Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-19, 20:32
  #1
Medlem
Bild med blixt
https://imgur.com/uw8smF8

Bild utan
https://imgur.com/ShIMoHn

Läser att en rad olika sjukdomar kan göra så att immunförsvaret inte kan stå emot och svamp utvecklas i munnen. Vet ärligt talat inte om jag har svamp men jag har sedan cirka 1 månad tillbaka, vad jag själv minns, en vit beläggning som aldrig försvinner bakifrån tungan och fram. Har dessutom små små röda prickar längst ut på tungan och litegrann på tungspetssidorna. Det är inte lika vitt längst ut på tungan, men färgen känns inte rätt där heller.

Använder tungskrapa, pepsodent superflour, listorin/flux. Fattar inte vad som har förändrats förutom att jag stressar lite, men det har jag gjort minst lika mycket sedan förra sommaren så borde inte vara någon förändring nu. Försöker sova 8 timmar varje natt och har börjat använda sleeptape för att använda näsan enbart.

Hjälp!
Citera
2018-05-19, 20:50
  #2
Medlem
80231s avatar
Har du en bra läkare på din vårdcentral? Fråga då hen.

Din tunga ser rätt normal ut (lite lagom äcklig då).
Citera
2018-05-19, 20:51
  #3
Medlem
JayJayAdamss avatar
Vet att ett symptom på svamp brukar vara att mat inte smakar något längre. Hur är det med det för dig?
Citera
2018-05-19, 21:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Vet att ett symptom på svamp brukar vara att mat inte smakar något längre. Hur är det med det för dig?

Något smakar det såklart, om det har förändrats vet jag inte, tror inte det alls. Ingen som ser något på bilderna? Dessa är dessutom tagna ganska nyligen efter jag haft några drag med en skrapa lite lätt.
Citera
2018-05-19, 21:02
  #5
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahxn
Något smakar det såklart, om det har förändrats vet jag inte, tror inte det alls. Ingen som ser något på bilderna? Dessa är dessutom tagna ganska nyligen efter jag haft några drag med en skrapa lite lätt.

Nej jag tror inte det. Inte om jag jämför med andra bilder på svamp i munnen. En liten beläggning på tungan har man alltid. Det har jag med nu när jag tittade mig i spegeln.

Kan du inte ta kontakt med en nätdoktor och skicka över bilderna? Får du svar omgående
Citera
2018-05-19, 21:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahxn
Bild med blixt
https://imgur.com/uw8smF8

Bild utan
https://imgur.com/ShIMoHn

Läser att en rad olika sjukdomar kan göra så att immunförsvaret inte kan stå emot och svamp utvecklas i munnen. Vet ärligt talat inte om jag har svamp men jag har sedan cirka 1 månad tillbaka, vad jag själv minns, en vit beläggning som aldrig försvinner bakifrån tungan och fram. Har dessutom små små röda prickar längst ut på tungan och litegrann på tungspetssidorna. Det är inte lika vitt längst ut på tungan, men färgen känns inte rätt där heller.

Använder tungskrapa, pepsodent superflour, listorin/flux. Fattar inte vad som har förändrats förutom att jag stressar lite, men det har jag gjort minst lika mycket sedan förra sommaren så borde inte vara någon förändring nu. Försöker sova 8 timmar varje natt och har börjat använda sleeptape för att använda näsan enbart.

Hjälp!

Ser definitivt inte ut som svamp utifrån bilderna. Med vänlig hälsning, distriktssköterskan.
Citera
2018-05-19, 21:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ser definitivt inte ut som svamp utifrån bilderna. Med vänlig hälsning, distriktssköterskan.

Någon ide vad det skulle kunna vara? Det är som en hinna på tungan, speciellt längre nertill där prickarna sitter.
Citera
2018-05-19, 21:17
  #8
Medlem
Alternativt, vad kan jag göra för att komma tillrätta med det hela? Vilken rutin eller läkemedel? Som det är nu så skrapar jag tungan eller borstar tungan lite lätt med tandborsten, samt sköljer med antingen flux eller listerin. Har även provat och gurgla runt olivolja i munnen innan jag ska äta.
Citera
2018-05-19, 21:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahxn
Alternativt, vad kan jag göra för att komma tillrätta med det hela? Vilken rutin eller läkemedel? Som det är nu så skrapar jag tungan eller borstar tungan lite lätt med tandborsten, samt sköljer med antingen flux eller listerin. Har även provat och gurgla runt olivolja i munnen innan jag ska äta.

Vichyvatten. Massor av det. Används i vården för att motverka svamp.
Citera
2018-05-19, 21:42
  #10
Medlem
Enligt den läkare jag besökte så fanns det bara fem olika sorters svamp som kunde växa i en människas mun. Det var dessa fem olika sorter de testade mot.
Får man inget utslag på testet så är det inte svamp, enligt läkaren jag pratade med.

Läkare är bra dumma i huvudet ibland.
När jag ifrågasatte o hävdade att det fanns hundratals olika svampar som som trivdes i och på en människa så började läkaren skrika "vem är det som är läkare egentligen, du eller jag?"

En annan läkare tyckte man skulle testa med lingonsylt, eftersom det innehåller ett ämne som dödar svampar.
Dock skulle det vara hemmagjord.
Inte så dumt tips.
Fast det fick han inte säga egentligen...

Svampen försvann av sig själv efter ett halvår. Dock inte tack vare sjukvården.
Citera
2018-05-19, 21:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahxn
Någon ide vad det skulle kunna vara? Det är som en hinna på tungan, speciellt längre nertill där prickarna sitter.

Får förtydliga, alla människor har såklart svamp hela tiden i munhålan men det vi kallar "svamp" är när den får fäste och ger symtom.

Har du ont i munnen, sveda på tungan? Tar du några läkemedel?
Citera
2018-05-19, 22:00
  #12
Medlem
Det är inte svamp du har. Har brottats med det du har med olika läkare, tandläkare, remisser senaste halvåret.

Det är absolut inte svamp. Det är beläggningar, minns att dom nämnde nått med Keratin. Alltså inget farligt. Dock inte så fräscht. Tycker ändå din tunga ser normal ut. Alla har beläggningar mer eller mindre.

Min tunga ser ut som din, fast med väldigt stora papiller längst bak. Vet inte varför dom e så stora. Glömde fråga läkarna angående det. Värst är det efter man borstat tänderna av någon anledning. Då syns beläggningarna äckligt mycket. Läkaren nämnde också nått med bakterier som bitit sig fast i tungan.

Jag har också sår vid kinden som kommer och går. Vissa av dom är afte, andra ser ut som bitsår.

Det smakar inte, och går inte att skrapa bort helt, eller hur?

Fick liksom svaret ”lev med det”
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback