Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-20, 00:15
  #1
Medlem
BAB7s avatar
Det finns kartor på nätet som visar en väldig massa laddplatser för elbilar i malmö och i regionen runt malmö, på många ställen måste man naturligtvis betala för elen men på en del platser är det gratis.
Jag har dock inte hittat någon karta eller annan infosida där man kan se var man kan ladda gratis.

Jag vet att man kan ladda gratis på ikea och hos renault, men fler ställen emottages tacksamt.

Jag kommer alltid ladda bilen hemma, men ibland blir det att man kör typ 25-30 mil på en dag och då vill man ju lätt kunna stanna till och ladda en stund, och gratis är ju alltid bäst
Citera
2018-05-20, 00:19
  #2
Medlem
Fotbollspucks avatar
Lidl.
Citera
2018-05-20, 01:52
  #3
Medlem
sebastian66s avatar
Ganska skoj tråd har man råd att köpa 1 elbil så borde man väl ha råd att betala
den lilla peng det kan kosta alla ladda upp bilen.
Eller har jag fel.
Inget är typ gratis det måste du lära dig
Citera
2018-05-20, 06:02
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Det verkar som om man måste kolla varje elbolag separat.

InCharge har en app:

Citat:
Pris för laddning vid övriga stationer i InCharge laddnät väljs av ägaren till laddstationen. Priset kommuniceras på laddstationerna och i appen InCharge.

https://www.vattenfall.se/ladda-elbi...laddstationer/

Övriga att kolla:
Clever: https://clever.nu/hitta-laddstation/
eon: https://eondrive.eon.se/?_ga=2.15395...492.1526787945

Den här har du väl redan kollat
http://uppladdning.nu/
Citera
2018-05-20, 10:29
  #5
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det finns kartor på nätet som visar en väldig massa laddplatser för elbilar i malmö och i regionen runt malmö, på många ställen måste man naturligtvis betala för elen men på en del platser är det gratis.
Jag har dock inte hittat någon karta eller annan infosida där man kan se var man kan ladda gratis.

Jag vet att man kan ladda gratis på ikea och hos renault, men fler ställen emottages tacksamt.

Jag kommer alltid ladda bilen hemma, men ibland blir det att man kör typ 25-30 mil på en dag och då vill man ju lätt kunna stanna till och ladda en stund, och gratis är ju alltid bäst


ICA i Svedala har laddplatser, vet dock inte om det kostar något.
Citera
2018-05-20, 10:43
  #6
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Ganska skoj tråd har man råd att köpa 1 elbil så borde man väl ha råd att betala
den lilla peng det kan kosta alla ladda upp bilen.
Eller har jag fel.
Inget är typ gratis det måste du lära dig

Eftersom du inte verkar ha koll, så är det jämförelse vis rätt dyrt att ladda på exempelvis Clevers laddstationer mot vad strömmen egentligen kostar. Dessutom som någon annan skrev, finns det en uppsjö av olika bolag, alla med en egen betalningslösning, man orkar inte vara kund hos alla.

Om du med ”Inget är typ gratis” menar att någon alltid får betala, har du rätt. Men att ladda bilen kan vara gratis för mig, på exempelvis Ikea. Jag betalar inget extra jämförbart med någon som använder en vanlig bil, bara för att jag laddar bilen på deras laddstation. Själv planerar jag gärna min körning till ställe som en service tillhanda håller gratis laddning när jag skall göra ärende.
Citera
2018-05-22, 08:16
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
På sidan http://www.uppladdning.nu/ kan man klicka på Tillgängliga uttag och välja t.ex CHAdeMO. Vad jag kan se är rätt många e-on gratis.

Kartan uppdateras ju av personer som varit där så det är ju ingen officiell karta. Kan alltså finnas fler.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-22 kl. 08:19.
Citera
2018-05-22, 22:26
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På sidan http://www.uppladdning.nu/ kan man klicka på Tillgängliga uttag och välja t.ex CHAdeMO. Vad jag kan se är rätt många e-on gratis.

Kartan uppdateras ju av personer som varit där så det är ju ingen officiell karta. Kan alltså finnas fler.

Intressant.
Men varför har egentligen EON gratis laddstolpar? - det är ju ett vinstdrivande energibolag!

Har sett att EON har laddstolpar utmed motorvägen i danmark, men förmodar att det kostar, men detkan det ju få göra de få gånger man behöver ladda där.
Men hur betalar jag där, såg att man kunde betala med en app, en kod, eller med ett rifd kort???
Ska även tillägga att jag inte har någon smartphone, så med en app kan jag inte betala.
Citera
2018-05-23, 11:06
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Ganska skoj tråd har man råd att köpa 1 elbil så borde man väl ha råd att betala
den lilla peng det kan kosta alla ladda upp bilen.
Eller har jag fel.
Inget är typ gratis det måste du lära dig

Vissa laddstationer är så dyra att det kostar 10 gånger mer att köra en pluggin-hybrid på köpt el än bensin.
Detta pga att man betalar per minut oavsett vilken laddkapacitet man har och har man bara 1-fas 16A så kan det bli riktigt dyrt. (att ladda en 1 fas 16A hemma kostar ca 4 kr/tim, på en laddstation kan det kosta 180 kr/tim.)
Citera
2018-05-23, 11:54
  #10
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vissa laddstationer är så dyra att det kostar 10 gånger mer att köra en pluggin-hybrid på köpt el än bensin.
Detta pga att man betalar per minut oavsett vilken laddkapacitet man har och har man bara 1-fas 16A så kan det bli riktigt dyrt. (att ladda en 1 fas 16A hemma kostar ca 4 kr/tim, på en laddstation kan det kosta 180 kr/tim.)

Nämen hoppsan! Jag som fått lära mig av elbilsfanatikerna att det minsann skulle vara så billigt och mer eller mindre gratis att ladda sin elbil? Vad är det här? Varför är inte verkligheten så bra som fanatikerna påstår?!?
Citera
2018-05-23, 12:25
  #11
Medlem
Detta tror jag kommer bli ett stort problem framöver, elbilsägare vill generellt inte betala för elen, de nästan kräver att den är gratis.

Än så länge är elen billig, och i många fall gratis, men när fler och fler kör elbil...
Citera
2018-05-23, 12:29
  #12
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Detta tror jag kommer bli ett stort problem framöver, elbilsägare vill generellt inte betala för elen, de nästan kräver att den är gratis.

Än så länge är elen billig, och i många fall gratis, men när fler och fler kör elbil...
Jag tänkte på exakt samma sak igår. Lustigt. Elbilsägare måste tanka bilen gratis. Dom minskar ju "klimathotet"....
Men det är ju precis som du säger. Var finns det förresten platser där jag kan parkera och fylla tanken gratis med Diesel?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback