Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-19, 20:40
  #1
Medlem
Tjena, går i planer att starta eget företag och söker lite hjälp/inspiration.
Backstory: Har haft två uf-företag, vilka båda har gått väldigt bra och nu tänkte jag utveckla de ena av dessa "företag" till ett riktigt.
De är en relativt enkel affärsidé som bygger på att sälja en väldigt specifik vara online, i en branch där jag tycker att avsaknaden av en renodlad onlinebutik är allt för stor.
Jag har även jobbat i denna bransch i 3år som anställd så har god koll på marginaler, kontakter och mer produktspecifika egenskaper. Ett kul mål jag ska ha för att lära mig mer är att gå "all-in" på marknadsföring.
Tilläggas bör väl att jag i huvudsyfte är intresserad av att starta upp något eget är för att jag för tillfället läser till en kandidat i företagsekonomi och känner att jag skulle behöva lite "verklig erfarenhet".
Den ekonomiska biten kan jag hyfsat och har vilket ni säkert förstår extremt mycket kunniga människor runt om mig som jag kan rådfråga. Men det jag inte kan är de tekniska i form av leveranser, hemsida och lagerhållning.
Vad kostar en hemsida att utveckla och hur gör man de på bästa sätt?
Hur sköter man leveranser på bästa sätt? De handlar om paket som inte är större en skokartonger och väger max 3kg.
Är som sagt student och bor i en sedvanlig studentlägenhet på hela 26kvm. Har väl plats för lite grejer men knappast några större volymer.
Slutligen, bör jag involvera mina två vänner som var med på idén första gången?
Citera
2018-05-19, 20:49
  #2
Medlem
Cabenstones avatar
Kan råda dig till att börja använda WordPress. WP har idag stöd för många olika webshopar. Förutom det är det otroligt lätt att underhålla och designa. Du behöver inte vara en duktig för att få det att fungera. Dom flesta domänhotell idag har dessutom stöd för WP.

Lycka till
Citera
2018-05-19, 20:54
  #3
Medlem
Om du är seriös med idén så bilda ett aktiebolag, inte enskild firma.

Om du inte är teknisk så är det väl en bra idé att betala någon för att fixa en hemsida, alternativt göra det själv med hjälp av någon ecommerce som det kallas, jag använde woocommerce och köpte ett tema till för 500kr. Sedan ca 200kr per år för hosting.

Sen får du också ta kontakt med någon betallösning. Klarna är absolut vanligast bland större men kostar väldigt mycket när man inte säljer stora volymer.

Angående leveranser så rekommenderar jag att du går med i något som pluskontot eller edge för att få avtal med exempelvis DHL. Blir väldigt mycket billigare att skicka varor då. Alternativet är 3PL och då behöver du inte göra något själv typ, kostar dock därefter såklart.

Jag startade enskild firma när jag studerade ekonomi och ångrar det inte alls, gav mig ett väldigt starkt CV och var säkert en anledning till att jag landa mitt "drömjobb".

Rekommenderar dig att gå in och läsa exempelvis ehandel.se, där finns det mycket specifikt om detta ämne och det var där jag lärde mig hur saker och ting fungerar i praktiken.
Citera
2018-05-19, 21:03
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Om du är seriös med idén så bilda ett aktiebolag, inte enskild firma.

Om du inte är teknisk så är det väl en bra idé att betala någon för att fixa en hemsida, alternativt göra det själv med hjälp av någon ecommerce som det kallas, jag använde woocommerce och köpte ett tema till för 500kr. Sedan ca 200kr per år för hosting.

Sen får du också ta kontakt med någon betallösning. Klarna är absolut vanligast bland större men kostar väldigt mycket när man inte säljer stora volymer.

Angående leveranser så rekommenderar jag att du går med i något som pluskontot eller edge för att få avtal med exempelvis DHL. Blir väldigt mycket billigare att skicka varor då. Alternativet är 3PL och då behöver du inte göra något själv typ, kostar dock därefter såklart.

Jag startade enskild firma när jag studerade ekonomi och ångrar det inte alls, gav mig ett väldigt starkt CV och var säkert en anledning till att jag landa mitt "drömjobb".

Rekommenderar dig att gå in och läsa exempelvis ehandel.se, där finns det mycket specifikt om detta ämne och det var där jag lärde mig hur saker och ting fungerar i praktiken.
Lagerfunktion? Kan varan gå direkt från leverantören i st för att mellanlanda hos TS?
Citera
2018-05-19, 21:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone
Kan råda dig till att börja använda WordPress. WP har idag stöd för många olika webshopar. Förutom det är det otroligt lätt att underhålla och designa. Du behöver inte vara en duktig för att få det att fungera. Dom flesta domänhotell idag har dessutom stöd för WP.

Lycka till

Är detta något man klarar av utan några som helst förkunskaper? Eller aa, läste en kurs på gymnasiet i webbutveckling men de var 5 år sen nu och jag var väl på cirka 5 lektioner totalt... Tack för att du tog dig tiden att svara!
Citera
2018-05-19, 21:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Om du är seriös med idén så bilda ett aktiebolag, inte enskild firma.

Om du inte är teknisk så är det väl en bra idé att betala någon för att fixa en hemsida, alternativt göra det själv med hjälp av någon ecommerce som det kallas, jag använde woocommerce och köpte ett tema till för 500kr. Sedan ca 200kr per år för hosting.

Sen får du också ta kontakt med någon betallösning. Klarna är absolut vanligast bland större men kostar väldigt mycket när man inte säljer stora volymer.

Angående leveranser så rekommenderar jag att du går med i något som pluskontot eller edge för att få avtal med exempelvis DHL. Blir väldigt mycket billigare att skicka varor då. Alternativet är 3PL och då behöver du inte göra något själv typ, kostar dock därefter såklart.

Jag startade enskild firma när jag studerade ekonomi och ångrar det inte alls, gav mig ett väldigt starkt CV och var säkert en anledning till att jag landa mitt "drömjobb".

Rekommenderar dig att gå in och läsa exempelvis ehandel.se, där finns det mycket specifikt om detta ämne och det var där jag lärde mig hur saker och ting fungerar i praktiken.

Vill börja med att tacka för svaret! Aktiebolag är redan givet!
Hmm låter vettigt med ecommerce.
Hade Klarna i åtanke med? När du säger att de kostar väldigt mycket har du några ungefärliga siffror?
Bra tips med leveranserna där, mina kompanjoner studerar inte och kan lösa en smidigare lagerhållning!
Kul att höra!
Citera
2018-05-19, 21:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Lagerfunktion? Kan varan gå direkt från leverantören i st för att mellanlanda hos TS?

Dropshipping som det kallas är ganska vanligt, dock kan det bli långa leveranstider om leverantören exempelvis är i Asien. Sedan brukar det vara ganska speciella upplägg där man är mer av en distributör och får en viss andel av vinsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Är detta något man klarar av utan några som helst förkunskaper? Eller aa, läste en kurs på gymnasiet i webbutveckling men de var 5 år sen nu och jag var väl på cirka 5 lektioner totalt... Tack för att du tog dig tiden att svara!

Absolut, räkna med att lägga ner en del tid på det. Men idag är det inte alls några svårigheter.
Citera
2018-05-19, 21:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Dropshipping som det kallas är ganska vanligt, dock kan det bli långa leveranstider om leverantören exempelvis är i Asien. Sedan brukar det vara ganska speciella upplägg där man är mer av en distributör och får en viss andel av vinsten.



Absolut, räkna med att lägga ner en del tid på det. Men idag är det inte alls några svårigheter.


Leverantörerna är uteslutande svenska men en ganska konservativ branch. På sikt kanske möjligheten finns att ta fram egna produkter men fram tills dess har vi tänkt ett märkesbaserat sortiment. Skönt att höra!
Citera
2018-05-19, 21:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Vill börja med att tacka för svaret! Aktiebolag är redan givet!
Hmm låter vettigt med ecommerce.
Hade Klarna i åtanke med? När du säger att de kostar väldigt mycket har du några ungefärliga siffror?
Bra tips med leveranserna där, mina kompanjoner studerar inte och kan lösa en smidigare lagerhållning!
Kul att höra!

Har inga ungefärliga siffror men minns att det var väääldigt dyrt om man jämför med exempelvis hygglig eller Stripe. Beroende på hur mycket ni säljer så finns det olika lösningar som passar olika bra. Jag sålde inte så mycket i volym därav passade Hygglig väldigt bra då det inte var några fasta kostnader per månad eller så. Endast en rörlig procentenhet på omsättningen.

Nackdelen är givetvis att klarna är välkänt och väldigt smidigt som kund att använda.
Citera
2018-05-19, 21:17
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Dropshipping som det kallas är ganska vanligt, dock kan det bli långa leveranstider om leverantören exempelvis är i Asien. Sedan brukar det vara ganska speciella upplägg där man är mer av en distributör och får en viss andel av vinsten.
Återförsäljaravtal?
Kommer inte distributionen av fysiska varor att framledes i allt högre grad gå så direkt som möjligt och betalningsströmmar anpassa efter nya externa säljkanalers behov?
Citera
2018-05-19, 21:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrobot
Har inga ungefärliga siffror men minns att det var väääldigt dyrt om man jämför med exempelvis hygglig eller Stripe. Beroende på hur mycket ni säljer så finns det olika lösningar som passar olika bra. Jag sålde inte så mycket i volym därav passade Hygglig väldigt bra då det inte var några fasta kostnader per månad eller så. Endast en rörlig procentenhet på omsättningen.

Nackdelen är givetvis att klarna är välkänt och väldigt smidigt som kund att använda.

Hmm förstår. Ja jag är själv ett stort fan av Klarna. En till fråga, är det bäst att höra av sig till eventuella leverantörer innan eller efter man har startat ett företag? Alltså för att se om de överhuvudtaget finns en möjlighet och eventuella krav?
Citera
2018-05-19, 22:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Hmm förstår. Ja jag är själv ett stort fan av Klarna. En till fråga, är det bäst att höra av sig till eventuella leverantörer innan eller efter man har startat ett företag? Alltså för att se om de överhuvudtaget finns en möjlighet och eventuella krav?

Det är svårt att svara på. Känns som att om du inte startar ett AB kanske du inte blir tagen seriös av eventuella leverantörer, men om du startar AB och det inte finns någon möjlighet var det slöseri med tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback