 7-8kr/mil, så...
__________________
Senast redigerad av falskmustaren 2018-05-25 kl. 19:49.
Citera
2018-05-25, 21:27
  #28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskmustaren
Förutsatt att man kör helt enligt mätcykeln, dvs extraoptimerat ultraekonomisk - knappat normalkörningen för normalbilisten. Således är det inte 24 verkliga mil och således inte 5kr/milen i verkligheten.


Men ny pratar vi splitternya snålmodeller (Zoe). Vad drar en splitterny Renault-snålmodell-bensinare? Knappast verkliga 0,8 liter/mil och således inte 12kr/milen i verkligheten.

Än en gång en synnerligt för elbilen passande jämförelse, dvs äpplen och päron.

Lägg på ett par kr/mil på de påstådda 5kr/milen och dra av ett par kronor för de påstådda 12kr/milen (finns gott om snikbensinare som drar 0,5ish eller mindre per mil, så är skillnaden plötsligt inte så särskilt stor längre...
7-8kr/mil versus 7-8kr/mil, så...


ZOEs räckvidd är 40 mil enligt körcykeln så 30 mil är verkligheten på sommaren. På vintern räcker det till 20 mil verifierat av Björn Nyland i Norge. Varför ska man ladda på ställen där de tar betalt? Elen kostar från 0 (null) till 3 kr/kWh. Då blir ju skillnaden mycket större.

En Renault Clio har samma bottenplatta som ZOE och drar 0,47 liter per mil vid blandad körning enligt Renault med den där körcykeln så man kan inte lita på den siffran heller.

Alla bilar jag kört, stora som små drar med min körstil 0,65 - 075 l/mil på samma 30-milasträcka..

Äpplen och päron är båda frukter och är ungefär lika stora.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-25 kl. 21:35.
Citera
2018-05-25, 21:51
  #29
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En Renault Clio har samma bottenplatta som ZOE och drar 0,47 liter per mil vid blandad körning enligt Renault med den där körcykeln så man kan inte lita på den siffran heller.

0,47liter/milen är ungefär hälften av de 0,8liter/milen du hade i ditt "exempel" - således föll det redan från dina 12kr/milen till 7-8kr/milen för bensinaren. "Viss" skillnad i jämförelse...

Och oj, sade du bara 20mil vintertid? Oj - då ökade just din milkostnad för elbilen i ditt exempel från 5kr/milen till.... wait for it... 7-8kr/milen

Har du funderat på att bli talskrivare till Stefan Löfven någon gång?
__________________
Senast redigerad av falskmustaren 2018-05-25 kl. 22:06.
Citera
2018-05-25, 22:04
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
ZOEs räckvidd är 40 mil enligt körcykeln så 30 mil är verkligheten på sommaren. På vintern räcker det till 20 mil verifierat av Björn Nyland i Norge. Varför ska man ladda på ställen där de tar betalt? Elen kostar från 0 (null) till 3 kr/kWh. Då blir ju skillnaden mycket större.

En Renault Clio har samma bottenplatta som ZOE och drar 0,47 liter per mil vid blandad körning enligt Renault med den där körcykeln så man kan inte lita på den siffran heller.

Alla bilar jag kört, stora som små drar med min körstil 0,65 - 075 l/mil på samma 30-milasträcka..

Äpplen och päron är båda frukter och är ungefär lika stora.

Men sen kostar en Clio Intens hälften vad en Zoe Intens kostar. Tar lång innan man hämtat hem den kostanden. Är väl jämförbar kvalitet på insidan.
Citera
2018-05-25, 23:25
  #31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Var inne på att köpa elbil men insåg snabbt att det aldrig någonsin kommer att löna sig om man inte har egen laddplats där man betalar "vanligt" elpris. Ska man ladda ute på stan betalar man dyrt.

Naturligtvis skaffar man en egen laddbox där hemma.
Min är redan beställd och kommer monteras om några veckor, i god tid innan jag får bilen i juli.

Det enda hindret är väl om man bor i lägenhet och parkerar på gatan, då funkar det ju inte!
Däremot kan ju den som bor i lägenhet hyra en garageplats där möjlighet till att montera laddbox finns.
Citera
2018-05-25, 23:35
  #32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Men sen kostar en Clio Intens hälften vad en Zoe Intens kostar. Tar lång innan man hämtat hem den kostanden. Är väl jämförbar kvalitet på insidan.

Nej, det tar inte lång tid innan man går plus med en elbil om man kör mycket.

Clion kostar 9 kronor milen i bensinförbrukning.
Zoe kostar 2 kronor milen i elförbrukning.

Clion har dessutom dyrare servicekostnader samt fler potentiella felkällor i och med att bilen drivs av en förbränningsmotor, framförallt när du kommer upp i miltal +20.000 mil så börjar risken för höga kostnader stiga rejält för bilar med förbränningsmotorer.

Utrustningsmässigt skiljer det också en del, exempelvis är automatlåda och inbyggd navigation standard på Zoe.
Citera
2018-05-26, 08:35
  #33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falskmustaren
0,47liter/milen är ungefär hälften av de 0,8liter/milen du hade i ditt "exempel" - således föll det redan från dina 12kr/milen till 7-8kr/milen för bensinaren. "Viss" skillnad i jämförelse...

Och oj, sade du bara 20mil vintertid? Oj - då ökade just din milkostnad för elbilen i ditt exempel från 5kr/milen till.... wait for it... 7-8kr/milen

Har du funderat på att bli talskrivare till Stefan Löfven någon gång?

Du sa ju själv att förbrukningsuppgifterna från biltillverkare kan man inte lita på.
Har du vinter året runt eller....?
Men nu kostade ju elen 0 (null) kronor. Det är samma nolla både sommar som vinter.
Citera
2018-05-26, 10:23
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Lönar sig inte för överpriset man betalar för själva bilen. Inköpspriset kommer i realiteten aldrig att betala sig.

Edit: Eftersom jag testkört en IONIQ elbil (330k för halvfattiga versionen med tygsäten) kan jag konstatera att den höll betydligt lägre kvalitet än vad t.ex. en Golf eller en Mazda 6. Golf i bra utförande kostar ~240k, Mazda 6 kostar (optimum) 290k. Betydligt mer bekväma bilar. Med besparingen 0.8L@16kr/litern (dessa drar nog defacto mindre) vs 5kr milen el, kommer det ta låååång tid innan man går jämt. När man väl har hämtat in bränslekostanden, sitter man med en sämre bil med högre ljudnivå och mindre bekvämlihet. Sämre prestanda med.

Men visst svider det när man kör förbi macken.

De mindre bilarna drar mycket mindre än 2 kWh/mil så de hamnar nog snarare runt 3 kr/mil i el. Sen handlar det ju inte bara om att det skall vara ekonomiskt fördelaktigt.

Min bils inköpspris var inte direkt överpris jämfört med andra jämförbara bilar (större bilar med mycket motor). De ligger vid samma pris ungefär. De skulle dock dragit 1.5-2 liter/mil (dvs 26-32 kr/mil) samtidigt som jag laddar för 5-8 kr/mil för att jag inte kan ladda hemma, hade jag hus hade vi pratat under 2 kronor per mil.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback