Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-06-14, 21:29
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biker81
Jag tror han menade att raskatter ofta blir stulna, eller?
Jag går själv och funderar på att skaffa en katt, reagerade också på priserna på blocket och hittade denna tråd.
Efter att ha läst här har jag hittat ett katthem i närheten, men som någon annan skrev vill dom att man tar två stycken, hur viktigt är det egentligen?

Jag tänker såklart läsa på mycket mer innan jag tar ett beslut. Jag växte upp på landet med bondkatter och det verkade sköta sig självt, men jag antar att det kanske är svårare än det verkar.

Beror väl på vad som står om katten/katterna. Jag har exempelvis sett katthem, där vissa katter har en kattkompis. Oftast är de uppvuxna med varandra. Där ser de gärna att katterna får flytta tillsammans, men det går att bara välja en katt. Sedan finns det andra katter som man kan adoptera från katthem om man bara vill ha en katt.

Vill man ha en specifik katt så kan det ibland vara krav på att just den katten ska få flytta med sin kattkompis. Är man lite flexibel och kan tänka sig en annan katt, så brukar det vara lättare att hitta en ensam katt. Det är även vanligast att katthemmen vill att kattungar ska få flytta med en kompis (eller ungkatter under 8-9 månader) Tar man en vuxen katt så är det lättare att få en ensam katt.

Katthemspriserna är ofta okej, med tanke på att katterna är vaccinerade, avmaskade, id-märkta, och om de är könsmogna så är de kastrerade etc. Så priset speglar katthemmets kostnader för sådana utgifter också.
Citera
2018-06-14, 22:11
  #50
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biker81
Jag tror han menade att raskatter ofta blir stulna, eller?
Jag går själv och funderar på att skaffa en katt, reagerade också på priserna på blocket och hittade denna tråd.
Efter att ha läst här har jag hittat ett katthem i närheten, men som någon annan skrev vill dom att man tar två stycken, hur viktigt är det egentligen?

Jag tänker såklart läsa på mycket mer innan jag tar ett beslut. Jag växte upp på landet med bondkatter och det verkade sköta sig självt, men jag antar att det kanske är svårare än det verkar.
Det där med två kan nog vara ett lotteri, även om de kommer från samma kull.
Jag hade två (ras)katter av väldigt olika typ som bodde under samma tak i över 10år utan att komma överens - inga riktiga fajter, men ett konstant småkäbbel.
Citera
2018-06-21, 19:36
  #51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Fast problemet är att alla katthem jag hittar (i Stockholms län åtminstone) har som KRAV att man måste ta två på samma gång. Och det går inte för mig.

Dom kräver oftast att man ska ha 2 av den enkla anledningen att katten behöver ha sällskap.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback