Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-19, 19:47
  #1
Medlem
Vilka aktier borde jag investera i om jag har 1200kr? Jag är ny på aktiemarknaden!

Kan man investera i dollar - sek kursen eller är aktier det bästa?
__________________
Senast redigerad av Mockomocki 2018-05-19 kl. 19:55.
Citera
2018-05-19, 19:53
  #2
Medlem
Det kan vara smart att investera i en marknad du känner till/vet mycket om.
T.ex. om du är sminkintresserad så investerar du i sminkföretag.
Citera
2018-05-19, 20:19
  #3
Avstängd
Cannabis eller krypto, men det är en hög risk men också höga chanser att göra rejäl vinst!

Men jag tror att något med låg risk är nog lämpligare för dig.
Citera
2018-05-19, 20:49
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mockomocki
Kan man investera i dollar...
Klart du kan köpa dollar. Annars kan du köpa amerikanska aktier, vars pris sätts i dollar.

Öppna ett konto på Avanza eller något liknande och surfa runt bland fonder och aktier från hela världen.
Citera
2018-05-19, 21:16
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
1200 kr är ju ingenting. Jag tycker du skall gå ut och festa istället. Det är att investera i livet och minnen.

Annars så försöker du hitta en aktie som kostar lite och du tror kan gå upp rejält.
Citera
2018-05-19, 21:29
  #6
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mockomocki
Vilka aktier borde jag investera i om jag har 1200kr? Jag är ny på aktiemarknaden!

Kan man investera i dollar - sek kursen eller är aktier det bästa?
Om man ska handla för så litet belopp är det allra viktigaste att handla courtagefritt.
Citera
2018-05-20, 10:44
  #7
Avstängd
Ok läste lite fel, trodde det rörde sig om 12 lax. 1200 kr, ok, din bästa chans med 1200 sek. Öppna ett konto på Coinbase, köp allt i Ethereum. Och sitt och vänta. Bull RUN på G, glöm prat om aktier, som nändes, Avanza kommer slakta dig i courtage avgifter
Citera
2018-05-20, 10:53
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinnarskallen
Avanza kommer slakta dig i courtage avgifter
Avanza har inga courtageavgifter om man inte har mer än så på kontot.
Citera
2018-05-20, 10:54
  #9
Medlem
Àr det starten på ett långvarigt sparande?
Vill du tokchansa för att få hög avkastning eller vad är målet?

Annars kan du ju görs precis hurt du vill...

Kolla på matchen/lången och hitta en enkelmatch I Italienska ligan där båda lagen behöver 1poäng och dubbla/trippla dina pengar där. (till en hyfsat stor risk)

Investera I aktier/fonder men du kommer ju inte dubbla pengarna på ett år.
Det enkla alternativet är att rygga en investmentbolag/fond. Spiltan har flera bra med låg förvaltningskostnad. Finns såklart flera liknande bolag som oxå funkar.
Citera
2018-05-20, 10:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Avanza har inga courtageavgifter om man inte har mer än så på kontot.

Och Tex Nordnet har väl courtagefritt up till 50K. Sent kan man välja courtage-avgift själv beroende på vad som passar.

Och till TS. Om du ska börja investera I aktier så se till att lära dig om aktiemarknaden och avgifter så slipper du sitta och läsa svar från iq-fiskmås.

En heads-up är att många av de lite smartare investerarna runtom i världen anser att vi är påväg mot nån slags system/ekonomikollaps som brukar kallas för The Fourth Turning. (googla på det). Om det händer i år eller bästa eller Om 5år är det ingen som vet. Om de ens har rätt är det väl inte heller nån som vet.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-05-20 kl. 11:09.
Citera
2018-05-20, 11:01
  #11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Och Tex Nordnet har väl courtagefritt up till 50K. Sent kan man välja courtage-avgift själv beroende på vad som passar.
Antar att det hos Nordnet liksom hos Avanza gäller Stockholmsbörsen.
Citera
2018-05-20, 11:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Antar att det hos Nordnet liksom hos Avanza gäller Stockholmsbörsen.

Yes. Det är på Sthlmbörsen och 80K I sparande eller 500 affärer. Det finns säkert mer I det finstilta men med 1200kr Så kan man just sitta och lattja lite och testa sig fram för att lära sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback